با وجود صدور دستور العمل ها و بخشنامه های مربوط به اقتصاد مقاومتی در ابعاد کلان اما مسائل مربوط به فرهنگ سازی خرید کالاهای ایرانی، متمرکز کردن سفارشات و اعطای امتیازات ترجیحی به تولید کنندگان داخلی هنوز محقق نشده است.

کوروش پرویزیان عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اقدامات دولت برای احیا صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد: تصویب و ابلاغ قانون توسعه فضای کسب و کار و پس از آن ارائه طرح های رونق تولید نشان از توجه دولت به این بخش پربازده کشور است.
 
وی با بیان اینکه با اختصاص 16 هزار میلیارد تومان منابع مالی، زمینه برای خروج صنایع کوچک و متوسط از رکود فراهم شد، افزود: محدودیت های مالی بزرگترین معضل این بخش بوده و بر اساس گزارشات اخیر حدود سه چهارم از این صنایع از منابع مالی بهره مند شده اند.
 
پرویزیان تصریح کرد:البته هنوز مشکلات مربوط به بدهی های برخی واحدهای تولیدی به بانک ها رفع نشده و امید است این معضل هر چه سریعتر حل شود چرا که بنگاه های کوچک و متوسط سرمایه زیادی ندارند اما با تزریق منابع مالی می توانند به رشد و توسعه دست یابند.
 
به گفته وی در صورت تحقق گزارشات عملکردی نهادهای ذی ربط در وزارت خانه های مربوطه، می توان شاهد پیشرفت صنعت کشور بود همچنین از آنجایی که ظرفیت تولید صنایع کوچک بسیار کم بوده لذا مسئولان می بایستی زمینه را برای ارتقای ظرفیت آنان فراهم کنند.
 
پرویزیان از محدودیت های مالی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات کشور یاد کرد و افزود: از آنجایی که برخی از وزارتخانه ها از مشکل کمبود نقدینگی رنج می برند لذا اقدام به درخواست سفارشات خرد می کنند که این امر به ضرر هر دو گروه خریدار و فروشنده است به همین منظور ابتدا باید مشکلات کشور در سطح کلان مرتفع شوند.
 
این عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بهتر نیست که این صنایع کوچک و متوسط با یکدیگر ادغام شوند تا هزینه های تولید کاهش یابد، افزود: تحقق این امر بستگی به میزان تخصص تشکل ها و انجمن ها دارد اما در کل دنیا افزایش توانمندی این صنایع در گرو ادغام آن ها است.
 
وی در پاسخ به این سوال که اهداف اقتصاد مقاومتی تا چه میزان در بخش صنعت کشور  محقق شده است، افزود: اهداف اقتصاد مقاومتی در سطح کلان مشخص شده اما هنوز کامل به مرحله اجرا نرسیده است.
 
این عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان بیان کرد: با وجود صدور دستور العمل ها و بخشنامه ها در ابعاد کلان اما مسائل مربوط به فرهنگ سازی خرید کالاهای ایرانی، متمرکز کردن سفارشات و اعطای امتیازات ترجیحی به تولید کنندگان داخلی هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار