تاکنون موردی از ابتلای انسانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمجید فدایی رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی این استان طی دو هفته گذشته گفت: تا کنون هیچ موردی از ابتلای انسانی به این بیماری در کشور و استان گزارش نشده است.

وی، تب شدید، درد شکم، استفراغ و سرفه را از مهمترین علایم ابتلای مورد انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد بیان کرد و افزود: این بیماری بیشتر از طریق هوا به انسان منتقل می‌شود و دستگاه تنفسی بدن را درگیر می‌کند.

فدایی اضافه کرد: گروه در معرض خطر این بیماری، کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران قلبی و عروقی، تنفسی و ریوی و افراد با سیستم ایمنی پایین می‌باشند.
 
وی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در افراد، باید با مراجعه به شبکه بهداشت و مصرف ۱۰ روزه کپسول‌های آنتی بیوتیک، گرفتن تب به صورت روزانه در دو نوبت و مصرف واکسن آنفولانزا تحت درمان قرار بگیرند.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: میزان احتمال فوت مورد انسانی در صورت ابتلا به این بیماری ۲۵ تا ۵۰ درصد است.

فدایی اضافه کرد: نداشتن تماس مستقیم با لاشه پرندگان مشکوک به بیماری، رعایت بهداشت فردی، نخریدن مرغ زنده و بومی، شستن دست‌ها و وسایل آشپزخانه در هنگام تماس مستقیم، پختن گوشت مرغ در دمای ۷۰ درجه به مدت نیم ساعت و تخم مرغ در این دما به مدت پنج دقیقه و نریختن پسماند سفره در محیط باز برای پرندگان آزاد پرواز می‌تواند از شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد جلوگیری کند.

وی افزود: خوشبختانه مورد مشکوکی در مرغداری‌های صنعتی استان گزارش نشده و تمامی طیور بومی کانون‌های آلوده نیز تا شعاع یک کیلومتری معدوم و جایگاه آنها ضد عفونی شده است.

فدایی از مردم خواست؛ هنگام خرید گوشت مرغ و تخم مرغ موجود در بازار به مهر تأیید دامپزشکی توجه و در هنگام پخت نکات ایمنی را رعایت کنند.

آنفلوآنزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.
 
انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار