یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آیین نامه ها و بخشنامه ها باید به گونه ای تنظیم شوند که زمینه را برای حضور پررنگ بخش خصوصی در حوزه معدن کشور فراهم آورند.

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که تا کنون چه اقداماتی برای تشخیص ظرفیت های معدنی کشور صورت گرفته، گفت: شناسایی مناطق مختلف، تعیین گروه هایی برای اکتشاف و گروه های مطالعاتی و پژوهشی تا اندازه ای انجام شده اما هنوز محدودیت هایی در این بخش وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد حضور کمرنگ بخش خصوصی و و کاهش اکتشافات توسط دولت به دلیل پهنه وسیع هستیم و امید است دولت از طریق مشارکت بخش خصوصی، زمینه را برای ارتقا و تسریع بهره وری ظرفیت معدنی فراهم کند.
 
پوربافرانی در پاسخ به سوال دیگری که دولت چگونه باعث به وجود آمدن محدودیت هایی در این بخش شده است، افزود: به دلیل نبود پتانسیل کافی برای استفاده از تمامی ظرفیت های دولت در حوزه معدن و سوء استفاده برخی از ذینفعان، اکتشاف و استخراج منابع با معضلاتی همراه شده است.
 
به گفته وی ثبت برخی از معادن به نام عده ای خاص دستاویزی برای تاکید بر این محدودیت ها بوده و لزوم بازنگری برخی از محدودیت ها در این حوزه احساس می شود.
 
نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش کمرنگ بخش خصوصی در این حوزه عنوان کرد: ظرفیت های بالایی برای حضور سرمایه گذاران موجود است اما به دو دلیل عمده وجود هزینه های هنگفت و بخش نامه های دست و پاگیر از ظهور این بخش ممانعت می کند.
 
پوربافرانی در پاسخ به این سوال که مشکلات زیست محیطی تا چه میزان مراحل اکتشاف و استخراج معادن را به تعویق انداخته است، افزود: مشکلات زیست محیطی نیز دشواری هایی را به وجود آورده و سبب شده که با فعال شدن معدن، اهالی یک منطقه تحت تاثیر معضلات پس از آن شوند.
 
وی در پایان بیان کرد: امید است تا تمام محدودیت های این بخش رفع شود و شاهد پیشرفت روزافزون این بخش باشیم.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار