به گزارش
خبرنگار
راه و شهرسازی گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سعید محمدزاده بیان کرد: در سیاستهای کلی برنامه ششم به موضوع حمل و نقل توجه شده و حمل و نقل ریلی میتواند یکی از مزیتهای رقابتی بر اقتصاد کشور باشد.
وی گفت: از سوی دیگر در برنامه پنجم و ششم دولت مکلف به رعایت سهم ۳۰ درصدی، حمل و نقل ریلی در حمل بار شده و قیمت گازوئیل نیز باید ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.
وی افزود: دولت ساز و کاری را برای کاهش ۱۰ درصدی تلفات جادهای در هر سال باید فراهم کند و این در حالی است که هم اکنون روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر در حوادث جادهای کشته میشوند.
به گفته مدیرعامل راهآهن طبق مصوبه قانونی، به ازای هر تن کیلومتر بار که از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود، ۳۵ سیسی در مصرف سوخت صرفهجویی میشود که سازمان بهینهسازی مصرف سوخت در این رابطه به عاملین کمک خواهد کرد.
محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی را از جمله برنامههای پیشبینی شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش افزوده در این بخش ۸ درصد و همچنین یک درصد فروش نفت و گاز برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات و طرحهای عمرانی در حال کاهش است بیان کرد: با توجه به اینکه دولت نمیتواند در توسعه زیرساختها سرمایهگذاری جدی داشته باشد به همین دلیل سرمایهگذاری در این بخش باید با مشارکت دولت و بخشهای صنعتی و معدنی صورت گیرد.
محمدزاده اضافه کرد: در سال جاری ۲۸ درصد از حمل و نقل ۴ کالای اصلی از طریق حمل و نقل ریلی صورت گرفته و ۶۶ درصد به حمل جادهای اختصاص داشته است که از این رقم نیز ۲۴ درصد حمل و نقل در مسیرهایی اتفاق افتاده که ریل در آنجا وجود داشته است.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴ باید ۲۲۴ میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یکسوم این میزان ماده معدنی قابل حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جادهای، جابهجا شود.
محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور وضعیت خوبی نیست و باید حمل و نقل ریلی توسعه یابد افزود: سهم راهآهن از دریافتیهای تعرفهای در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است.
مدیرعامل راهآهن همچنین با اشاره به صدور دستور رئیسجمهور برای تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
مدیر عامل راهآهن از آمادگی راهآهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید خبر داد و گفت: در راستی حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه گذاری مشترک بین دولت، بخشهای صنعتی و خصوصی استفاده کرد.
انتهای پیام/