به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه اظهار داشت: در بسیاری از آیات خداوند علاوه بر ایمان به عمل صالح به سعادتمندی نیزه اشاره داشته بنابراین تا زمانی که ایمان تبدیل به عمل نشود انسان در خسران است، در واقع انسان سعادتمند در رفتارش عمل صالح شکل میگیرد هر چند در این مسیر سختیهایی را باید طی کند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین که به تصویب رسیده اما هنوز زیرساختهای آن کامل نیست، ادامه داد: هدف تعلیم و تربیت انسانی کارآمد و سالم است که هر دو با هم باید باشد و در سراسر جهان برای رشد و توسعه کشورها به این امر اذعان دارند به ویژه در مقطع ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد.
دانش آشتیانی عنوان کرد: اگر فقط به محتوای آموزشی نظام و تعلیم بپردازیم توسعه کشور محقق نمیشود بلکه آنچه ما را به رشد میرساند بحث تفکیک ناپذیری آموزش از پرورش یا تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش به برخی مشکلات اشاره کرد و گفت : درک مشترک از آموزش و پرورش واقعی در مجریان امر و خانوادهها وجود ندارد و مشکل ما این بوده که معلم را از چرخه تربیت خارج کردیم در حالی که رفتار معلم در کلاس درس و تربیت دانش آموزان نقش دارد بنابراین بحث تربیت فقط به مربیان پرورشی مربوط نمیشود.
دانش آشتیانی گفت: امروزه به دلیل ناکارآمدی، پژوهش را هم از آموزش جدا کردهایم و این مسئله مهم است که باید به فهمی مشترک برای تفکیک ناپذیر بودن چنین مسائلی برسیم.
وی افزود: دانش آموز پژوهشگر زمانی شکل میگیرد که در برنامه درسی کلاسی به این مرحله برسد نه اینکه خارج از کلاس برنامه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش به بحث برنامه ریزی درسی اشاره کرد و اظهار داشت: برای بحث مهارتها کتابی جدا در نظر گرفته شده تا در این زمینه توجه بیشتر شود اما وقتی دانش آموز در فضای مدرسه قرار میدهیم و فقط آموزش حافظه محور برای آنها درنظر گرفته میشود و چنین آموزشی برای دانش آموزان شکل نمیگیرد.
دانش آشتیانی بیان کرد: هدف آموزش تربیت دانش آموز متخصص در دروس مختلف نیست بلکه هدف تربیت فردی برای توسعه پایدار است و این هم در سند تحول به تربیت دانش آموز کارآمد و به دنبال آن حیات طیبه توجه داریم باید در برنامهریزی درسی به آن بپردازیم.
وی عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت بر مبنای رقابت شکل گرفته و این بینش و نگرش در کل جامعه اعم از مدرسه و خانواده وجود دارد و لازمه درس خوان شدن افراد را قرار گرفتن دانش آموز در چرخه رقابت میدانند و مشکل ما در این نگرش بوده و تا زمانی که اصلاح نشود، دیدگاه جدیدی شکل نمیگیرد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون آموزشها رقابتی بوده در حالی که اعتقاد من به آموزش مهارتی است و این دیدگاه منجر به یادگیری بهتر میشود.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: رفع مسائل علوم تربیتی در آموزش و پرورش اهمیت بسزایی دارد و نگاه به این مساله را داشته باشیم بدون تردید حضور روانشناسان در مدارس ضروری است.
وی ادامه داد: این که هر مدرسهای یک مشاور داشته باشد تفکر درستی نیست و باید به گونهای مدیریت کنیم که معلم نیز نقش مشاورهای داشته باشد و دانش آموزان را در تمام ساعات در مدرسه تحت مشاوره و نظارت قرار دهد.
دانش آشتیانی گفت: بحث آسیب اجتماعی و تنبیه بدنی در مدارس نشات گرفته از روابط مکانیکی میان معلمان و دانشآموزان است که باید در توسعه روابط تجدیدنظر شود و خوشبختانه استخدام معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان میتواند در این امر راه گشا باشد.
دانش آشتیانی بیان کرد: تا زمانی که آموزشهای مهارتی در دانش آموزان در سنین پایین شکل نگیرد، به آموزش با کیفیت کمکی نخواهد شد؛ بنابراین توجه به دانش آموزان در سنین پایین از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: ماموریت تربیت دانش آموزان در کلاس درس باید به معلمین سپرده شود در غیر این صورت به اهداف تربیتی دست نخواهیم یافت.
وزیر آموزش و پرورش به مشکل حجم کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: سالهاست این بحث در آموزش و پرورش مطرح شده اما به دلیل نبود نگرش مناسب راه حلی برای ان ارائه نشده است.
دانش آشتیانی با بیان اینکه آموزش یکی از اهداف رسیدن به تعالی است، تصریح کرد: این مساله صرفا نباید مسیری برای دستیابی به مطلوبهایمان باشد و در این راستا باید در کنار آموزش و پرورش، به خلاقیتها و استعدادها توجه کنیم و در این راستا کاهش حجم کتابهای درسی مورد توجه است.
وزیر آموزش و پرورش، عنوان کرد: نمیتوان برای کل کشور برنامه ریزی درسی یکپارچهای ارائه داد و باید تناسب مطالب با منطقه زندگی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد تا روان تربیتی صحیحی داشته باشیم.
وی تقویت انگیزههای درونی تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون در نظام آموزشیمان تقویت انگیزههای بیرونی مورد توجه قرار گرفته و با این روند نمیتوان به آموزشی صحیح دست یافت.
دانش آشتیانی در خصوص فضای مدارس و توجه به نشاط شادابی در آن گفت: فضای مدارسمان خشن بوده و از شادابی کمی برخوردار است و برای بهبود این مسئله باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم و فضای شاد در مدارس بدون روابط مکانیکی ایجاد شود، در واقع معلمان و دانش آموزان باید تعامل بهتری با هم ایجاد کنند.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ضمن توجه به مسائل گفته شده باید به چند سوال اساسی توجه داشته باشیم از جمله اینکه چگونه یک دیدگاه در آموزش و پرورش تغییر کند و یا چگونه معلم را به مربی تبدیل کنیم و جایگاه اصلی روانشناسی مدرسه کجاست؟ و در تمامی زمینهها آمادگی ارتباط تنگاتنگ در حوزههای تعلیم و تربیت برای دست یابی به اهداف و پاسخ این سوالها دارم.
انتهای پیام/