به منظور بازسازی و مرمت قلعه های کوه خواجه درسیستان کارشناسان ایتالیایی برای تهیه نقشه لیزری و مطالعات باستان شناسی به این منطقه سفر کردند.

باستان شناسان ایتالیایی به سیستان سفر کردندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،کامبیز مشتاق گوهری  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: باستان شناسان ایتالیایی  به منظور تهیه اطلاعات پژوهشی و باستان شناسی برای مرمت و بازسازی قلعه های کوه خواجه به کمک کارشناسان استان آمدند. 

وی ادامه داد:این تیم از مرکز پژوهش های کشور ایتالیا متشکل از ۲ باستان شناس و یک متخصص لیزر برای تهیه نقشه لیزری از محوطه تاریخی کوه خواجه در منطقه سیستان به مدت یک هفته در این منطقه مستقر هستند.

مشتاق گوهری  ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برنامه گسترده ای برای مرمت و احیای کوه خواجه دارد بنابر این نیاز بود تا کار مطالعاتی و پژوهشی در این منطقه انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: گروه ایتالیایی برنامه ریزی فصل بندی کار برای مرمت و بازسازی را مشخص می کنند و کارشناسان استانی بر اساس این اطلاعات در یک برنامه تقویمی این کار را انجام می دهند.

مشتاق گوهری اظهار داشت: نقشه لیزری کل محوطه تاریخی کوه خواجه توسط گروه ایتالیایی برای بازسازی و مرمت تهیه می شود.

وی گفت: این گروه با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور کارهای تحقیقاتی و لیزری منطقه تاریخی کوه خواجه را انجام خواهند داد.

در اطراف کوه خواجه تعداد زیادی آثار باستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی مانده است که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار