کانون های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری به 6 مورد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آزمایشات موارد مشکوک تلفات پرندگان در شهر هفشجان شهرستان شهرکرد و روستای دورک اناری شهرستان کیار، آمار کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان به 6 کانون افزایش پیدا کرد.

عبدالمحمد نجاتی افزود: در چند روز گذشته طیور بومی و خانگی روستاهای حیدری و شیخ شبان در شهرستان بن، گرمدره در شهرستان سامان و خراجی در شهرستان کیار به دلیل انتشار ویروس این بیماری، تا شعاع یک کیلومتری معدوم و محل نگهداری آنها ضدعفونی شد.

وی اضافه کرد: خورده شدن لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط حیوانات گوشت خوار مانند عقاب، کلاغ و سگ، علاوه بر ابتلای این حیوانات، سبب انتشار بیماری می شود.

نجانی ادامه داد: خوشبختانه هیچ مورد مشکوکی از وجود این بیماری در مرغداری های چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است و مردم می توانند مرغ تولیدی استان را مصرف کنند.

به گفته وی؛ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم اکنون در 16 استان کشور شیوع یافته است.

گفتنی است: در چند روز اخیر لاشه یک بهله عقاب وحشی مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در منطقه فناوران شهرکرد مشاهده شد.

آنفلوآنزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم ترین بیماری های طیور و يک بيماری تنفسی ويروسی مشترک انسان و پرندگان با علایم سياه شدن و خونريزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شديد، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شديد مصرف دانه، افت ناگهانی توليد تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saed
۰۸:۵۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
جالب است.