رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما در خصوص حادثه پلاسکو درصدد هستیم ظرف دو ماه گزارش ملی بررسی این حادثه را به اطلاع رییس جمهور و مردم ایران برسانیم.

مصاحبه هیات ویژه رییس‌جمهور با قالیباف و همکارانش درباره پلاسکو/ شفاف عمل خواهیم کرد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، محمد تقی احمدی متخصص سازه، تدوین مقررات ساختمان در کشور و رییس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: افرادی که به منظور بررسی و تحقیق در مورد تدوین گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو انتخاب شده‌اند همگی دارای تحصیلات دانشگاهی و در حوزه خود برجسته و ممتاز هستند.
 
وی در خصوص این افراد اظهار داشت: علی اکبر آقا کوچک، سعید بختیاری، فرج اله رجبی، شاپور طاحونی، نصر الله طهماسبی، محمد فاضلی، سید باقر مرتضوی، رسول میر قادری و مهدی هداوند اعضای این هیات هستند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس افزود: در خصوص حادثه پلاسکو ما به دنبال این نیستیم که تقصیر را گردن یک سازمان و ارگان خصوصی بیاندازیم بلکه در پی یادگیری درس هایی هستیم که برای آینده کشور نقش راهبردی داشته باشد و نیازمند وفاق تمامی مسئولین هستیم.

احمدی در خصوص آسیب های شهری و نگرانی و دغدغه های مردم در این امر عنوان کرد: در دهه 80 و طبق مصوبه شورای مصلحت نظام در سال 84 برای مدیریت بحران زیر ساخت های کلی و کمکی برای اصلاح شهر و کلان شهرهای بزرگ که انتظار می رفت در آینده با مشکل مواجه شوند در نظر گرفته شد.

وی تأکید کرد: بازدید از محل حادثه ، بررسی مدارک و مستندات واقعه، بررسی گزارش‌های سازمان‌های مسئول، تجزیه و تحلیل، انجام مصاحبه با مسئولین اصلی( حدود هشت سازمان بود که تاکنون مصاحبه با سه تا چهار سازمان به پایان رسیده است)، بررسی گزارش‌های سازمان‌های مردم نهاد، مرور و بررسی قوانین و آئین نامه به وسیله تیم حقوقی و قانون شناس و تهیه گزارش‌های تخصصی در شش موضوع اصلی از اقدامات صورت گرفته در مورد حادثه ساختمان پلاسکو بود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: این شش موضوع شامل مهندسی سازه، مهندسی آتش، مدیریت بحران، امور قانونی و حقوقی، جامعه شناسی و آثار اجتماعی این حوادث و بیمه و زمینه‌های تضمینی و پشتیبانی این وقایع هستند.

احمدی تصریح کرد: گزارش تخصصی کمیته‌ها ظرف یک ماه به پایان می‌رسد و انشاالله در ماه دوم گزارش تلفیقی در مورد بررسی علل و عوامل وقوع آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان، نحوه مدیریت محیطی حادثه، کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران، راه‌های پیشگیری از تکرار آن و اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم ارائه و گزارش دقیقی به اطلاع رئیس جمهور و مردم ایران می‌رسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر بحث حقوقی این حادثه عنوان کرد: بحث حقوقی شامل همه مسائل مرتبط با موضوع از بعد حقوقی و مسئولیت سازمان‌ها در قبال مفقود شد‌گان و بیکار شد‌گان است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: ما در این گزارش به دنبال این نیستیم که سازمان خاصی را مقصر جلوه دهیم که قوه قضائیه، کمیته تحقیقی را برای این امر در نظر گرفته است.

احمدی تصریح کرد: در زمینه متالوژی کار جمع‌آوری اطلاعات گسترده نزدیک به اتمام است و امور مهندسی ، مدل‌سازی ساختمان و مدل ریاضی در برابر بارها و شرایط اضطراری مانند آتش و اینکه ساختمان از لحاظ مهندسی چه کاستی‌هایی را داشته و چه عواملی سبب ریزش آن شده است بررسی شده است.

وی در خصوص مالک این ساختمان تأکید کرد: هیأت مدیره بنیاد مستضعفان، هیأت مدیره سازمان آتش نشانی و شورای ساختمان پلاسکو در حال برگزاری جلساتی در خصوص مصاحبه با شهردار تهران و همکارانش هستند که بنیاد مستضعفان مالک اصلی این ساختمان محسوب می شود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: امیدواریم این گزارش جنبه اجرایی داشته باشد همچنین آوار برداری و خسارات احتمالی ناشی از این آوار برداری نیز در دستور کار گزارش ملی قرار می‌گیرد.

احمدی اظهار داشت: ساختمان‌های فولادی در برابر آتش نا ایمن بوده و ضعف کلی دارند البته ساختمان‌هایی که طی دو دهه اخیر ساخته شده‌اند از دستورالعمل، قانون و آیین‌نامه‌های قابل اعتماد پیروی کردند اما خیلی از ساختمان‌ها که برای چند دهه پیش بوده‌اند ( حدود 50 سال پیش) سازندگان آنها ملاحظات آسیب‌های ایران را در برابر این ساختمان‌ها لحاظ نکرده‌اند و لزوما همه ساختمان‌های فلزی دارای پوشش مناسب مانند گچ نیستند که ساختمان پلاسکو نیز فاقد حفاظ کامل بود.

وی توصیه کرد: برای روشن شدن کاملی موضوع حادثه ساختمان پلاسکو باید تا دو ماه صبر کنیم و در این امر نباید اسباب نگرانی و تشویش بیشتر اذهان عمومی مردم را فراهم کنیم.

احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برخی ابهامات در مورد موتورخانه پلاسکو گفت: در مورد اینکه آیا کسی آنجا بود یا نه، من الان نمی‌توانم وارد شوم و به صورت قطعی چیزی را بیان کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایمنی ساختمان مجاور پلاسکو؛ پاساژ کویتی‌ها نیز افزود: گروه سازه ما توصیه‌هایی را در این زمینه مطرح خواهند کرد و فکر می‌کنم تا کنون نیز وارد عمل شده‌اند، اما درباره ایمنی و شرایط این ساختمان من از گروه سازه می‌خواهم که این موضوع را بررسی و در این زمینه اظهار نظر کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار