ساری،

ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب آب با نهضت سد سازی در مازندران

9 سد از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون با حجم ذخیره سازی 330 میلیون متر مکعب آب در مازندران ساخته و بهره برداری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روزهای پردلهره برای کشاورزان، روزهای که کشاورزان نمی دانستند از آسمان آفتاب بخواهند یا باران ،دهه 50 بود که بر اثر سیلاب سردهنه های رودخانه تجن تخریب شد و محصول برنج کشاورزان به زیر آب رفت.

ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب آب با نهضت سد سازی در مازندران

انقلاب سد سازی درمازندران با شروع عملیات اجرایی ساخت سد شهید رجایی ساری با ارتفاع 138 متر و حجم مخزن 150 متر مکعب در شهریور سال ۱۳۷۰ آغازشد و بعد از آن هشت سد دیگر نیز درمازندران ساخته شد تا 70 هزار هکتار از زمین های تشنه کشاورزی مازندران سیراب شوند.

یکی از کشاورزان روستای سلیم بهرام ساری گفت : با ساخت سد در ساری کشاورزان منطقه سالی دو بار در فصل زراعی برنج کشت می کنند.

ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب آب با نهضت سد سازی در مازندران

با ذخیره سازی آب پشت سدها روستاییان هم طعم آب سالم را چشیدند ، خانم 60 ساله اهل روستای امره ساری گفت : به برکت ساخت سد درمازندران همه خانه های روستایی که روزی از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم بودند الان همه از آب لوله کشی استفاده می کنند.

ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب آب با نهضت سد سازی در مازندران

سعیدی کیاسری مدیر طرح آبرسانی شرکت آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: سه مجتمع آبرسانی تاکنون معادل هزار و 200لیتر برثانیه به صورت کوتاه مدت تامین آب صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه ها با همت و تلاش متخصصان داخلی به بار نشسته است افزود: با راه اندازی این سه تصفیه خانه ، آب آشامیدنی یک میلیون نفر در مازندران تامین شده است.

از دستاوردهای دیگر ساخت سد شهید رجایی ساری و سیاه بیشه تولید هزار مگاواتی برق است.

یکی از اهالی روستای گلورد ساری گفت: از زمانی که نیروگاه برقی آبی سد شهید رجایی ساری ساخته و راه اندازی شده است مشکل قطع برق در ساعات اوج مصرف برق در فصل گرم سال کاهش یافته است.

ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب آب با نهضت سد سازی در مازندران

محمدی مدیر بهره برداری نیروگاه سد شهید رجایی ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: دو سد شهید رجایی ساری و سیاه بیشه حدود هزار مگاوات برق آبی تولید می شود.

وی افزود: ظرفیت 700 مگاوات تولید برق آبی در استان شناسایی شده که در قالب 80 طرح قراراست راه اندازی شود.

سد برکت را هم به سفره شمالی ها با فعالیت 800 مرکز پرورش ماهی سرد آبی در پایین دست نشانده است.

کلانتری پرورش دهنده ماهی قزل آلا در ساری گفت: از زمانی که سد در این منطقه ساخته شده است شرایط آب اینجا برای گونه ماهی قزل آلا فراهم شده است .

ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب آب با نهضت سد سازی در مازندران

براری مشاور اجتماعی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بیان اینکه مازندران با دارا بودن مواهب طبیعی شامل دریاچه ،رودخانه ،جنگل و دریا فرصت مناسبی برای جذب گردشگر است گفت : سدهای مازندران سالانه مقصد پنج میلیون گردشگر است.

وی افزود: بدنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر در بخشی از سدهای استان هستیم تا میزان بازدید کنندگان از سدها را به 15میلیون نفر درسال افزایش دهیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی 13 سد در مازندرانی که تا سال 57 هیچ سدی نداشت ساخته شد نهضت سد سازی در مازندران همچنان ادامه دارد.

ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب آب با نهضت سد سازی در مازندران

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه 3 سد در مازندران سال 98 به بهره برداری می رسد.گفت: این طرح های آبی شامل سد سازی ،شبکه سازی و آبرسانی هم اکنون در مازندران با سرمایه گذاری 3 هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

وی افزود: علاوه بر اجرای طرح های بزرگ آبی سد هراز ، سد گلورد ، کانال انتقال آب چالوس به دشت هراز ، شبکه های آبیاری و زهکشی گلورد ، البرز و هراز و طرح های آبرسانی به شهرهای گروه الف ، آبرسانی به ساری و آبرسانی به شهر رامسر تعداد 145 طرح کوچک زود بازده در حال اجرا است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: مطالعات برای ساخت 10سد مخزنی دیگر با ظرفیت ذخیره سازی 500میلیون مترمکعب آب در مازندران آغاز شده است که با ساخت این سدها آب مورد نیاز 175 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و آب آشامیدنی یک میلیون نفر در استان تامین می شود.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.