علیرغم تبلیغات فراوان در خصوص ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای صفر کیلومتر،اما گزارشات موید این واقعیت تلخ است که برخی نمایندگی ها از انجام تعهدات خود در این خصوص طفره می روند.

سرگردانی خریداران خودروهای صفر کیلومتر/طفره نمایندگی‌ها از خدمات پس از فروشبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ارائه خدمات پس از فروش،یکی از مولفه های حائز اهمیت در جذب و جلب رضایتمندی مشتری است.

امروزه خدمات پس از فروش در کشورهای توسعه یافته،نه یک مزیت و امتیاز ویژه،بلکه یک وظیفه و تعهد غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر به شمار می رود.

در کشور ایران نیز خدمات پس از فروش از موارد حائز اهمیتی است که با وجود تبلیغات فراوان،بعضا شاهد عدم تمکین مراکز پیش بینی شده برای ارائه چنین خدمات و تعهداتی در این خصوص هستیم و متاسفانه این آش گاهی آنقدر شور می شود که مشتریان در حین خرید آن را موضوعی زینتی و نمایشی تصور می کنند که در مقام عمل امکان حصول و تحقق آن وجود ندارد.

به تبع،هر آنچه ارزش ریالی محصول یا کالایی بیشتر باشد،به همان میزان حساسیت ها و توجهات در خصوص خدمات پس از فروش یا همان گارانتی مرتبط با آن افزایش خواهد یافت.

در این میان،خودرو از نمونه محصولاتی به شمار می رود که به دلیل ارزش و قیمت ریالی نسبتا بالای آن،اهمیت خدمات پس از فروش مربوط به آن نیز بیش از پیش قابل توجه به نظر می رسد.

علیرغم چنین ضرورتی،متاسفانه برخی گزارشات میدانی و مردمی حاکی از این واقعیت تلخ است که با وجود تبلیغات فراوان،لذا نمایندگی ها یا حداقل تعدادی از آنها،از انجام تعهدات مربوطه به مشتریان و یا مالکان خودروهای صفرکیلومتر طفره می روند.

پروانه حیدری،که چندی پیش نسبت به تهیه خودروی صفرکیلومتر رانا اقدام کرده است،به دلیل نارسایی در سیستم سوخت رسانی خودروی خویش به یکی از نمایندگی ذیربط مراجعه می کند،اما بر اساس اظهارات وی،متولی امر از انجام تعهدات قید شده اجتناب کرده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم جلب رضایت مشتری به عنوان یک اصل در ساز وکار و مناسبات میان شرکت ها و کمپانی های تولید کننده محصولات و کالاها با خریداران،مخاطبان و یا مشتریان خود،اظهار داشت:بعضا پاسکاری میان نمایندگی ها و بهانه گیری هایی معنا دار آنچنان مشتریان را آزرده خاطر می سازد که عطای دریافت خدمات پس از فروش را به لقایش می بخشند.

حیدری عنوان کرد:بدون تردید،در احتساب قیمت فروش خودروها،ملاحظات مرتبط با خدمات پس از فروش اِعمال می گردد،اما در کمال تعجب شاهد هستیم برخی نمایندگی ها از عمل به تعهدات قانونی خویش،پرهیز می کنند که این رویه نادرست و شایسته ای به نظر نمی رسد.

وی افزود:زیبنده خودروسازان نیست که اینچنین مشتریان خود را سرگردان و مستاصل کنند و می طلبد تجدید نظر لازم در این خصوص لحاظ شود.

*هزینه تراشی های بی مورد نمایندگی ها

بهنام شفیعی، مالک خودروی پراید که قریب به پنج ماه پیش خودروی خریداری شده خویش را تحویل گرفته،یکی از دیگر از منتقدان وضعیت موجود به شمار می رود.

وی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:به دلایل فنی،از ابتدای تحویل خودرو اشکالاتی در فرایند کارکرد صحیح خودروی خویش مشاهده کردم که بطور طبیعی برای رفع آن به نمایندگی مربوطه مراجعه داشتم.

شفیعی عنوان کرد:متاسفانه نمایندگی مذکور با بهانه گیری های بی مورد برای بنده هزینه تراشی کرد و پس از مراجعه مجدد برای تحویل خودرو،متوجه شدم که بدون هماهنگی برخی از قطعات خودرو را تعویض نموده و جالب اینجاست که وی ادعا می کرد قطعات مربوطه شامل گارانتی نمی شود.

وی افزود:ابتدا به ساکن،بروز نارسایی در خودرویی صفر کیلومتر خود جای بحثی مفصل دارد و از سوی دیگر به چه دلیل با بروز اشکالات متعدد،نمایندگی ها برای رفع نقایص فنی،هزینه مجدد از مالکان دریافت می کنند.

شفیعی عنوان کرد:امید آن می رود،در شرایطی که مرتبا و مکررا به استفاده از محصولات داخلی توصیه و تاکید می شود،بستر و زمینه لازم و شایسته این امر نیز فراهم شود،زیرا اصلی ترین مولفه در ترغیب مردم به خریداری و استفاده از تولیدات داخلی به کیفیت اقلام ساخت داخل معطوف می شود.

*قطعاتی که موجود نیست

میثم لطفی،مالک خودرویی اتوماتیک،در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:چندی پیش با بروز نارسایی در سیستم اتوماتیک خودرو،به نمایندگی مراجعه داشتم و متاسفانه اینچنین  عنوان شد که قطعه مربوطه که ظاهرا مستلزم تعویض می باشد در نمایندگی موجود نیست و در صورت تعجیل باید برای خریداری و تهیه آن،بصورت آزاد اقدام کنم.

وی افزود:از سوی دیگر،برای دریافت قطعه مربوطه در چارچوب گارانتی و تعهدات مرتبط با خدمات پس از فروش،باید ماه ها در انتظار رسیدن قطعه به نمایندگی باشم که این امر عملا برای مالک و فردی که از خودرو استفاده می کند،امکان پذیر نخواهد بود و در چنین شرایطی راهی باقی نمی ماند جز اینکه نسبت به خرید آزاد آن اقدام شود.

*مالکان خودرو،نسبت به نگهداری اصولیِ اتومبیل توجهات لازم را لحاظ کنند

علی اکبر محتشم،یکی از مدیران نمایندگی های خودرو در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به کم توجهی و بی اطلاعی برخی از مالکان خودرو در خصوص نحوه تگهداری از خوردو گفت:اگرچه ممکن است برخی از نمایندگی ها قصور یا کم کاری هایی در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان داشته باشند،اما همیشه هم حق با مشتری و مالک نیست.

وی افزود:نگهداری از خودرو اصول و اقتضائاتی دارد که به تبع نادیده انگاشتن آن باعث بروز نارسایی هایی خواهد شد.

محتشم عنوان کرد:بعضا مشاهده می شود مالکان نسبت به آب بندی خودروی صفر کیلومتر خویش دقت نظر لازم را لحاظ نمی کنند یا در همان ابتدای خریداری و استفاده از خودرو با سرعت های بالا و ترمزهای ناگهانی آسیب های جدی به خودرو وارد می کند که به تبع در چنین شرایطی،منطقی و اخلاقی نیست که اشتباه و خطای خود را به پای نمایندگی یا کمپانی تولید کننده خودرو بنویسند.

* لزوم حساسیت هر چه بیشتر دستگاه های نظارتی به کیفیت ارائه خدمات نمایندگی ها

بدون تردید،انصاف حکم می کند تا برای ارائه کردن تحلیل و قضاوتی جامع نسبت به نحوه خدمات رسانی به مالکان و مشتریان خودروهای صفر کیلومتر تمامی جوانب و زوایای پیدا و پنهان این امر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

با همه این اوصاف،گلایه ها و انتقادات از نحوه خدمات رسانی به خودروهای صفر کیلومتر از مواردی به شمار می رود که در طول سالیان اخیر با شدت هر چه بیشتری همراه شده است.

در چنین شرایطی می طلبد دستگاه های نظارتی حساسیت هر چه بیشتری را در این خصوص لحاظ کنند تا با ایجاد بازدارندگی لازم از هر گونه سوء استفاده و یا قصور احتمالی در انجام تعهدات از سوی نمایندگی ها،پیشگیری شود.

اگرچه راهکارهایی برای پیگیری شکایات مشتریان در نظر گرفته شده،اما با عنایت به تقدم اصل پیشگیری بر درمان می طلبد با نظارت هدفمند و اصولی تر،ریسک چنین قصور و سلب مسئولیت هایی به میزانی افزایش یابد که انجام تعهدات و توجه به اصول و قواعد مربوطه به عنوان اولویتی ویژه،مد نظر تمامی نمایندگی ها مجاز خودروها قرار گیرد که قطعا در چنین بستری،خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار خودروسازان داخلی و تعمیم قصور تعدادی از نمایندگی ها به تمامی مراکز مربوطه امکان پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اردشير
۱۵:۴۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
جالب اينه به خدمات ضعيف اعتراض ميکني سريع ميگن برو بازرسي شکايت
بازرسي هم که اکثرا جلسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
بروووووووووووووووووو بابا نخواسیم
-
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
آقا خداوکیلی در صنعت شبه خودرو سازی های ایران را تخته کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
نخر برادر نخر! آخه واسه چی میخری بعد حرص میزنی؟ تاکسی و آژانس سوار شید تا در آمدی هم به بقیه رسانده باشید. راننده های تاکسی هم میدانند سراغ کی برای تعمیر بروند و منت نمایندگی را نمیکشند. اگر حساب کنید کل خرح سالانه تان با تاکسی و آژانس به اندازه هزینه بیمه و تعمیر نمیشود حرص پارکینگ هم نمیزنید.
Iran (Islamic Republic of)
رجب
۱۱:۲۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
ما می سوزیم و میسازیم.فعلا نظری هم ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
بنده میخواستم خودرو صفر از سایپا بخرم حساب کردم اگر اینکار رو بکنم بعدش باید : 1-هزینه تعمیر گیربکش 2-هزینه سرویس درب ها و بالابرها 3-هزینه دزدگیر 4- هزینه کفپوش 5-روکش مناسب 6-رینگ خوب 7-امنیت کم 8-استهلاک بالای خودرو و ... رو بعد از خرید خودرو صفر بدم چون قبلا هم در این چاه افتاده بودم و نمایندگی هم به شدت خستم کرده بود.ترجیح دادم برم خودرو چینی بخرم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
لازم به توضیح است فردی که تمام توان خود را جهت خرید یک خودرو می گذارد چطور میتواند با سرعت های بالا و ترمز های ناگهانی سرمایه خودش را به همین راحتی از بین ببرد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
اگه چندتا شرکت خودرو سازی داشتیم این همه بهمون ظلم نمیشد .
Iran (Islamic Republic of)
اردشير
۱۰:۰۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
ماشينو گذاشتم نمايندگي هرچي گفتم اينجاش اونجاش گفتن اينکه طبيعيه اونکه اصن نيست اونيکي که فلان
کلي هم پول گرفتن بعد 1ماه دوباره همون آش و همون کاسه منم از خير تعميرش گذشتم ولش کردم.باورم ندارين بياين ببينين خودتون
آخرین اخبار