به اعتقاد کارشناسان با وجود پیشرفت های حوزه خودرو و قطعه سازی هنوز مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش رضایت کامل ندارند.

بررسی کیفیت خودرو و قطعات تولید داخل/ ضرورت به روز رسانی خدمات پس از فروشبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان امیر حسین قناتی  مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت در برنامه تیتر امشب گفت: از سال 82 چندین مرتبه دستورالعمل های ساخت و تولید در حوزه خودرو بازیابی شده اما هنوز مشتریان از کیفیت خودرو و قطعات رضایت کامل ندارند.

وی  افزود: فاصله کیفیت بهبودیافته با رضایت مشتری باید همخوانی داشته باشد در غیر اینصورت تولید کنندگان مشتریان خودرو از دست می دهند.

قناتی گفت: خدمات بعد از فروش در دو بخش تقسیم می شود یکی به طور قانونی و در کنترل ماست و دیگری زیر پله ای و قاچاق وارد بازار می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: وزارت صنعت در این خصوص حوزه های مختلفی را تشکیل داده است که برای 12 قطعه یدکی کد شناسایی و کد رهگیری زده می شود و بزودی این کد بندی در سامانه نصب خواهد شد.

قناتی افزود: قطعات برگشتی درسه مرحله  کنترل و قطعه معیوب از دور تولید خارج می شود مرحله نخست در خط تولید تشخیص و برگشت می خورد سپس در مرحله سوار شدن بر روی خودرو نظارت می شود و مرحله 3 زمانیست که قطعات ساخته شده در بازار برگشت می خورد.

مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: یکی از اهداف و سیاست ها بحث پلت فرمها است که باید در زمان های مختلف به روزرسانی شود. 

قناتی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نمایندگی ها نباید خودروی معیوب به مشتریان تحویل دهند، گفت: در پنج سال گذشته مشتریان از عیوب زیربنایی خودرو شکایت می کردند اما اکنون با افزایش توقع مشتریان، از صدای اضافه خودرو شکایت می شود. 

وی ادامه داد: اگر مشتریان به خودروهای به موقع رسیدگی نکنند بوجود آمدن عیب و ایراد در خودرو را نباید به حساب تولید کنندگان بگذارند.

کاکایی استاد دانشگاه دیگر مهمان برنامه گفت: تنها 40 درصد از خدمات پس از فروش به روز رسانی شده است، بخش عمده ای از این سیستم کاملا سنتی است و تا زمانی که بخش عمده ای از خدمات پس از فروش خارج از سیستم رسمی قرار بگیرد، سیستم ها هرگز کارآمد و اقتصادی نمی شوند.

وی افزود: وزارت صنعت باید کلیت موضوع را ساماندهی کند زیرا در حال حاضر یک بی اعتمادی جامع نسبت به خدمات پس از فروش دارند.

وق گفت: مردم به حق و حقوق خود آشنایی ندارند،  اگر مشتریان به بخش طرح و توسعه  و واحد رسیدگی به شکایات مراجعه و مشکل را بازگو کنند تا آخرین مرحله به مشکلشان رسیدگی می شود .

کاکایی افزود: هر داروخانه ای حق ندارد که دارویی را بدون نسخه بدهد اما در رابطه با قطعات خودرو هیچ ضابطه ای وجود ندارد و عملا سواد این کار را هم ندارند.

در حال حاضر وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده که سیستم مالی کشور مشکل دارد بنابراین نمی خواهم در رابطه با قیمت محصولات داخلی صحبت کنم، در این سال ها به توسعه سواد در این حوزه توجهی نشده است .

رضایی رئیس هیئت مدیره قطعه سازان نیز در ادامه برنامه گفت: قطعه از مسیر قطعه ساز، معیوب به دست خودروساز نمی رسد چراکه هر قطعه دارای شناسنامه است؛  تیم خودروساز نیز باید در مونتاژ دقت لازم را انجام دهد البته خودرو بعدا نیز چک می شود تا به  دست مصرف کننده برسد.

 وی افزود: اگر قطعاتی که بسته می شود کنترل شود، مشکلات و قطعات معیوب هم شناسایی می شود.

رضایی گفت:در برخی موارد قطعه ما وارد بازار می شود بعد قطعات بی کیفیت داخل آن می گذارند و به تعمیرگاهها می دهند. 

رضایی گفت: کیفیت قطعات تعیین شده است به گونه ای که هر قطعه شناسنامه دارد در این شرایط کیفیت بالاتر رفته، مهارت افزایش یافته اما قیمت بر اساس شرایط تورم افزایش یافته است.


نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: بی کیفیتی قطعه، خودرو، سوخت و روغن دست به دست هم داده و متاسفانه خروجی خوبی از تعمیرگاه بیرون نمی آید. 

وی افزود:قطعاتی که در داخل تولید می شود متاسفانه کیفیت لازم را ندارد که البته شامل بخشی از قطعات می شود.

نیک آئین در پاسخ به سوال رضائی رئیس قطعه سازان درباره کیفیت قطعه گفت: ماشین آلاتی که در بخش تولید قطعه بکارگرفته شده اکثرا قدیمی و کهنه است و قطعاتی که در این کارخانجات فرسوده تولید می شود از نظر استاندارد پایین تر از حد استاندارد و بی کیفیت است؛ از نظر آماری درصد نمی توان ارائه داد اما درصد بالایی را شامل می شود 

وی تصریح کرد:همچنین بررسی ها نشان داده است قطعه سازان زیرپله ای هم هستند که قطعات بی کیفیت تولید می کنند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار