محمد حسین بازگیر گفت: به دلیل وجود بقایای انسانی و پسماندهای الکترونیک در میان نخاله های آوار ساختمان پلاسکو، این نخاله ها خطرناک هستند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد حسین بازگیر رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران گفت: پسماندهای تولید شده در حادثه پلاسکو از نوع پسماندهای عادی نبودند به همین خاطر روش امحا آنها نیز ویژه خواهد بود.
 
وی افزود: در شرایط عادی فرآیند آوارهای ساختمانی مشخص بوده و جدا شدن نخاله ها امکان پذیر است اما در حادثه پلاسکو شاهد بودیم که آهن، بتن و سایر مصالح در هم پیچیده شده و همین موضوع سبب شد امحا آنها نیز فرآیند عادی نداشته باشد.
 
رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران با اشاره به خطرناک بودن پسماندهای تولید شده در حادثه پلاسکو اظهارکرد: به دلیل وجود بقایای انسانی و همچنین پسماندهای الکترونیک در میان نخاله های ساختمان پلاسکو، پسماندهای این ساختمان خطرناک بوده و باید نظارت ویژه ای بر نحوه امحا آنها صورت گیرد.
 
بازگیر با تاکید بر اینکه وظیفه تفکیک پسماندهای حادثه پلاسکو بر عهده شهرداری تهران است تصریح کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند و شیوه نامه های این قانون، شهرداری موظف است نخاله ها را تفکیک و بخش های ویژه آن را جدا کند.
 
وی ادامه داد: کار تفکیک بخش های ویژه نخاله ها اکنون در زمینی به وسعت 7 هکتار در منطقه 12 در حال انجام است و پس از جدا سازی نخاله های خطرناک، این زباله ها باید به صورت ویژه مدیریت شوند و مابقی نخاله ها به مراکز مجاز برده می شوند.
 
رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران در رابطه با پسماندهای خطرناک حادثه پلاسکو اذعان کرد: برای امحا این نوع پسماندها، باید پسماند به سایت های خاص برده شوند.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اعلام وجود مواد سرطان‌زا در میان نخاله‌های آوار پلاسکو بر ضرورت هرچه سریعتر این آوار از شهر تاکید کرد.
 
 محمد حقانی درباره تاثیرات زیست محیطی حادثه پلاسکو به متصاعد شدن ذرات آزبست از این ساختمان در زمان حادثه اشاره کرد و گفت: در این حادثه سوختن انبوهی از الیاف آزبست موجود در محوطه این ساختمان و استنشاق این ماده بسیار خطرناک توسط مردم و صدها نیروی آتش‌نشانی و امدادگر حاضر در صحنه حادثه بسیار خطرناک بود.
 
وی ادامه داد: استنشاق این ماده جان این افراد را پس از حادثه تهدید می‌کند، در واقع خود این مساله نیز فاجعه‌ای زیست محیطی است، زیرا با جان انسان‌ها سروکار دارد.
 
حقانی با بیان اینکه آزبست را همچون" بمب دست‌ساز" تلقی می‌کنند،‌ گفت: سرطان‌زا بودن این ماده محرز است و الیاف آن به وفور در ساختمان پلاسکو، در قالب لوله‌های سیمانی یا در سقف کاذب طبقات به عنوان عایق حرارتی استفاده شده‌است.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید براینکه حاصل الیاف آزبست ذرات بسیار ریزی با قطر کمتر از نیم میکرون یعنی کمتر از پنج دهم PPM است، خاطرنشان کرد: این ذرات به راحتی می‌توانند از طریق دستگاه‌های تنفسی و با دم و بازدم به بخش‌های عمیق ریه و نای و نایژه وارد شوند.
 
وی افزود: سطح بسیار بالای این الیاف در ساختمان پلاسکو و سوختن آنها در حرارت بسیار بالا باعث انتشار گاز آزبست شده که این موضوع سلامتی امدادگران و آتش‌نشانان و آوار برداران حادثه را مورد تهدید قرار داده است. هرچند که من تاکید کرده بودم که حتما افراد حاضر در صحنه از ماسک‌های تنفسی استاندارد استفاده کنند تا جلوی ورود هرگونه ذراتی که در آن شرایط در هوا معلق بودند گرفته شود که براساس آنچه از نزدیک و در فیلم‌های گرفته شده از صحنه حادثه دیدم ماسک‌هایی که استفاده می‌شد؛ چنین قابلیتی نداشتند و باید علت آن را از سازمان آتش‌نشانی پرسید.
 
ذرات آزبست همچنان معلق در هوای تهران

 
حقانی با تاکید براینکه ذرات آزبست همچنان در شعاع معینی وجود دارد و حتی آوارهایی که به زمین 7 هکتاری در باغچال برده شده، بسیار خطرناک است، عنوان کرد: این آوار باید هرچه سریع‌تر به خارج از شهر منتقل شود. همچنین در آخرین‌ فیلم‌هایی که از بقایای این ساختمان گرفته شده، همچنان بخار و حرارت از آن بلند می‌شود و باید مسئولان هرچه سریع‌تر فکری بکنند؛ هرچند که ذرات آزبست با باد هم جا به جا و منتشر می‌شود و گریزی از آن نیست.
 
این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه برای ایزوله کردن ساختمان‌ها در برابر آتش همچنان از آزبست استفاده می‌شود و امیدواریم دیگر چنین اتفاقی در تهران رخ ندهد، تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم؛ تهران شهری بی‌دفاع است نه تنها در برابر این نوع حوادث، بلکه در برابر زلزله. ساخت‌وساز روی گسل‌ها و در حریم آنها باعث ناایمن شدن شهر شده است. همچنین شرایط ناایمنی شهر به نحوی است که اگر در تهران سیل بیاید فاجعه ایجاد می‌شود، زیرا برابر استانداردها با روددره‌ها برخورد نکرده‌ایم.
 
منبع:میزان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
همش فاجعه.