کرمانشاه؛

توجیه اقتصادی احداث پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای

مدیرعامل پالایشگاه آناهیتا گفت: این پالایشگاه در سال 85 و در سفر هیات دولت به استان کرمانشاه تصویب شد و در سفر مقام معظم رهبری به استان نیز مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛اسداله صالحی فروز با اشاره به توجیه اقتصادی این پالایشگاه ادامه داد:ظرفیت 25 هزار بشکه‌ای پالایشگاه فعلی کرمانشاه دیگر جوابگوی نیاز منطقه نبوده و از همین رو تصمیم به احداث پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای گرفته شد.


وی با بیان اینکه هم اکنون 76 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی (شامل 29 هزار بشکه بنزین، 10 هزار بشکه نفت سفید، 25 هزار بشکه نفت گاز و یازده هزار بشکه نفت کوره ) در منطقه کمبود داریم، تاکید کرد: این کمبود در سال 1403 به 113 هزار بشکه خواهد رسید و از این رو احداث یک پالایشگاه جدید ضروری است.

صالحی فروز یادآوری کرد: به علاوه پالایشگاه کرمانشاه حدود 90 سال قدمت دارد و دومین پالایشگاه قدیمی کرمانشاه بعد از آبادان است، از این روز استاندارد محصولات تولیدی آن چندان مورد تایید نیست.

وی از مزایای سرمایه‌گذاری پالایشگاه آناهیتا نیز یاد کرد و افزود: پالایشگاه از تخفیف 10 درصدی برای هر بشکه نفت خام برخوردار است، پنج درصد مربوط به همه پالایشگاه‌ها است و پنج درصد هم برای مناطق محروم که فقط جاسک و آناهیتا از آن بهره‌مند هستند.

مدیرعامل پالایشگاه آناهیتا از معافیت 10 ساله آن نیز به عنوان مزیت دیگر یاد کرد و افزود: به علاوه نرخ برگشت سرمایه پالایشگاه آناهیتا حدود 21 درصد است که این رقم به طور معمول برای پالایشگاه‌ها 12 تا 14 درصد است، یعنی بازگشت پول سرمایه‌گذار پنج ساله خواهد بود.

صالحی فروز با اشاره به سرمایه‌گذاری 3.4 میلیارد یورویی این پالایشگاه، خاطرنشان کرد: 85 درصد آن از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و مابقی آورده سرمایه‌گذاران است.

به گفته وی، مشکل اصلی عدم اجرای این پروژه طی 10 سال اخیر مشکلات مالی بوده که اکنون از دو روش صندوق توسعه ملی و فاینانسور خارجی با جدیت پیگیری می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه آناهیتا از مذاکره با 10 فاینانسور در این خصوص خبر داد و عنوان کرد: در حال مذاکره نهایی با یکی از فاینانسورها هستیم که امیدواریم تا پایان سال نهایی شود.

صالحی فروز ابراز امیدواری کرد، با حل این مشکلات کار اجرایی پروژه وارد مرحله سریع‌تری شود و ادامه داد: پالایشگاه در مرحله ساخت برای هشت هزار نفر و در مرحله بهره‌برداری برای 800 نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل می‌کند و از پروژه‌های بزرگ استان است.

وی تصریح کرد: 33.3 درصد سهام این پروژه مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری، 33.3 درصد مربوط به شستا و 33.3 درصد نیز مربوط به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صندوق بازنششستگی کارکنان نفت کشور است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.