یکی از چند تفاهمنامه به امضا رسیده در صنعت خودرو که در سال گذشته و همزمان با اجرای برجام نهایی شد، قرارداد مرسدس‌بنز با شرکت ستاره ایران یکی از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  این تفاهمنامه که در حوزه خودروهای سواری به امضا رسید طرف آلمانی را براساس شیوه‌نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به سرمایه‌گذاری و داخلی‌سازی بنز در ایران کرده است و به نظر می‌رسد با توجه به آماده بودن خطوط تولید بنز در ایران‌خودرو، این روند به شکل جدی‌تر دنبال شود. جدا از سرمایه‌گذاری در تولید، یکی از اقدامات شرکت ستاره ایران، سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات پس از فروش بوده است و در حال حاضر نیز این آمادگی را دارد تا در کنار ارائه خدمات به مشتریان خود، شرایطی را برای آگاهی خریداران بنز از صفر بودن خودروهای‌شان فراهم کند.
 
مدیرعامل شرکت ستاره ایران نماینده انحصاری مرسدس‌بنز در ایران با اشاره به تخلفات موجود از فروش تعداد زیادی خودرو با ۳ تا ۱۰هزار کیلومتر کارکرد به مشتریان به نام خودروهای صفر خبر داد.
 
متن گفت‌وگوی نماینده انحصاری مرسدس‌بنز در ایران با گسترش صنعت را در ادامه می‌خوانید.
 
- تفاهمنامه مشترک شرکت ستاره ایران با مرسدس‌بنز در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
 
دور جدید همکاری‌های صنعتی ایران‌خودرو و بنز از اواخر سال گذشته با بازدید هیات آلمانی از شرکت‌های ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل و شرکت ستاره ایران آغاز شد و اکنون در مرحله عقد قرارداد است.
 
- براساس تفاهمنامه به امضا رسیده با بنز، تاکنون چه میزان دستگاه خودرو وارد کشور شده است؟
 
برای امسال میلادی واردات ۲۰۰۰ دستگاه بنز پیش‌بینی شده که این تعداد به غیر از خودروهایی است که ممکن است دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی و تاکسیرانی به دلایلی خواستار استفاده از آن باشند. این تعداد خودرو در فاز نخست به صورت سی‌بی‌یو وارد کشور خواهد شد اما امکان تولید در داخل نیز پیش‌بینی شده است.
 
- آیا براساس شیوه‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید از سوی واردکننده‌ها، بنز نیز تصمیمی در این‌باره خواهد داشت؟
 
خط تولید بنز در ایران‌خودرو با دستور مدیرعامل این گروه صنعتی همچنان پابرجاست و حتی در بازدید اعضای مرسدس‌بنز و دایملر از این گروه، باقی ماندن این خط تولید برای آنها همچنان جالب بود که امیدواریم این خط تولید احیا یا خط تولید دیگری به آن با هدف تولید در ایران اضافه شود. در زمینه سرمایه‌گذاری در خدمات پس از فروش نیز اقداماتی انجام و برنامه‌ای برای فروش و خدمات پس از فروش ارائه شده است.
 
- با شیوه‌نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر دریافت نمایندگی از شرکت‌های مادر تا چه اندازه تخلف‌ها در این حوزه کاهش خواهد یافت؟
 
هم‌اکنون با آیین‌نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها آن‌دسته از شرکت‌هایی اجازه واردات خودرو به کشور را دارند که موفق به دریافت نمایندگی از شرکت‌های مادر، شده باشند. براساس آمارهای موجود، خودروهایی که در مجموعه گروه خودروهای سواری بنز در سال قبل وارد کشور شده‌اند، افزون‌‌بر ۵۱۸ خودرو بوده و از این تعداد ۵۰درصد خودروهایی که به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه کرده بودند صفر نبوده که این گزارش به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز ارائه شده است. این خودروها از ۳ تا ۱۰هزار کیلومتر کارکرد داشته‌اند در حالی که براساس آیین‌نامه سازمان حمایت، خودرو زیر ۱۰۰ کیلومتر کارکرد صفر نامیده می‌شود‌ اما با این حال این خودروها با عنوان خودرو صفر تحویل مشتری شده بودند که دستگاه‌ها نشان داد این خودروها‌ صفرکاری شده‌اند. با توجه به این شرایط طبیعی است آیین‌نامه جدید، در راستای صیانت و حمایت از حقوق مصرف‌کننده به تدوین رسیده است و به نفع آنها خواهد بود. براساس آیین‌نامه جدید واردکننده‌ها از این پس به‌صورت مستقیم از شرکت مادر اقدام به فعالیت می‌کنند که این روند بحث رقابت و نیاز مصرف‌کننده را به‌طور کامل پوشش خواهد داد. البته این روند به معنای مخالفت با واردات خودرو نیست اما به‌طور قطع واردات، نیازمند سازوکارهایی است که هم‌اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت سازوکار لازم را پیش‌بینی کرده است.
 
- آیا این تخلف در مراجعه مشتریان برای دریافت خدمات پس از فروش مشخص شد؟
 
بله. مشتریان تا زمان دریافت خدمات از شبکه متوجه این موضوع نشده بودند. بنابراین از همه دارندگان و مشتریان این گروه درخواست می‌شود تا پیش از ابلاغ آیین‌نامه جدید، برای آگاهی از سالم بودن اطمینان پیدا کرده و همچنین برای آگاهی از صفر بودن خودرو خود به نمایندگی‌ها مراجعه کنند. این شرکت این بررسی را انجام خواهد داد.


منبع:جام جم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.