کرمانشاه؛

ارزش اکولوژیکی یک تالاب

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: ارزش اکولوژیکی یک تالاب 10 برابر جنگل و 200 برابر زمین‌ زراعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ غلامحسین کاظمی از قدمت کنوانسیون جهانی تالاب‌های رامسر یاد کرد که برای اولین بار در جهان در سال 1971 تشکیل شد.

وی با اشاره به وجود 280 تالاب در ایران، اظهار کرد: از این تعداد 94 تالاب از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و از این 94 تالاب نیز 24 تالاب عضو کنوانسیون جهانی رامسر هستند.

به گفته این مسئول، تعداد تالاب‌های ایران که در ابتدای تشکیل عضو کنوانسیون رامسر شدند 18 تالاب بوده که طی این چند سال به 24 تالاب افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل محیط ست استان کرمانشاه با بیان اینکه در دنیا 42 نوع تالاب شناخته شده است، یادآوری کرد: از این تعداد 41 نوع تالاب در کشور ایران وجود دارد.

کاظمی سپس از اهمیت تالاب‌ها یاد کرد و افزود: تالاب‌ها ارزش اقتصادی، گردشگری، زیستی و اکولوژیکی بسیار بالایی دارند.

وی معتقد است، ارزش اکولوژیکی یک تالاب 10 برابر جنگل و 200 برابر زمین‌های زراعی است.

وی حیات تالاب را وابسته به جوامع محلی اطراف آن دانست و عنوان کرد: جوامع محلی نیز در طرف دیگر قضیه به تالاب وابستگی حیاتی، اقتصادی و ... دارند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه سپس از تالاب هشیلان به عنوان مهمترین تالاب کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: این تالاب با وسعت 450 هکتار از 110 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

به گفته این مسئول، تالاب هشیلان نقش بسزایی در جذب گردشگر، مهار سیلاب و خشکسالی، مقابله با ریزگردها، جذب آب‌های زیرزمینی و ... دارد.

کاظمی از خطراتی که تالاب هشیلان را تهدید می‌کند نیز یاد کرد و گفت: اداره کل محیط زیست یک دستگاه نظارتی و تسهیل‌گر است و برای حفظ محیط زیست از جمله تالاب هشیلان نیازمند همکاری جدی سایر دستگاه‌ها و خصوصا سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی هستیم.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.