معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت ترامپ برای دستور ضد مهاجرتی‌اش، از فهرست دولت سابق و کنگره درباره هفت کشور «حامی تروریسم» استفاده کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛مجری سی بی اس از  مایک پنس در برنامه رو در رو با ملت (فیس دی نیشن) پرسید نخست با دستور اجرایی درباره مهاجرت شروع می کنیم. یک قاضی فدرال اکنون جلوی آن را گرفت. انتقاداتی حتی از طرف برخی از جمهوریخواهان درباره این مسئله مطرح شد. آیا اکنون زمان شروع مجدد است؟
مایک پنس گفت: اکنون اصلا زمان شروع مجدد نیست. رئیس جمهور ترامپ در جریان پویش انتخاباتی و از زمان شروع این دولت تصریح کرد قصد دارد براساس قانون از اختیار خود به عنوان رئیس جمهور برای در اولویت نخست قرار دادن تامین امنیت و ایمنی استفاده کند، به خصوص این که مسئله، حفاظت از این کشور در برابر «تهدید تروریسم اسلام تندرو» است که این تهدید متوجه خانواده ها و جوامع ما است. فرمان اجرایی، ریشه قوی در  قانون اساسی و قانون دارد.

وی افزود: یک دادگاه در بوستون آن را تایید کرد و  یک دادگاه دیگر در واشنگتن تصمیم متفاوتی گرفت، اما ما بسیار مطمئن هستیم همانطور که در مسیر تجدید نظر حرکت می کنیم، اختیار رئیس جمهور در این زمینه حفظ خواهد شد و در صورت لزوم اتخاذ چنین تصمیماتی برای قرار دادن ایمنی و امنیت مردم آمریکا در اولویت نخست ادامه خواهد یافت.

مجری سی بی اس پرسید اجازه دهید از شما درباره آن قاضی، قاضی فدرال در واشنگتن بپرسم. رئیس جمهور به وی به عنوان «به اصطلاح قاضی» خطاب کرد. اکنون رئیس جمهور از هرکسی بخواهد انتقاد می کند. انتقاد یک مسئله است. در این مورد، مشخصه بزرگ این است که رئیس جمهور آمریکا مشروعیت این قاضی را زیر سوال برده است و این که آیا وی نقش مشروعی برای اتخاذ تصمیمی که گرفت داشته است. آیا درست است که رئیس جمهور نه حکم، عقیده و سیاست بلکه مشروعیت این قاضی را زیر سوال ببرد؟
پنس گفت: هر رئیس جمهوری این حق را دارد تا منتقد دیگر بخش های دولت فدرال باشد. همانطور که شما گفتید ،حقیقت ساده این است که فکر می کنم مردم آمریکا از صراحت این رئیس جمهور استقبال می کنند و رئیس جمهور و همه دولت ما واقعا دلسرد شده اند؛ زیرا قانون از این صریح تر نمی تواند باشد. علاوه بر این که اختیار او از لحاظ قانون اساسی اجرای سیاست خارجی برای این کشور است بلکه اختیار واضح قانونی در قانون فدرال امروز به رئیس جمهور داده شده است تا مشخص کند به چه کسی اجازه دسترسی به این کشور داده شود و به چه کسی داده نشود. 

وی در ادامه گفت: رئیس جمهور در این مورد از فهرست دولت اوباما و کنگره که هفت کشور را خطر تروریسم دانستند، استفاده کرد. وی این اختیار را دارد که چنین کاری را انجام دهد واین نومید کننده است که ببینیم یک قاضی فدرال در واشنگتن درباره سیاست خارجی آمریکا تصمیم گیرد یا تصمیماتی درباره امنیت ملی ما بگیرد.

مجری پرسید اما می خواهم به این کلمه مشروعیت بازگردم زیرا این مسئله فراتر از اختلاف عقیده داشتن است و دلیلی که این مسئله را مطرح می کنم این است که رئیس جمهور نسبت به هر کسی که مشروعیت او را زیر سوال ببرد حساس است. در آخرین باری که شما اینجا بودید، من و شما درباره جان لویس که مشروعیت رئیس جمهور را زیر سوال برده است، گفتگو کردیم و شما گفتید که واقعا در حد جان لوئیس و افرادی در حد او نیست که مشروعیت رئیس جمهور را زیر سوال ببرند. بنابراین چرا رئیس جمهور باید مشروعیت یک قاضی را زیر سوال ببرد و این قاضی در حال انجام چه کاری است؟
مایک پنس گفت: من فکر نمی کنم وی (رئیس جمهور) در حال زیر سوال بردن مشروعیت این قاضی باشد.

مجری پرسید وقتی که او این قاضی را به اصطلاح قاضی خطاب می کند تفسیر شما از این حرف چیست؟
معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: به محض این که این دستور صادر شد، وزارت امنیت داخلی کاملا با آن همراهی کرد. ما برای ماندن این حکم به دادگاه رفتیم. ما قصد داریم اوایل این هفته به دادگاه تجدید نظر برویم تا علاوه بر این که ابقای این دستور را می گیریم، مستندات درست بودن آن را ارائه کنیم و مطمئن هستیم که به نفع امنیت مردم آمریکا پیروز خواهیم شد.

مایک پنس افزود: این نوع حرف زدن رئیس جمهور فقط ابراز یاس رئیس جمهور درباره یک قاضی بود که در حق ویژه و مصرحه رئیس جمهور آمریکا دخالت کرد.
مجری گفت: زمانی که من در ژانویه 2016 با رئیس جمهور که در آن زمان فقط یک نامزد انتخابات بود صحبت می کردم، وی درباره دستور اجرایی اوباما در زمینه مهاجرت صحبت کرد. وی به من گفت که دادگاهها کار درستی را انجام دادند و  مداخله و دستور اجرایی رئیس جمهور اوباما را در زمینه مهاجرت را متوقف کردند. بنابراین اگر آنها رئیس جمهور اوباما متوقف کردند، خوب، چگونه می تواند در این مورد اقدام آنها قانونی نباشد؟

وی گفت: من فکر می کنم این مقایسه بزرگ است و عادی است که کسی طرف شما را بگیرد. رئیس جمهور اوباما مشخصا در این مورد در حال برداشتن گامی بود که در حیطه (وظایف) قوه قضاییه بود. کنگره در آن زمینه اقدامی نکرده بود و او تلاش کرد از اختیار اجرایی خود برای اجرای قوانینی که کنگره تصویب نکرد، استفاده کند. دستور اجرایی رئیس جمهور که این قاضی در ایالت واشنگتن دستور پایان بخشیدن به آن را صادر کرد کاملا براساس قوانینی است که کنگره آمریکا آن را تصویب کرده است. لذا این مقایسه نادرست است و به همین جهت بسیار مطمئن هستیم که در جهت منافع امنیت ملی و ایمنی مردم آمریکا است. ما در دادگاه دست برتر را خواهیم داشت.

مجری پرسید اجازه دهید از شما درباره کنگره بپرسم. من این هفته با جمهوریخواهان زیادی صحبت کردم که در سیاست طرف شما هستند اما افرادی در دولت که من با آنها گفتگو داشتم و علاوه بر این متحدان آمریکا هستند که انتقاد بسیاری بهاز این دستور اجرایی و روشی که این کار انجام می شود، داشتند. آیا هیچ یک از این انتقادات درست نیست؟
معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: دولت در آغاز کار خود و مشغول عمل کردن به وعده های خود به مردم از جمله در این مورد است. شما می دانید که ما می پذیریم گاهی اطلاع رسانی به اعضای کنگره همانطور که در گذشته نیز بود، به صورت کامل اجرا نمی شود اما باید بگویم که مردم آمریکا فکر می کنم سپاسگزار خواهند بود وقتی که ببینند از زمان آغاز تصدی سمت، رئیس جمهور ترامپ فردی باشد که بدنبال برداشتن گام های روزانه برای حرکت اقتصاد به سمت جلو است و ایمنی و امنیت مردم آمریکا را در اولویت نخست قرار می دهد و  مقرراتی را که مانع رشد اقتصادی است، از بین می برد. در زمینه مهاجرت، رئیس جمهور مصمم بود و با وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی همکاری کرد تا دستور اجرایی را برای متوقف کردن مهاجرت از کشورهایی که خطر تروریسم از طرف آنها وجود دارد، در پیش گیرد. این کار درستی است و مردم آمریکا از آن استقبال می کنند. من واقعا معتقدم در مسیر حرکت به سمت جلو شاهد ریشه های قانونی این تصمیم بر اساس حکم دادگاه عالی خواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار