استفاده همزمان داروهای قلبی و تیرویید در صورت مصرف خودسرانه فرد و بدون اطلاع پزشک از بیماری های قلبی یا تیرویید زمینه ساز آسیب های متعددی برای بیماران است.

مریم مهرپویا متخصص قلب و عروق در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بیماری های تیروئید به عنوان یکی از بیماری های داخلی تعاملات متعددی با بیماری های قلبی دارند که تجویز داروهای درمانی باید با مشاوره پزشکی این 2 گروه از متخصصان پیش برود و روند درمان طی شود. 

وی بیان کرد: فیبریلاسیون بطنی خطرناک‌ترین نوع آریتمی است که نیاز به مراقبت‌های اورژانسی و فوری دارد و از آنجایی که مغز اندامی است که بیشترین حساسیت را به کمبود خون حاوی اکسیژن دارد، ‌لذا فیبریلاسیون بطنی منجر به بی‌هوشی می شود. 

این متخصص قلب و عروق اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از داروهای قلبی آمیودارون است که تجویز متخصصین قلب در فیبریلاسیون بطنی و سایر بیماری های قلبی است و اثر خود را روی غدد تیرویید می گذارد که این موضوع تنها یک مثال از بهم پیوستگی روند درمان در بیماران قلبی عروقی و ملاحظات دارویی این گروه ه است. 
 
وی عنوان کرد: مشکلات غدد و بیماری های تیروئید روی قلب تاثیر دارد که همکاری بین بخشی متخصصین قلب و عروق و غدد در روند سلامت بیمار نقش مهمی را بازی می کند که نباید از آن غافل بود. 

مهرپویا گفت: بازگرداندن ریتم طبیعی قلب برای پیشگیری از آسیب شدید به مغز و سایر اندام‌ها ضروری است و سالانه افراد زیادی در اثر فیبریلاسیون بطنی دچار مرگ ناگهانی می‌شوند. 

وی بیان کرد: هورمون تیروئید دارای اثرات مهمی بر روی عضله قلب، گردش خون و سیستم عصبی سمپاتیک است که تغییر همودینامیک قلب و عروق یک راه قابل پیش بینی در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید است که در برخی موارد می توان مشکلات قلبی مانند تپش قلب، اختلال در سیستم قلب و ضعف عضلات قلبی را حاصل کنترل ناکافی پرکاری تیروئید دانست.  
   
این متخصص قلب و عروق با اشاره به اهمیت تاثیر هورمون‌های غده تیروئید بر متابولیسم کلیه اعضای بدن اظهار داشت: در صورتی که قبل از کنترل کامل شرایط بیمار، مصرف داروی ضدتیروئید قطع شود، علائم و نشانه‌های آن خود را نشان می‌دهد و حتی به قلب و عروق و استخوان‌های فرد تاثیر سوء می‌گذارد.

وی تعامل بین بخشی پزشکان در درمان را اصلی ضروری در نظام سلامت دانست و افزود: متخصصان قلب و عروق و بیماران قلبی باید از تداخلات دارویی به ویژه اختلالات تیرویید آگاهی داشته باشند زیرا این تداخلات نقش بسزایی در تشدید یا یهبود بیماری دارد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار