معاون فرهنگى دانشجويى وزارت بهداشت با اشاره به در معرض خطر آسیب‌های روانی بودن 18 درصد دانشجویان علوم پزشکی گفت: بزرگترين بانک سلول‌هاى بنيادى در ستاد اردوهاى جهادی وزارت بهداشت ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا فراهانى معاون فرهنگى دانشجويى وزارت بهداشت در نشست خبرى که با موضوع بيان دستاوردها به مناسبت گرامیداشت دهه فجر در این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به سه اقدام مهم در 6 ماه آينده در حوزه فرهنگى دانشجويى گفت: نیمى از اهداف اصلى در دولت جديد توسعه كارهاى فرهنگى هنرى است.

وى ادامه داد: جشنواره فرهنگى علوم پزشكى كه پنج دوره آن قبل از اين دولت بود و امسال شاهد تحول كيفى چشمگيري در آن بوديم که جشنواره هشتم نقطه عطف جشنواره هاى فرهنگى است.

فراهانى با بيان اينكه اين جشنواره به يك رويداد ملى در كشور تبديل شده، عنوان كرد: اين جشنواره از نظر گروههاى مخاطبان و پوشش جغرافيایی علاوه بر ١٩٠ هزار دانشجوى علوم پزشكى، ٤٠٠ هزار نفر در اين جشنواره شركت كردند، همچنين همه اعضاى جامعه پزشكى و دانشجويان از سراسر دانشگاه هاى وزارت علوم و بهداشت در آن حضور دارند.

معاون فرهنگى دانشجويى وزارت بهداشت با بيان اينكه وزير بهداشت از ١٥ سال قبل در كارهاى جهادى فعاليت داشتند، گفت: در گذشته اردوهاى جهادى به عهده بسيج دانشجويى بود اما پس از تاكيد مقام معظم رهبرى، وزير بهداشت دستور ايجاد ستاد اردوهايى جهادى  را به ما ابلاغ كردند.

وى افزود: در تابستان گذشته ٤ اردوى جهادى براى خدمت به مردم حاشيه نشين و محرومين در كشور برگزار شد.

فراهانى با اعلام اينكه يكى از كارهاى جهادى كمك به سازمان انتقال خون براى ايجاد بزرگترين بانك سلول هاى بنيادى خون در آسيا است، تصریح کرد: در تلاش هستیم که یک كمپين بزرگ در ٦ ماه آينده در زمينه اهدا و ايجاد اين بانك سلول هاى بنيادى ايجاد كنيم تا بيماران در صورت نبود سلول هاى مشابه به اروپا نروند و هزينه هاى ميليونى پرداخت نكنند.

وى با اشاره به طرح پايش سلامت روان دانشجويان علوم پزشكى كشور گفت: سال گذشته ٢٧ هزار برگه سلامت براى دانشجويان جديد الورود پر شد اما امسال انجام اين طرح براى همه دانشجويان دانشگاه هاى علوم پزشكى اجبارى شد و استفاده از امكانات رفاهى و دانشجوىى منوط به پر كردن فرم سلامت روان است.

معاون فرهنگى دانشجويى وزارت بهداشت با اشاره به نتايج پايش سلامت روان ادامه داد: براساس نتايج بدست آمده 2 درصد دانشجويان آسيب جدي ديده و 18 درصد در معرض خطر آسیب های روانی بوده که مصاحبه هايى طراحى شده تا مشخص شود اين پرسشنامه را تا چه ميزان با دقت پر شده و نتايج براي جلوگيرى از آسيب ها بيشتر مورد بررسي قرار می گيرد.

رشد ٦٩ درصد بودجه آموزش حركت به سمت رشد فرهنگى
وی با اشاره به بودجه آموزشى و فرهنگى در اين وزارتخانه گفت: در سال ٩٦ بودجه آموزشى ٦٩ درصد افزايش داشته در حالى كه به طور معمول بايد ١٢ درصد افزايش داشت البته اين بودجه براى دانشگاه هاى مختلف متفاوت بوده و بين ٢١ تا ٢٠٠ درصد متفاوت است.

فراهانی بیان کرد: اگر همچون سال گذشته ٩٥ درصد بودجه آموزشي تخصيص پيدا كند براى سال آينده در حوزه فرهنگى به دليل آنكه ديگر دانشگاه ها در حوزه آموزش با مشكلات مالى مواجه نبوده از بودجه فرهنگى براى آموزش استفاده نمى كنند و بودجه فرهنگى به خوبى تخصيص پيدا مى كند.

وی با اشاره به سرانه فرهنگى دانشجويى براى هر دانشجو گفت: براى حوزه دانشجويى فرهنگى براى هر دانشجو در سال آينده سرانه ٢ ميليون و ٦٠٠ هزار تومانى اختصاص يافته كه اين بودجه به وضعيت معيشت و امكانات رفاهى اختصاص پيدا مى كند، بودجه ورزشي، رفاهى و فرهنگى نيز شفاف سازى شده است.

معاون فرهنگى دانشجويى وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در جامعه پزشکی هنرمندان زیادی مانند افشین یدالهی و محمد اصفهانی فعالیت می‌کنند، گفت: در تلاش هستیم که بانک جامع اطلاعات در این زمینه راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه پزشکان و دانشجویان ایرانی به هنر علاقه‌مند هستند، گفت: در تلاش هستیم که نسل جدیدی از جامعه پزشکی که به هنر علاقه‌مند بوده را تربیت کنیم که این مسئله در تولید فیلم‌های سلامت بسیار مؤثر است.

فراهانی در ارتباط با موضوع شهردار خوابگاه، گفت: آیین‌نامه شهردار خوابگاه به زودی ابلاغ می‌شود و به صورت جدی سرنوشت خوابگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که امیدواریم با این مسئله میزان آسیب اجتماعی میان دانشجویان کمتر شود.

وی گفت: شهردار خوابگاه زیر نظر شورای صنفی فعالیت کرده و در واقع اقدامات لازم را جهت ساماندهی خوابگاه‌ها انجام می‌دهند.

معاون فرهنگى دانشجويى وزارت بهداشت پیشنهاد کرد که اسم خوابگاه‌ها به نام خانه‌های دانشجویی تغییر کند تا از این طریق سرنوشت خوابگاه بر عهده خود دانشجویان باشد چرا که این مسئله علاوه بر افزایش مسئولیت‌پذیری آنها سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار