حسین زاده بحرینی گفت: دولت وقت نتوانست جلوی سیل نقدینگی را بگیرد، به همین منظور با نقدینگی 1200 هزار میلیاردی روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمد حسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی ترسیم دقیق SWOT و برقراری ارتباط بین نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت است.

وی ادامه داد: باید مشخص شود با فرصت یا تهدید بیرونی کدام ضعف یا قوت و بالعکس وجود دارد و جهت غلبه بر ضعف ها و کنترل تهدیدها باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

حسین زاده بحرینی عنوان کرد: هنگامی نقدینگی در جایی که باید باشد قرار نگیرد، عارضه انحراف نقدینگی ایجاد شده و در این میان طرح موضوعاتی همچون کافی نبود منابع مالی برای بانکها یک موضوع انحرافی تلقی می شود.

وی با بیان اینکه تمام بانک های کشور بر اساس نظام ذخیره جزئی فعالیت می کنند گفت: این نظام می تواند بانک ها به نقطه قوت یا ضعف اقتصاد تبدیل کرده و بر همین اساس بانک ها، خالق پول باشند اما هم اکنون پول در مسیری قرار گرفته که در اختیار نظام مدیریت مالی کشور نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اوایل فعالیت های دولت وقت دو بسته اقتصادی منتشر شد که 177 سیاست به عنوان راه کار اقتصادی در بسته دوم اعلام شده بود که بر این اساس سیاست مدیریت کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی به عنوان سیاست بدون نیاز به پشتوانه و تصویب مجلس ارائه شده بود و این امر در حالی است که در فاصله زمانی سال های 92 تا شهریور ماه سال جاری، بدهی بانک ها به بانک مرکزی تقریبا دو برابر شده بود.

وی با بیان اینکه دولت انتظار نداشت نرخ نقدینگی افزایش یابد گفت: هدف اصلی دولت یازدهم کنترل تورم اما در شرایط فعلی نتوانست جلوی سیل نقدینگی را بگیرد به همین منظور هم اکنون با نقدینگی 1200 میلیاردی مواجه است.

حسین زاده بحرینی همچنین عنوان کرد : مسئله شبه پول عدم افزایش تورم با توجه به رشد نقدینگی است، گفت: نقدشوندگی بالا قدرت خرید ایجاد نمی کند اما در صورتی که صاحبان پول اقدام به تبدیل پول به شبه پول را داشته باشند باید منتظر سونامی تورم باشیم.

وی در خصوص علت تبدیل نقدینگی به شبه پول عنوان کرد: هیچ گونه فعالیتی وجود ندارد که دارای سود ۲۵ درصدی باشد به همین منظور سرمایه ها به بستر بانک سوق داده شده اند.

این نماینده مجلس در پایان  گفت: طرح بانکداری بدون ربا باعث اقتدار بانک مرکزی می شود که بدین طریق می توان از انحراف نقدینگی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار