در کنفرانس نفت 2017 مطرح شد:

تولید محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه ششم توسعه به 126 میلیون تن خواهد رسید/ لزوم شفافیت صورت های مالی شرکت های خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که تا انتهای اجرای این برنامه میزان تولید محصولات پتروشیمی به 126 میلیون تن برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان غلامحسین شافعی  رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز در کنفرانس نفت 2017 ایران اظهار داشت: از همین محل دل هایمان را برای بدرقه آتش نشانان که قهرمانان ملی محسوب می شوند همراه می کنیم.

وی ادامه داد: کشور با داشتن رتبه اول در منابع گاز، داشتن نیروهای جوان تحصیل کرده و دسترسی به آب و بنادر در یک موقعیت کاملا استراتژیک به سرمی برد که شرایط ویژه و ممتازی برای توسعه صنایع پتروشیمی در خود جای داده است.

شافعی افزود: با توجه به تثبیت الگوی قیمت گذاری خوراک گازی برای واحد پتروشیمی استقبال از همکاری با این صنعت بسیار قابل توجه است.

وی همچنین بیان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که تا انتهای اجرای این برنامه میزان تولید محصولات پتروشیمی به 126میلیون تن برسد که رقم قابل توجهی است.

شافعی افزود: مقرر شده تا در برنامه ششم توسعه 900 هزار تن از معیانات گازی در پالایشگاه های ستاره خلیج فارس تبدیل به فرآوری های نفتی شود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و جذب تکنولوژی های خارجی انجام گرفته در خصوص چالش های این بخش تصریح کرد: تضمین فاینانس بخش غیردولتی توسط دولت تشکیل نهاد مستقل تنظیم قوانین و مقررات در بخش نفت و گاز مورد موافقت قرار گرفته و دولت مکلف شده جهت ارتقا رتبه ایران در فضای کسب و کار، رقابت پذیری و حقوق مالکیت در طی برنامه ششم توسعه اقداماتی انجام دهد تا زمینه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی فراهم گردد.

وی بیان داشت : در هیچ بازه زمانی اقتصادی در دوره های مختلف ایران، تا این حد اتحاد فی ما بین قانون گذار، مجری و بخش خصوصی مهم نبوده است.

شافعی تاکید کرد: ایران در حال دوره گذار از یک اقتصاد خام فروشی دولت محور به اقتصاد محصول فروشی بازار مدار است و تجربه در کشورهای دیگر و حتی در ایران ثابت کرده که دولت ها تجار خوبی نیستند، هر دولتی فارغ از نگاه سیاسی اش قابلیت ایجاد مزیت رقابتی، بهره وری و رونق تجاری را هیچ گاه نداشته است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: هیچگاه و هیچ دوره ای هم تا این حد هم گرایی در راهبرد کلی نظام تعداد قوانین مصوب و بستر اجتماعی و اقتصادی برای به حداقل رساندن تصدی گری اقتصادی دولت وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه امروزه اهمیت بخش خصوصی واقعی بازار رقابتی آزاد و شفافیت تجاری بر کسی پوشیده نیست گفت: برای ساختن اقتصاد رقابت پذیر، مقاوم، مستقل و گذر از خام فروشی نیازمند بخش خصوصی قدرتمند، هوشمند و بازار آزاد رقابتی هستیم.

شافعی بیان داشت: ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین سند راهبردی در نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اصل 44 قانون اساسی راه را برای رسیدن به این اهداف متعالی هموار ساخته است.

وی افزود: بر همین اساس قانون بهبود فضای کسب و کار که از مترقی ترین قوانین کشور است در اسفند ماه سال 90 به تصویب رسید، این قانون ضمن مکلف کردن دولت به مشورت گرفتن از اتاق و تمام تشکل های مرتبط عضو یا غیرعضو در موضوعات مرتبط به محیط کسب و کار با تاکید بر شفاف سازی وظایف شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی؛ راه را برای ایجاد یک نهاد تنظیم مقررات و نظارت باز کرده تا این نهاد مستقل از انحصار تصدی گری ذینفعان کاسته و به بهبود بازار رقابتی کمک کند، بدین ترتیب بخش های خصوصی توان رقابت هم افزایی و رشد را پیدا خواهند کرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: از وظایف مهم رگلاتوری می توان به تدوین استانداردهای ساختاری در ایمنی، نظارت، گزارش های مالی، بررسی وضعیت بازار، جلوگیری از رانت و تبانی و از بین بردن انحصارگری نام برد که در این میان نقش اتاق ایران بسیار کلیدی خواهد بود. 

شافعی گفت: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی با حضور کارشناسان، خبرگان و فعالان واقعی بخش خصوصی که مشکلات تولید و عرضه را لمس کرده اند می توانند به عنوان امین ترین مشاور نهادهای اجرایی و نظارتی به بهبود فضای کسب و کار کمک کند.

وی ادامه داد: البته این موضوع با تلاش دولت، نظارت مجلس و تلاش بخش خصوصی باید هر چه سریعتر انجام پذیرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: بخش خصوصی هم باید با افزایش توان خود در نظر گرفتن منافع ملی در پذیرش مسئولیت صمیمانه بکوشد تا این روند با اطمینان بیشتر و هر چه سریعتر شکل گیرد.

شافعی تصریح کرد: بخش خصوصی ایران باید با شفاف سازی در صورت های مالی، اصلاح ساختار داخلی شرکت ها و رتبه بندی بنگاه های خود توسط شرکت های بین المللی خود را برای همکاری و مشارکت با شرکت های خارجی مهیا کنند.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد تا در این راستا به بنگاه های بخش خصوصی کمک کند تا آنان با درک و زبان مشترک با سرمایه گذاران خارجی به ایفای نقش بپردازند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران عنوان داشت: اتاق بازرگانی از طریق شورای گفتگو با مجلس شورای اسلامی و دولت تلاش خواهد کرد تا موانع اجتماعی را شناسایی و برای برطرف شدن آن تلاش کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم در نشست دو روزه بنگاه های ایرانی و خارجی راه های توسعه همکاری و مشارکت فراهم گردد و چالش ها مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار