معاون تحقيقات در وزارت بهداشت با اشاره به رتبه ١٨ ايران از نظر شاخص كيفى در حوزه پزشكى جهان گفت: ١٥ هزار مقاله و سند علمى در حوزه پزشكى نمايه شده‌اند.

رتبه ١٨ ايران در دنيا در شاخص كيفيت مقالات علوم پزشكى/ ٤١ دانشمند علوم پزشكى ايران در جمع يك درصد برتر جهانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در هجدهمین جشنواره ابن سینای علوم پزشکی تهران که در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: ایران در سال 2016 میلادی 47 هزار و 703 مقاله و سند علمی در بانک اطلاعاتی اسپتیک نمایه کرده و توانسته‌ایم رتبه 16 جهانی و یک منطقه را کسب کنیم و در تولید علم و انتشار مقاله از برخی کشورهای اروپایی و رژیم اشغالگر قدس و ترکیه بالاتر هستیم.

وی ادامه داد: در علوم پزشکی نخستین بار 15 هزار سند علمی و مقاله در اسپتیک نمایه شده‌اند که در این زمینه رشد چشمگیری داشته‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه مهمترین شاخص کیفیت علم مسئله استنادات است، افزود: از نظر کیفی مقالات علوم پزشکی رتبه 18 در دنیا و رتبه یک منطقه را کسب کرده‌‌ایم و از روسیه، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی برتر هستیم.

ملک‌زاده با اشاره به افزایش تعداد دانشمندان یک درصد برتر دنیا در حوزه علوم پزشکی گفت:‌ از ابتدای دولت تدبیر و امید از هفت نفر دانشمند یک درصد برتر دنیا در ایران به 41 نفر رسیدیم افزون بر این در این حوزه 108 دانشمند برتر دارای H-INDEX بالای 15 بوده که در سه سال گذشته این تعداد چهار برابر شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 280 به 782 و مراکز رشد از 52 به 80 رسیده است. 30 درصد شرکت‌های دان ش بنیان کشور در بخش سلامت بوده و نیمی از تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.

ملک‌زاده با بیان اینکه بودجه تخصیص یافته در زمینه تحقیقات به علوم پزشکی بسیار کم است، افزود: ‌در سال 95 بودجه تحقیقاتی 500 میلیارد و در سال 96، 570 میلیارد است اما متأسفانه همین میزان بودجه تحقیقاتی نیز به موقع تخصیص پیدا نمی‌کند و از بودجه 95 تا به امروز تنها 36 درصد آن پرداخت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به مقالات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دنیا گفت: هشت درصد مقالات دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجلات برتر دنیا چاپ می‌شود که توجه به آن و افزایش این میزان تأثیر زیادی در رتبه بین‌المللی دانشگاه دارد، همکاری‌های بین‌المللی استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه موجب ارتقای رتبه علمی علوم پزشکی تهران است.

ملک‌زاده افزود: از 429 عضو هیأت علمی با H-INDEX بالای 15 یک سوم و به طور دقیق‌تر به 43 نفر در دانشگاه تهران فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: 68 مقاله پر استناد پزشکی در نظام رتبه‌بندی ای اس آی مربوط به علوم پزشکی تهران بوده که همین موضوع اختلاف علوم پزشکی تهران از نظر رتبه جهانی با سایر دانشگاه‌های کشور است این 68 مقاله تاکنون بیش از 13 هزار و 736 بار مورد استناد قرار گرفته است.

ملک‌زاده با اشاره به سرمایه‌های برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هزار و 750 عضو هیأت علمی در حوزه پزشکی در کشور وجود دارند که هزار و 60 نفر آنها در علوم پزشکی تهران هستند. 21 نفر از 43 نفر دانشمندان یک درصد برتر دنیا در این دانشگاه حضور دارند.

ملک‌زاده عنوان کرد: بیشتر بودجه‌های تخصیص یافته به تحقیقات از سوی دولت و دانشگاه تأمین می‌شود اما باید تلاش کنیم سرمایه‌هایی از سایر بخش‌های کشور در حوزه‌پژوهش و تحقیقات جذب کنیم. با همکاری بین‌المللی بیشتر اعضای هیأت علمی با دانشگاه‌ها و استادان برتر دنیا به دنبال جذب گرنت‌های پژوهشی بین‌المللی باشیم همچنین به فناوری و پژوهش و مطالعات بینابینی و آینده‌نگری بیشتر توجه کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به سرانه پژوهش به اعضای هیأت علمی علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به کل بودجه تخصیص یافته در حوزه پژوهش و تحقیقات و تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سرانه پژوهش برای هر عضو هیأت علمی این دانشگاه حدود 6 میلیون تومان است که باید 10 برابر شود و بودجه پژوهشی علوم پزشکی تهران به 100 میلیارد برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار