معاون داخلی بازرگانی دولتی گفت: با وجود عملکرد 50 درصدی کارخانه های آرد سازی در کشور تصمیماتی مبنی بر تبدیل گندم معمولی به آرد و سایر مشتقات برای صادرات اتخاذ شده است.

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت صادرات گندم اظهار داشت: براساس مصوبه و خودکفایی گندم  در سال جاری سه میلیون تن گندم مازاد بر نیاز برای صادرات در بورس کالا عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه های آرد سازی با حداکثر 50 درصد ظرفیت به کار خود ادامه می دهند، افزود: با وجود 350 کارخانه آرد سازی در کشور تصمیماتی مبنی بر تبدیل گندم معمولی به آرد برای صادرات اتخاذ شده چرا که این امر علاوه بر کمک به اشتغالزایی ارزآوری بالایی در بر دارد.

گفتنی است که گندم معمولی با نرخ جهانی 180الی 190 دلار و مشتقات آن با نرخ 250 دلار به بازارهای هدف عرضه خواهد شد.

عباسی معروفان ادامه داد: تا کنون 8 محموله گندم معمولی بیش از 36 هزارتن برای تبدیل به آرد از طریق بورس به کارخانه های آرد سازی فروخته شده اما صادرات آن  برای تبدیل به آرد و سایر مشتقات زمان بر است.

معاون داخلی بازرگانی دولتی با بیان اینکه کیفیت گندم دوروم با گندم های مطرح جهان اعم از اسپانیا برابری می کند، اظهار کرد: براساس مصوبه 500 هزار تن گندم دوروم با نرخ جهانی 260 الی 270 دلار صادر خواهد شد که با توجه به استارت کارت تا پایان سال می توان اماری از عملکرد صادرات اعلام نمود.

به گفته وی عمده صادرات گندم به سبب بالا بودن هزینه های حمل و نقل به کشورهای همسایه صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول به طور متوسط ارزآوری حاصل از صادرات گندم را ارزشی بالغ بر 700 هزار دلار اعلام کرد.

عباسی معروفان در پاسخ به این سوال که سه میلیون تن گندم مازاد تا پایان سال صادر خواهد شد، تصریح کرد: براساس مجوز صادرات هیچ محدودیت زمانی برای صادرات وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار