وزیر آموزش و پرورش از توجه به حفظ استقلال مبتنی بر تربیت افرادی کارآفرین و کاهش حجم کتاب‌های درسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در همایش فجر امید که در منطقه وحیدیه شهریار در حال برگزاری است، گفت: مساله‌ای که در خیلی از بحث‌ها عنوان شده، امر رشد و توسعه بوده که در سال‌های اخیر به توسعه انسانی توجه ویژه‌ای شده است.
 
وی ادامه داد: این رشد در آموزش و پرورش  نقش بسزایی دارد و امروزه در دنیا نیز مطرح شده  و تمامی اقتصاددان‌ها به این مسئله اذعان دارند.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: اهمیت به توسعه انسانی در آموزش و پرورش خلاصه می‌شود و مسئله رشد و توسعه در آموزش و پرورش باید با تمرکز بیشتر در مقطع ابتدایی باشد.
 
دانش آشتیانی با بیان اینکه میزان فراگیری در سنین ابتدایی بالا است، اظهار داشت: شخصیت افراد در دوران ابتدایی پیش از آن شکل می‌گیرد.
 
وی افزود: باید قدری تامل کرد که آیا شرایط کنونی مقطع ابتدایی و نظام آموزشی حافظه محور و در نظامی که معلم در ارتباط با دانش آموزان از اختیارات لازم برخوردار نیست، ما را به اهداف توسعه می رساند یا خیر که در این زمینه معلمان تاثیرگذار هستند.
 
وزیر آموزش و پرورش با تاکید اولویت پرورش بر آموزش بیان کرد : پرورش نه به معنای فعالیت‌های فوق برنامه مدارس بلکه به معنی آن است که دانش آموز مهارت‌های زندگی را کسب کرده و این امر باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.
 
دانش آشتیانی گفت: تقویت نیروی کارآفرین مهم ترین عامل در رشد و توسعه کشور بوده که باید در شخصیت دانش آموزان ما شکل گیرد لذا پیشرفته ترین نظام آموزشی دنیا به ویژه در مقطع ابتدایی کار آموزشی کمرنگ شده و در داخل جامعه آموزش هایی برای آن ها درنظر گرفته می‌شود.
 
وی عنوان کرد: اگر سعی شده تا در قالب بازی آموزش‌ها به دانش آموزان ابتدایی ارائه شود در جهت ایجاد و تقویت خلاقیت در افراد است که لازمه بهبود شرایط نگاه جدید به امر تعلیم و تربیت است.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار های دوران انقلاب اسلامی بیان کرد: در این شعارها بحث آزادی از اهمیت بالایی برخوردار است که برای شکل گیری این مساله به شاکله افراد بستگی دارد و زمینه شکل گیری آن از خانواده شروع شده و تا جامعه وجود دارد و باید در تمامی جوامع آزادی و توجه جاری باشد.
 
دانش آشتیانی اظهار داشت: گاهی در خانواده با بچه‌ها آمرانه برخورد می‌شود و حتی در مدارس آموزش‌ها به گونه‌ای بوده که در مواردی فرد علاقه‌ای به آن ندارد در واقع اگر بحث تکریم معلم را مورد توجه قرار دهیم دانش آموز کنونی معلم فرداست و اگر اکنون احترام ببیند، این سنت در وی نهادینه می‌شود.
 
وی افزود: باید دانش آموزان تکریم شوند اما در مواردی به دلیل کوتاهی یا درس نخواندن مورد خطاب با کلماتی نامناسب قرار می‌گیرند که تحقیر وی را به دنبال دارد.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی که اکنون در جوانان ما مشاهده می‌شود به نگاه و تعامل گذشته وی و مبتنی بر فشارها و رفتارهای آمرانه خانواده و محیط مدرسه است.

دانش آشتیانی به حجم کتب درسی اشاره کرد و تصریح کرد: افزایش حجم کتب به افزایش آموزه‌ها و کارآفرینی مربوط نمی‌شود و باید این مشکل رفع شده و در برنامه‌ها تقلیل حجم کتاب‌ها مورد توجه قرار گیرد.
 
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: برای دستیابی به استقلال کشور هم نیازمند افرادی کارآفرین هستیم و اکنون حتی در دانشگاه‌ها تولید علم کمرنگ است چرا که فردی پژوهشگر در دوره متوسطه تربیت نشده تا در دانشگاه راه را ادامه دهد.

وی اظهار داشت: بحث آسیب های اجتماعی که اکنون در جانان ما مشاهده می شود به نگاه و تعامل گذشته وی و مبتنی بر فشارها و رفتار آمرانه خانواده و محیط مدرسه است بنابراین برای حل این مساله باید توجه کنیم که نظام طوری تنظیم شود که دانش آموزان در محیطی امن و با عنایت حقوق یکدیگر تربیت شوند.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد : برای دستیابی به استقلال کشور هم نیازمند افرادی کارآفرین هستیم و اکنون حتی در دانشگاه ها تولید علم کمرنگ است چراکه فردی پژوهشگر در دوره متوسطه تربیت نشده تا در دانشگاه راهش را ادامه دهد.

دانش آشتیانی به بحث برجام نیز اشاره کرد و گفت: برای افتخار کشور باید همه کوشش کنیم و رفع تحریم ها به بهبود کشور کمک بسزایی کرد اگر مردم این دولت را انتخاب نکرده بودند بحث فروش نفت به ۲۰۰هزار بشکه در روز می رسید که به برکت برجام چنین مشکلی رخ نداد.

وی ادامه داد: دولت با تدبیر به این مساله نگاه کرد البته حمایت های مقام معظم رهبری را نباید نادیده گرفت که به رشد اقتصادی و اجتماعی کمک کرد که در جهت استقلال و شکوفایی کشور گام برمیداریم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هرچند در کوتاه مدت این مساله نمود ندارد. اما در طول زمان شاهد رشد در تمامی جوانب هستیم.

دانش آشتیانی در خصوص محور جمهوری اسلامی در شعارهایی انقلابی به بحث مشارکت توجه داشت و عنوان کرد: نگاه من بازگرداندن اختیارات به مدارس بوده چراکه وظیفه آموزش و پرورش سیاستگذاری لوده نه اینکه بخشنامه ای به مدارس دیکته شود.

وی افزود: با نگاه مشارکتی در مدارس فعالیت ها شکل می گیرد و برای دانش آموزان نیز الگوی خوبی از کار مشارکتی نشان می ده بنابراین نگاه ما بر این است که مدرسه محور تعلیم و تربیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: باید مرحله ای دست یابیم که معلمان مدیران را انتخاب کنند در واقع از مشاوره معلمان در کارها بهره گیریم.

دانش آشتیانی به اشکالات فرم های ارزیابی اشاره داشت و گفت: با بررسی این اشکالات به این نتیجه رسیدیم که حق با معلمان بوده و کارگروهی برای اصلاح آن ایجاد شد تا ارزیابی ها بر مبنایی فعالیت های معلمان در بهبود کیفیت کارها و نه بخشنامه های صوری باشد.

وی تصریح کرد: بخشنامه های برگه ارزیابی اصلاح  و تا پایان بهمن ماه و اوایل اسفندماه به استان ها ارسال می شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.