نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از عدم وجود امکانات فنی و زیر بنایی در تاسیسات آب، برق و فاضلاب استان خوزستان به عنوان بزرگترین معضلات خوزستان یاد کرد.

گلایه مندی نماینده مردم اهواز از عملکرد وزارت نیرو/چیت چیان: بیش از 71 درصد از کل سطح هور العظیم مملو از آب استبه‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست خبری روز (یکشنبه) در خصوص رعایت حق آبه محیط زیست، با اشاره به اینکه دولت یازدهم در کنار تخصیص آب برای بخش شرب، کشاورزی و صنعت، بخشی نیز برای مصارف زیست محیطی در نظر گرفته است که در صورت رعایت این حق آبه، مشکل ریزگرد نخواهیم داشت افزود: اگر با مشکل خشکسالی و کم آبی مواجه نباشیم، قرار است در حوضه‌های آبریز کشور، 10.7 میلیارد متر مکعب از روان آب‌های سالانه کشور برای مصارف زیست محیطی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و هورها اختصاص یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در پی این سیاست، در سال‌های 94-93 به میزان یک میلیارد و 8 میلیون مترمکعب آب برای هورالعظیم رهاسازی شده است، گفت: در سال 95-94 نیز یک میلیارد و 825 میلیون مترمکعب و در سه ماهه اول سال آبی 96-95 نیز 513 میلیون مترمکعب رهاسازی آب داشته‌ایم که می‌توان گفت وزارت نیرو در احیای تالاب هورالعظیم قدم‌های موثری برداشته و بیش از 71 درصد از کل سطح هورالعظیم مملو از آب است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در استان خوزستان 349 هزار هکتار کانون‌های رسی وجود دارد که آمادگی دارند با شدت باد، ریزگرد هایی را به آسمان بلند کنند و 100 هزار هکتار از این میزان فعال هستند گفت: منشأ ریزگرد روزهای اخیر بین رامهرمز، ماهشهر و اهواز بوده و هیچ ربطی به تالاب‌ها نداشته و سد سازی های منطقه نیز هیچ ارتباطی با این ریزگردها نداشته‌اند.

وی ادامه داد: در خارج از کشور، سد سازی های بسیار گسترده ای در مسیر دجله و فرات انجام گرفته است که یکی از عوامل جدی آن بروز پدیده ریز گرد در کشور ما است.

به فکر مردم اهواز باشید

در همین راستا کاظم جواد نسب نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با ابراز گلایه مندی از عملکرد وزارت نیرو طی اتفاقات اخیر استان خوزستان عنوان کرد: قریب به 13 سال می شود که این استان با پدیده ریزگردها مواجه بوده و باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به قطعی آب و برق استان مذکور تصریح کرد: مصیبت بزرگ اخیر سبب شده بود تا آب و برق شهرستان های اهواز، کارون و باوی به مدت 48 ساعت به طور کامل قطع شده و به تبعیت از همین موضوع شاهد تعطیلی مراکز درمانی، خدماتی و نانوایی ها باشیم.

جواد نسب از نبود تجهیزات لازم جهت شست و شوی تاسیسات برقی  و نیز کافی نبودن  موتورها و ژنراتورهای برق به عنوان مهم ترین علل تعلل در رفع معضلات استان یاد کرد و افزود: مسئولان ذی ربط می بایستی هر چه سریعتر راجع به این معضلات برنامه های منظمی را تدوین کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدا ریزگردها وارد سیستم مخابراتی شده و پس از وقوع باران تبدیل به گل و لای شده بودند که این امر باعث قطعی جریان برق شده بود.

وی با اشاره به بی مهری وزارت نیرو به تالاب هور العظیم عنوان کرد: قریب به 70 هزار هکتار از این تالاب به علت خشکاندن هنوز باقی مانده که این امر باعث تشدید پدیده ریزگردها شده است.

جواد نسب هم چنین تصریح کرد: از سویی دیگر سوزاندن نیشکر طی چند روز اخیر و جریان باد سبب هدایت خاکستر آنان به منازل مردم شده است که برای رفع این معضل باید تدابیری اندیشیده شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به بی توجهی های وزارت نفت تشریح کرد: وزارت خانه مذکور به جای اینکه هنگام استخراج نفت، به تجزیه گاز بپردازد، گاز را توسط فلر می سوزاند که این امر باعث آلودگی هوا شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار