آب پرتقال هایی که بویی از طبیعت نبردند، رقیب و جانشین آب پرتقال های خانگی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،هر شهروند ایرانی سالانه ۱۱ لیتر آبمیوه مصرف می کند که 30 لیتر کمتر از مصرف سرانه جهانی است.

آب میوه هایی که بعضا وارداتی نیز هستند و بر اساس گزارش گمرک 90 هزار تن انواع نوشیدنی به ارزش 50 میلیون دلار سالانه وارد کشور می شود.

آب پرتقال های مصنوعی رقیب آب پرتقال های خانگی

یکی از اقلام آبمیوه های وارداتی، آب پرتقال های ساخت اتریش و برخی کشورهای عربی است که اکنون در ویترین مغازه های مازندران وجود دارد اما چرا با توجه به اینکه مازندران با تولید سالانه 2 میلیون و 700 هزار تن قطب تولید مرکبات کشور است، هنوز فرهنگ استفاده از آب پرتقال های طبیعی هنگام صبحانه یا عصرانه بین خانواده ها جا نیفتاده است و افراد ترجیح می دهند آب پرتقال های صنعتی و وارداتی را میل کنند؟

یکی از فروشندگان فروشگاه مواد غذایی می گوید: بیتشر مردم آبمیوه های پاکتی خارجی را خریداری می کنند.

یکی از خریدارن در حال خرید آب پرتقال پاکتی گفت: فرصت آبگیری پرتقال در خانه را ندارم و به همین دلیل ترجیحا آب پرتقال پاکتی استفاده می کنم.

البته مصرف آب پرتقال های خانگی نه تنها در منازل رنگ باخته است، بلکه در آبمیوه فروشی ها هم چندان طرفدار ندارد.

آب پرتقال های مصنوعی رقیب آب پرتقال های خانگی

یکی دیگر از مصرف کنندگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می گوید: اگر بخواهیم با آبمیوه گیری برقی در منزل این کار را انجام دهیم، طعم تلخی به آبمیوه می دهد و اگر هم با آبیموه گیری دستی این کار را انجام دهیم وقتگیر است و گاهی یک یاعت زمان می بردو

این شهروند ساروی افزود: آبمیوههای پاکتی علاوه بر در دسترس بودن و نداشتن دغدغه برای تهیه آن، طعم لچسب تری هم دارد.

آب پرتقال های مصنوعی رقیب آب پرتقال های خانگی

یکی از فروشندگان آبمیوه فروشی در ساری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: استقبال از آب پرتقال طبیعی در اینجا بسیار کم است و ذائقه مردم به آبمیوه های پاکتی عادت کرده است.

این فروشنده افزود: آب پرتقال های طبیعی طعم تلخ و گاها ترش دارد و این سبب می شود مردم شیرینی مصنوعی و غیر طبیعی آب میوه های پاکتی را به طبیعی ترجیح دهند.

آب پرتقال های مصنوعی رقیب آب پرتقال های خانگی

حسن مکرمی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: آبمیوه های فاقد کنسانتره میوه با ترکیبی از آب و شکر و موادشیمیایی عوارضی هم برای مصرف کننده ایجاد می کند و به ‌دلیل استفاده از مواد نگهدارنده، کیفیت پایین ‌تری در مقایسه با میوه های تازه دارند.

وی افزود: آب پرتقال های طبیعی اگر بدون هیچ شیرین کننده ای نوشیده شوند، منبع خوبی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضد اسپاسم و آرام بخش، مقوی معده، ضد سرماخوردگی، درمان کننده یبوست، پائین آورنده تب، تقویت کننده مغز هستند.

مکرمی گفت: آب میوه های صنعتی میزان فسفر و کربن بدن را کاهش می دهد و سبب افزایش آسیب پذیری بدن مقابل بیماری های باکتری زا و ویروسی می شود.

آب پرتقال های مصنوعی رقیب آب پرتقال های خانگی

مازندران با تولید سالانه 2 میلیون و 700 هزار تن قطب تولید مرکبات کشور است و هرساله 25 درصد پرتقال ها به‌ دلیل شرایط بد نگهداری از چرخه مصرف انسانی خارج می شوند.

در حال حاضر هر کیلوگرم پرتقال مازندران در بازار حدود 50 تومان است و اگر هر خانوار مازندرانی 3 کیلو پرتقال برای آبگیری استفاده کند، می شود 4 میلیون کیلوگرم پرتقال، و این هم درآمد باغداران را افزایش می دهد و هم واردات 90 هزار تنی آبمیوه به کشور را کم می کند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار