مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: هدف ما صرفاً حفاظت از تالاب ها نیست، بلکه حفظ تعادل پایدار میان بهره‌وری و حفاظت زیست بومی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالفضل آبشت مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در نشست خبری امروز(شنبه) که به مناسبت روز جهانی تالاب ها برگزار شد، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر بحران‌های اقلیمی در تالاب‌ها به وجود آمده و به جهت اینکه وضعیت خوبی در اطراف آن به وجود آید، راهکارهایی اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: به علت اینکه مردمی که سال‌ها در کنار تالاب‌ها زندگی کرده و فرهنگ آن‌ها نیز به نوعی وابسته به مناطق اطرافشان است، یکی از سیستم‌های مدیریتی ایجاد شرایط متعادل و متوازن برای بهره برداری از تالاب‌ها است.

آبشت تصریح کرد: امروزه موضوع افزایش جمعیت، فزونی آلاینده ها از جمله مشکلات عمده این تالاب ها است که تلاش می شود تا پسماندها وارد تالاب نشوند و از استفاده بیش از حد جلوگیری شود تا وضعیت تالاب ها به حالت تعادل باز گردد.

وی تصریح کرد: از سال ۲۰۱۴ پروژه مشترکی با ژاپن برای دریاچه ارومیه آغاز شده که بخش عمده فعالیت های آن برای مشارکت جامعه محلی بوده است.

آبشت خاطر نشان کرد: در تمام حوزه‌های آبریز تالابی، حدود ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی استفاده می شود، همچنین بخش صنعت و مصارف شهری مجموعاً کمتر از ۱۰ درصد سهم دارند اما کشاورزی در ایران بهره‌وری بسیار کمی یعنی حدود ۲۰ درصد دارد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران تصریح کرد: در پروژه مشترک با ژاپن بر روی ۹۰ درصد روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه کار می‌شود، که این پروژه اقدام مشترکی بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست است که در سطوح بالا به شکل بین بخشی انجام می شود.

وی در پایان گفت : با ارائه یک سری تکنیک‌های ساده که فشار مالی برای کشاورز به دنبال ندارد، بهره‌وری آب را بالا می بریم که در پروژه انجام شده تا حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار