معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از مجموع 24 تالاب در کشور، 6 تالاب دچار چالش بوده و در شرایط نامطلوب قرار دارند.

6 تالاب در ایران دچار چالش و فاقد شرایط مطلوب هستندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز(شنبه) به مناسبت روز جهانی تالاب ها برگزار شد، با اشاره به تاریخچه این کنفرانس اظهار داشت: این کنفرانس که برای اولین بار در 2 فوریه سال 1971 در شهر رامسر با عنوان حفاظت از تالاب‌های مهم بین المللی به ویژه حفاظت از پرندگان آبی نامیده شد که بعدها به نام کنوانسیون تالاب‌ها شناخته شد و اکنون نیز به کنوانسیون رامسر مشهور است.

وی ادامه داد: اهداف کنوانسیون رامسر شامل حفاظت از تالاب‌های بین المللی، بهبود معیشت اقتصادی ساکنان اطراف تالاب، اعمال مدیریت مطلوب و بهره برداری صحیح از تالاب ها است.

دبیری با بیان اینکه بیشترین ارزش گذاری در مقایسه با مراتع و جنگل ها بر روی تالاب ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در مجموع از 280 تالابی که در ایران وجود دارد، تاکنون 94 تالاب شناخته شده و 24 تالاب نیز در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

معاون محیط زیست طبیعی تأکید کرد: در اجلاس کشور سوئیس، وضعیت تالاب ها مورد بررسی قرار گرفت که با چه چالش‌هایی مواجه هستند و تالاب‌هایی که به لحاظ حفاظت و وضعیت زیست بومی در شرایط نامطلوبی به سر می برند در فهرست مونترو قرار می گیرند که از تعداد 24 تالاب ثبت شده کشور در کنواسیون، تعداد 6 مورد در لیست مونترو قرار گرفته‌اند.

وی گفت: به دلیل اینکه این کنوانسیون رامسر به نام شهری از کشور ما به ثبت رسیده، باید در این راستا فعال‌تر باشیم و وضعیت خوبی را برای تالاب‌های کشور ایجاد کنیم.

دبیری تصریح کرد: 6 تالاب کشور که در شرایط نامطلوب قرار دارند شامل انزلی، هامون دهانه جنوبی، هامون هیرمند، نی‌ریز کمیجان، شادگان، شوگل، یادگار دو گل و گرگه سنگی هستند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان بیان داشت: زندگی جوامع محلی که نزدیک به تالاب ها هشتند وابسته به تالاب و تالاب نیز بقای خود را از این جوامع دریافت می کند که کنوانسیون رامسر به عنوان یک نمونه بسیار مهم در این رابطه برای پیشرفت و بقا است.

وی اضافه کرد: از کشورهای موفق در امر حفاظت از تالاب ها استرالیا، کانادا و روسیه است.

دبیری ادامه داد: 169 کشور که عضو کنوانسیون هستند به لحاظ کمی و وسعت تالاب‌ها متفاوت بوده مانند کشور استرالیا به لحاظ وسعت و مساحت بالا و کشور ما از نظر وسعت جزء کشورهای بالا و از لحاظ تعداد تالاب هم در رده متوسط رو به بالا است.

معاون محیط زیست طبیعی تأکید کرد: مشکل دایک‌های مرزی طی مذاکرات معاونت امنیتی وزارت کشور حل شده است و در این بین مرزبانی به رغم مشکلاتی که با کنترل مرزها داشته است، توافق کرده که در ۵۰ نقطه دایک مرزی باز شود که این اتفاق هم انجام شده است، همچنین مرزبانی کمک کرد علاوه بر باز کردن دایک، لایروبی هم انجام شود که آب بیشتری به سمت هامون جاری شود و از طرف افغانستان هم اعتراضاتی به این موضوع شد.

وی گفت: مجاری اصلی ورود آب به هامون در دایک مرزی باز شده بود اما ممکن است در نقاطی که از طرف ما چندان حساسیتی نیست و از نظر امنیت مرزی برای مرزبانی شرایط ویژه ای دارد، ما هم اصراری به باز کردن دایک مرزی نداشته باشیم، با این وجود ۵۰ نقطه باز شده که بسیار به هامون کمک کرده است.

دبیری در پایان گفت: از اعتبارات سال ۹۵ که امروز نهمین روز بهمن را پشت سر می گذرانیم، تاکنون هیچ اعتباری به معاونت‌های سازمان محیط زیست تخصیص نداده‌اند و هر هزینه‌ای هم شده از طرف خود استان‌ها بوده و امیدواریم تا روز 29 اسفند ماه بخشی از اعتبارات ما تخصیص داده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار