کرمانشاه؛

گیاهان کارخانه پیچیده و کامل سنتز

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:ایران از جمله کشورهایی است که از ارزش غنای بالایی در گیاهان دارویی و مصرف دارویی گیاهان دارد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ یلدا شکوهی نیا گفت: گیاهان یک کارخانه پیچیده و کامل سنتز ملکول های دارویی هستند که استخراج ملکول های دارویی از گیاهان از راه های پیشرفت تولید داروهای جدید برای بیماری های لاعلاج به شمار می رود.

وی گفت: یکی از گیاهانی که توسط اینجانب و تیم تحقیقاتیم مورد بررسی قرار گرفته گیاه 'خوشاریزه' کوهستانی با نام علمی cenerea Echinophora است که در مناطق جنوب غربی ایران به عنوان ضدالتهاب گوارشی و ضد نفخ استفاده می شود.

وی اضافه کرد: بررسی فیتوشیمیایی این گیاه منجر به استخراج چندین ملکول پلی استیلینی، کومارینی، ایریدوئیدی و فالونوئیدی گردید که ملکول های پلی استلینی آن دارای ساختار منحصر به فردی هستند که علاوه بر جدید بودن خود ملکول ها، دسته شیمیایی آنها نیز جدید است و این قضیه به این ملکول ها ارزش دوچندانی می دهد، این ملکول ها اکینوفورین آ و ب و ث نام گذاری شدند.

او در ادامه تصریح کرد که بررسی اثرات دارویی این ملکول ها آغاز شده که چندین پروژه در این رابطه در حال انجام است که در مطالعات اولیه اثرات پیشگیری از سرطان فالونوئیدهای آن که در میوه های خانواده مرکبات و در پیاز هم دیده می شوند، مشاهده شده که نتایج آن در مجله Chemistry Food به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.