وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشورهای اسلامی با همکاری یکدیگر باید در وهله نخست جلو توسعه و گسترش جریان های افراطی را گرفته و در گام بعد با اقدامات فرهنگی از اشاعه آن جلوگیری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدرضا صالحی امیری، در حاشیه آیین معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، در دیدار با وزیر فرهنگ الجزایر افزود: الجزایر ظرفیت های بزرگی برای ایجاد جبهه مشترک در مقابله با تروریسم دارد.

وی با اشاره به تفکرات خرافی گروهک های تروریستی گفت: این تفکرات و اشاعه آن در سطح جهان، خطرناک است و باید از طریق اقدامات فرهنگی از انتشار آن جلوگیری کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون با جریان های خشن و بی منطق افراطی مواجه هستیم و باید برای از میان بردن آنها به منشاء این تفکرات توجه کنیم.

سیدرضا صالحی امیری گفت: الجزایر می تواند نقش مهمی در از میان برداشتن جریان های افراطی در جهان ایفا کند و ما نیز آمادگی ایجاد جبهه مشترک فرهنگی با الجزایر، برای محدودسازی این جریان های افراطی را داریم.

وی با اشاره به تربیت دانشگاهیان و حوزویان در ایران افزود: ساختار دانشگاه ها و حوزه های علمیه در ایران به نحوی است که در آن عنصر خشونت تربیت نمی شود و از سویی رهبر معظم انقلاب نیز به شدت مخالف با گرایش های افراطی هستند و همیشه در برابر آن ایستادگی کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت ما از کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه، لیبی و... برای ایجاد دژ مستحکم در مقابل رژیم صهیونیستی است.

صالحی امیری بر لزوم تدوین برنامه فرهنگی برای مواجهه با جریان های خشن افراطی تاکید کرد.

وزیر فرهنگ الجزایر نیز در این دیدار گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ فرصت مغتنمی است زیرا این شهر از دیرباز مهد تمدن، فرهنگ و معنویت بوده است.

وی افزود: حضور فرهنگی کشورهای اسلامی از جمله الجزایر در این رویداد پشتوانه خوبی در روابط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

این مقام الجزایری گفت: الجزایر در سطوح مختلف سیاسی، دینی، معنوی و تاریخی با ایران روابط خوبی دارد.

وی با اشاره به پیشنهاد صالحی امیری مبنی بر تشکیل جبهه مشترک برای مقابله با جریان های تکفیری افزود: این دیدگاه را باید عمق بخشید و در تمامی جهان به دنبال این باشیم که چگونه از طریق فرهنگ می توانیم این جریان ها را منزوی کنیم.

وی گفت: فرهیختگان و روشنفکران کشورهای اسلامی می توانند نقش مهمی در این تلاش فرهنگی با هدف از بین بردن جریان های تکفیری داشته باشند.

روابط فرهنگی بر روابط اقتصادی و سیاسی ارجحیت دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با وزیر امور پایتخت اوگاندا گفت: روابط فرهنگی بر روابط اقتصادی و سیاسی ارجحیت دارد و ما علاقه مند به توسعه روابط و گفت و گوی فرهنگی هستیم.

سیدرضا صالحی امیری افزود: براساس اعتقادات اسلامی، بین اسلام و دیگر ادیان الهی ارتباط درونی و معنوی وجود دارد.

وی افزود: معتقدیم تمام ادیان الهی از جمله اسلام و مسیحیت وحدانی هستند و منشاء الهی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سوره مریم در قرآن کریم گفت: در کتاب مقدس ما مسلمانان سوره ای به نام مریم وجود دارد و ما به حضرت مسیح (ع)، به عنوان پیامبری الهی اعتقاد داریم.

سیدرضا صالحی امیری افزود: مسیحیان در ایران در کمال آرامش و امنیت زندگی مسالمت آمیزی با دیگران دارند و در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگانی از آنها حضور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برپایی هفته های فرهنگی میان 2 کشور ایران و اوگاندا، با هدف شناخت ملت ها از فرهنگ و تمدن یکدیگر تاکید کرد.

در این دیدار وزیر امور پایتخت اوگاندا نیز گفت: اسلام اولین دینی بود که وارد اوگاندا شد و در حال حاضر ١٥ درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند.

وی افزود: در اوگاندا مذاهب مختلفی وجود دارد ولی روابط خوبی با یکدیگر دارند و به گفت و گو می پردازند.

وی انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ را فرصتی مغتنم برشمرد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.