وزرای خارجه افغانستان و ازبکستان 5 سند همکاری‌های دو جانبه را در عرصه های مختلف میان دو کشور، امضا کردند.

پنج سند همکاری میان افغانستان و ازبکستان امضا شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سند همکاری در راستای مبارزه با مواد مخدر، تفاهم نامه همکاری میان وزرات های خارجه دو کشور، تفاهم نامه همکاری امنیتی، سند همکاری در امور ترانسپورتی و نقشه همکاری میان دو کشور برای سال‌های 2017 و 2018 پنج اسنادی بودند که امروز سه شنبه (5 دلو) توسط صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان و عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان امضا شدند.

مراسم امضای این اسناد همکاری در ارگ ریاست جمهوری افغانستان بعد از ظهر امروز بر‌گزار شد و وزرای دو کشور هیچ جزئیاتی در مورد این اسناد ارائه نکردند.

اما صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور شام روز گذشته پس از ورود هیات ازبکستانی به کابل، در قصر چهارچنار ریاست جمهوری افغانستان با وزیر خارجه ازبکستان دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه، دو طرف در دیدار شام گذشته؛ بر عزم قوی رهبران دو کشور مبنی بر گشودن فصل جدید در روابط دوستانه میان افغانستان و ازبکستان تاکید کردند و نحوه همکاری‌ها در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی را به بررسی گرفتند.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور از مشترکات عمیق و دیرینه دو کشور یاد آور شده و گفته است که گسترش همکاری‌ها با ازبکستان در ساحات مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر تهدیدات مشترک امنیتی، اتصال ترانزیتی، معاملات تجارتی، و تبادلات فرهنگی، از اولویت‌های همکاری‌های منطقوی در سیاست خارجی دولت افغانستان است.

وزیر امور خارجه کشور همچنان خواهان فراهم شدن سهولت های بیشتر در انتقال اموال تجار افغانستان از مسیر ازبکستان به سایر کشورها شده و امضای موافقتنامه دوجانبه را در عرصه تجارت و ترانزیت با دولت ازبکستان یک نیاز دانسته است.

در اعلامه وزارت خارجه آمده که عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبکستان نیز بر اراده راسخ دولت آن کشور برای تحکیم مناسبات دوستانه و تعمیق همکاری ها با افغانستان در همه عرصه های مورد علاقه دو طرف، به ویژه همکاری در راستای تحکیم صلح و ثبات در منطقه، تطبیق پروژه های زیربنایی اقتصادی چون خطوط آهن و انتقال انرژی و گسترش مناسبات فرهنگی و بشری، تأکید کرده است.

در دیدار شام گذشته، وزرای امور خارجه افغانستان و ازبکستان بر حمایت دو کشور از همدیگر در مجامع و سازمان های منطقوی و بین المللی نیز تاکید کرده اند.

ازبکستان جزو کشورهای همسایه‌یی است که از شمال با افغانستان مرز مشترک دارد و دو کشور همواره روابط دوستانه داشته است.

دولت افغانستان اخیراً تلاش دارد روابط اش را در راستای همکاری های منطقه ای با کشورهای آسیایی میانه گسترش دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.