داوطلبانی که تمایل به اهداء سلول‌های بنیادی خونساز دارند ، ثبت نام کنند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ معاون فنی اداره کل انتقال خون استان با بیان اینکه طرح کشوری سامانه پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز(سپاس) از یک ماه پیش در استان راه اندازی شده است ، افزود : اهداء این سلول‌ در استان انجام نمی‌شود بلکه فقط از افراد پذیره‌نویسی و نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شود .

مهرنوش احمدی اضافه کرد : افرادی که برای اهداء خون مراجعه می‌کنند در صورتی که شرایط صحت و سلامت را داشته باشند از سوی پزشکان حاضر در سازمان مصاحبه و توضیحات کامل درمورد نحوه کار به آن‌ها داده می‌شود.

وی بیان کرد: از داوطلبان دو نمونه خون‌گیری و آزمایشات لازم برای بررسی مجدد صحت و سلامت از جمله هپاتیت B , C و HIV انجام می‌گیرد و نمونه ها به تهران ارسال می شود .

معاون فنی انتقال خون استان اضافه کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با ستاد مرکزی انتقال خون کشور نمونه‌های جمع‌آوری شده هفته‌ای یک بار به تهران منتقل می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از آزمایشات روی نمونه‌ها وارد بانک اطلاعاتی کشوری خواهد شد .

معاون فنی انتقال خون استان گفت : اگر در کل کشور بیماری به سلول‌های بنیادی خون نیاز پیدا کند و در صورتی که HLA خون اهدا‌ء کننده با HLA خون بیمار سازگار باشد فرد فراخوان می‎شود تا مراحل خاص اهداء سلول‌های بنیادی را طی کند.

به گفته وی ، اهداء سلول‌های بنیادی از نظر جنسیت برای زن و مرد هیچ محدودیتی ندارد.

احمدی گفت : تا کنون استقبال خوبی از این سامانه در استان شکل گرفته و هر هفته اهداء کنندگان در این زمینه به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند.

معاون فنی انتقال خون استان یادآورشد : مشاوره و اهداء سلول‌های بنیادی درسه روز اول هفته انجام می‌شود و هر سه‌شنبه نمونه به تهران ارسال می‌ شود .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار