معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: نگاه راهبردی به گردشگری در دولت یازدهم اصلاح شد و برای نخستین‌بار در این دولت مبحث گردشگری با هشت موضوع خاص و کارگروه مستقل جز 30 کارگروه برنامه ششم توسعه دیده و بحث و بررسی شد.

مرتضی رحمانی‌موحد، در حاشیه نشست مسوولان و مدیران تاسیسات گردشگری و فعالان این حوزه در کاشان در گفتگو با خبرنگا گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:بزرگترین مشکل در صنعت گردشگری را عقب‌ماندگی از برنامه‌ها دانست و گفت:نگاه راهبردی نیز تا کنون به صنعت گردشگری وجودنداشته‌است که این نگاه در دولت یازدهم اصلاح شد.

وی، ‌مهم‌ترین حُسن این دوره را اجماع و همبستگی عمو می در صنعت گردشگری تاکیدکرد و گفت:وضعیت و برنامه‌ریزی کشور در صنعت گردشگری تاکنون یه سیاست کلی بود که خوشبختانه در این دولت با یک کارگروه مستقل در برنامه ششم تو سعه دیده‌شد.

به‌گفته‌وی،باوجود تنوع خانواده گردشگری در شهر و روستای ایران استفاده از توانمندیها و ترغیب تقکر خودباوری در استفاده از ظرفیت‌ها مهمترین عامل در مدل‌های موفق دنیا در این حوزه است که خوشبختانه در کشور ما نیز اتفاق افتاده‌است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تاسیسات و مراکز گردشگری را پیشانی و حلقه واسط بین سیاست‌گذاران دولتی و مردم عنوان‌کرد و گفت:خروجی کارها باید هماهنگ و بدون تفرقه و مداخله باشد چرا که تفرقه و مداخله زیبایی کار را از بین می‌برد.

رحمانی‌موحد،درون‌زا بودن و ابتکارعمل را برای فعالان حوزه گردشگری بویژه در موسسات و مراکز اقامتی و گردشگری تاکیدکرد و گفت: اتکا به رویدادمحوربودن عامل توسعه گردشگری در مدل‌های موفق دنیا است.

وی، با تاکید بر همکاری و انسجام بین‌بخشی و تعامل مدیران شهری و سایر نهادهای مکرتبط با صنعت گردشگری گفت:گردشگری در کشو ر نمی‌تواند چند متولی داشته‌باشد یک متولی دارد که جوابگوی همه امو ر آن است.

به‌گفته‌وی، عدم اجاوزه ورود مداخلات بخشی، انسجام و یکپارچگی ،ورود افراد متخصص و استفاده از راهنمایان کاردان دارای مجوز برای موفقیت در این حوزه ضروری است.

*لزوم پیوست میراث فرهنگی و گردشگری برای اجرای هر طرح خدماتی در کشور

این مقام مسوول سازمان میراث فرهنگی کشور، در ادامه از ارتقای صنعت گردشگری با لزوم طرح‌های اجرایی در برنامه ششم توسعه خبرداد و گفت: بر اساس بند جیم یا دال ماده 115 برنامه ششم توسعه کشور هر طرح خدماتی توسعه ای در سطح ملی، استانی و شهری برای اجرا نیاز به پیوست میراث فرهنگی و گردشگری دارد.

رحمانی‌موحد،با اشاره به‌اینکه راه‌های ما غیرهدفمند نیست افزود:هدف ما از اجرای این طرح اینست که مسافرت، سفر، توسعه گردشگری و مقصدسازی را در کشور حمایت کند.

وی، تبدیل سواحل جنوبی کشور به قطب گردشگری در برنامه ششم توسعه را خاطرنشان‌کرد و گفت:سواحل جنوبی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی است کهسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اجرای این طرح ارائه تسهیلات، معافیت‌ها و طرح‌های تشویقی را دنبال می‌کند.

*استقرار راهنمایان گردشگری کاردان و دارای مجوز در سایت های تاریخی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در پایان از لزوم استقرار راهنمایان گردشگری کاردان و دارای مجوز در تمامی سایت های گردشگری و تاریخی کشور بر اساس مصوبه ستاد تسهیلات سفر در نوروز 96 خبرداد و گفت:هیچ فعالیتی در کشور نظیر گردشگری، جامعه مخاطب و پشتیبان ندارد و جوامع شهری، محلی و دستگاه‌ها در سطوح مختلف ملی و استانی در صدد کمک به پیشرفت حوزه گردشگری هستند.

شایان ذکر است:نشست مسوولان و مدیران تاسیسات گردشگری و فعالان در این حوزه با حضور مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، محمدعلی فیاضی، معاون طبیعت گردی این سازمان،

فریدون اللهیاری، مدیر کل و معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و یارمحمدی معاون گردشگری این استان به‌منظور بررسی مشکلات این صنعت با سخنان نمایندگانی از هتل‌ها، مراکز بوم‌گردی و اقامتی، انجمن راهنمایان گردشگری و دفاتر مسافرتی کاشان در سالن هتل‌سرای عامری‌ها برگزار شد. 




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار