حادثه پلاسکو باید آژیر خطری برای اصناف و صاحبان ملک در کشور باشد تا به صورت جدی تری به امر بیمه سرمایه های خود توجه کنند.

حادثه پلاسکو زنگ خطری برای بیمه ساختمان ها/ مالکان پلاسکو از کم اظهاری خود پشیمانند/آمار نگران کننده از تعداد بیمه نشدگان ساختمانبه گزارش خبرنگاربیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هراز گاهی اتفاقات مختلف و حوادث گوناگون در کشور رخ داده است و صرفا در آن مقطع، احساسات مردمی و اهتمام و تلاش مسولان اوج گرفته و پس از مدتی با فاصله گرفتن از حادثه و حواشی آن ، تمام عزم شکل گرفته و  ضرورتهای لازم برای جلوگیری از اتفاقات مشابه ،به فراموشی سپرده شده و یا اینکه جدیت لازم به کار گرفته نمی شود.

پلاسکو فروریخت و آتش نشانان جانفشانی کردند و مسولان تشکر و تسلیت گفتند اما آیا این کافی است. خسارتهای مالی، جانی و روانی جامعه قابل جبران است ؟ آیا نمی توان با تدابیر لازم ،از چنین حوادثی پیشگیری کرد.آیا تجهیزات بیشتر و بهتر حوادث را به حداقل نمی رساند تا هزینه های جانی و مالی کاهش یابد؟ 

وسوال مهمتر اینکه آیا اگر شرکت های بیمه به صورت کامل پلاسکو رابیمه کرده بودند،اهتمام بیشتری در جهت تجهیز امکانات ایمنی آن صرف نمی کردند؟

مجموعه سوالات بالا ما برآن داشت تا به گفتگو باکارشناسان بیمه و فعالان این حوزه بنشینیم و جواب پرسش های خود را جویا شویم:

80درصد ساختمان های کشور بیمه نشده اند

احمد نظری کارشناس بیمه در گفتگو باخبرنگار بیمه گفت:بحث بیمه هیچ ارتباطی به شهرسازی ندارد هرچند هزینه های بیمه موجب افزایش نرخ های تجهیز سازی ایمنی هر ساختمان می شود.

وی در ادامه تاکید کرد:در کشورهای پیشرفته،در صورتیکه ساختمان دارای تجهیزات لازم ایمنی نباشد،نرخ بیمه تا سه برابر بالاتر می رود اما در کشور ما در صورت وضع و اجرای قوانینی از این دست،تعداد بیمه شدگان فعلی نیز کاهش پیدا می کند.

نظری همچنین تصریح کرد:به نظر من مشکل اصلی در کشور ما عدم فرهنگ سازی شرکت های بیمه در جهت پررنگ تر کردن ضرورت بیمه در جامعه است تاجاییکه رشد بیمه در سال های گذشته در زمینه ایمنی خودروها به واسطه نهادهایی چون نیروی انتظامی صورت گرفته است نه شرکت های بیمه.

این  کارشناس بیمه بااشاره به ضرورت وجود مدیریت فرهنگی و هزینه کرد درست در شرکت های بیمه،تاکید کرد:در صورتی که شرکت های بیمه هزینه های کافی در حوزه فرهنگ سازی خرج کنند هر ساله شاهد کاهش اتفاقات ناگواری همچون حادثه پلاسکو در کشورخواهیم بود.

وی در پایان با بیان اینکه 80 درصد ساختمان های کشور بیمه نشده اند،بیان کرد:جامعه باید به سمتی پیش رود که بخشی از سبد خانوار به بیمه اختصاص یابد.

مالکان پلاسکو از کم اظهاری خود پشیمانند

آرام رشیدی،یکی از فعالان صنعت بیمه کشور در ادامه بحث بیمه ساختمان هاومجتمع های کشور، به خبرنگار بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:در صورتیکه بتوانیم بخشی از حق بیمه را به تجهیز ساختمان ها اختصاص دهیم،هم بیمه و هم اصناف سود خواهند برد.

وی در ادامه افزود:مشکل اصلی  اینجاست که جامعه ما اعتقادی به بیمه نداشته و سرمایه داران و مالکان صرف هزینه در این راه را بیهوده می دانند.

رشیدی همچنین تصریح کرد:بسیاری از اصناف که در پلاسکو فعال بوده و در حال حاضر حق بیمه خود را دریافت کردند،از کم اظهاری سرمایه خود اظهار پشیمانی می کنند.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا شرکت های بیمه از پرداخت خسارت دیدگان پلاسکو ضرر دیده اند، بیان  کرد:اگر شرکت های بیمه مقررات مرکزی را رعایت کنند و سهم ریسک پذیر سرمایه خود را به درستی کنار بگذارند،در چنین حوادثی مشکلی نخواهند داشت.

برداشت از حق بیمه برای ایمن سازی ساختمان ها ضروری است

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در این رابطه به خبرنگار بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در صورتیکه5 تا 10 درصد از حق بیمه دریافتی از بیمه گذران در مجتمع هاو ساختمانها در طی یک تفاهم نامه در جهت پیشگیری و تجهیز این اماکن به وسایل ایمنی در اختیار شهرداری و آتش نشانی قرار گیرد ، ضمن افزایش ضریب ایمنی ،ریسک شرکتهای بیمه هم کاهش  می یابد .

وی درادامه تصریح کرد: از طرفی می توان در لایحه بودجه سهم بسیار اندک از ارزش افزوده و یا سهم جدید 25 صدم درصدی از وسایل و کالاهای قابل اشتعال را برای ایمن سازی ساختمان هایی همچون پلاسکو در نظر گرفت .

محمودی اصل همچنین اذعان داشت: درتهران 3000 واحد در معرض آسیب ناشی از آتش سوزی و زلزله هستند .در کل کشور هم هزاران واحد آسیب پذیر داریم .تجربه پلاسکو و آتش سوزی های مکرر در پتروشیمی ها زنگ خطری است که لازم است خوب شنیده شود.

این کارشناس اقتصادی بااشاره به قرار گرفتن کشور بر روی گسل های زلزله،یادآورشد: در دوره های مختلف هزاران واحد تولیدی و کارخانه با کمترین ضرایب ایمنی در کشور ساخته شده اند،همچنین  بافت فرسوده با کوچه های باریک بدون تدابیر ایمنی و امکانات وجود دارند هرچند در ساخت و سازهای سالیان اخیر نیز امکانات و تدابیر چندان کافی نیست و در صورت وقوع چند حادثه هم زمان و یا یک حادثه بزرگ ،امدادرسانی سخت خواهد بود .

وی در پایان تاکید کرد:حادثه پلاسکو باید آژیر خطری برای اصناف و صاحبان ملک در کشور باشد تا به صورت جدی تری به امر بیمه سرمایه های خود توجه کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
یعنی می خواین ساختمان های بتونی رو فولادی کنین که 500 درجه بیشتر رو تحمل کنند ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
پشیمانی سودی نداره
آخرین اخبار