مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه خدمات گفت: تشکیل کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات مصرفی، بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور نشان داد که این کمیته‌ها در طرح تحول ضروری هستند و راهنماهای بالینی نیز دست پزشکان را نمی‌بندد.

راهنماهای بالینی دست پزشکان را نمی‌بندد/ تشکیل کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات مصرفی
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا اولیایی منش مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه خدمات در جلسه کمیته راهبری تسهیل راهنماهای بالینی که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: راهنماهای بالینی نقطه عطفی در سلامت است که نه تنها دست پزشکان را نمی‌بندد بلکه عملکردها منطبق با سرفصل‌ها سنجیده می‌شود و بازخورد آن در نظام سلامت حائز اهمیت است.

وی افزود: در کشورهایی که منطبق با سرفصل‌ها و راهنماهای بالینی کار می‌کنند تمام قضاوت بر عهده پزشک بالینی است و این نشان می‌دهد که دست پزشکان با این راهنماها بسته نمی‌شود.

اولیایی منش اظهار داشت: تولید بحث راهنماهای بالینی به همت اساتید بالینی، محققان از نظر علمی و پژوهش استاندارد است اما برای استقرار آن نیازمند ساختارهایی هستیم که باید دانشکده‌های علوم پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و سایر اساتید در گام‌های اجرایی ورود پیدا کنند.

وی گفت: در بحث شرایط بومی و تدوین دست دانشگاه‌ها باز است و در خصوص استقرار این راهنماها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی باید شاهد ساختار ممیز بالینی باشیم.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه خدمات افزود: ساختار فرآیندی، اطلاعاتی تحلیل و ارائه بازخورد، نظام‌های پرداخت و دریافت بیمه‌ها از اولویت‌های دانشگاه‌ها در طراحی و مدیری اطلاعات بالینی است که ارزیابی عملکرد را در گام سوم اهمیت قرار داد. 

وی بیان کرد: تشکیل تیم های ممیزی با معرفی شاخص‌ها تولید الگوریتم، طراحی مسیر، سامانه ثبت داده‌ها و مهم‌ترین ارزیابی عملکرد و تحلیل داده آماری خوبی از هزینه سازمان‌های بیمه‌گر می‌دهد و با نتایج آن می‌توان در کیفی‌سازی خدمات موفق بود.

اولیایی منش گفت: هدف از ارزیابی عملکرد طراحی و اجرای برنامه‌ها با ارتقای کیفیت است و در صدد مواخذه ارائه‌دهندگان خدمات نیستیم.

وی از طراحی نرم‌افزار ثبت بیماری خونریزی گوارشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طراحی نرم‌افزار بیماران نارسایی مشهد و بحث غدد در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و افزود: با ابلاغ وزیر بهداشت و استمرار طرح تحول، کمیته اقتصاد درمان دارو و تجهیزات مصرفی در بیمارستان‌ها عملکردهای خوبی را ارائه داده‌اند که به صرفه‌جویی 5 تا 18 درصدی هزینه‌ها انجامید.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه خدمات عنوان کرد: تدوین 23 پروتکل داروی پرهزینه، تدوین پروتکل انجام 14 پروسیجر تشخیصی درمانی و هزینه‌ای و تدوین پروتکل انجام هشت جراحی نادر و گران از سوی وزارت بهداشت خبر داد.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه خدمات افزود: امیدواریم با ابلاغ امروز وزیر در بحث راهنماهای بالینی شاهد ارتقای کیفیت، بهره‌برداری منابع در نظام سلامت باشیم که این مهم با کمک سازمان‌های بیمه‌گر و مدیریت برنامه‌ریزی و سایر متولیان سلامت امکان‌پذیر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار