اردبیل؛

نقش محوری زنان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

زنان به عنوان اصلی ترین رکن خانواده ها می توانند در اقتصاد مقاومتی و تغییر سبک زندگی و عملیاتی نمودن شعار اقتصاد مقاومتی اثرات بسیار مطلوبی داشته باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل؛ از زمان آغاز حیات بر روی این کره خاکی زن و مرد دوشادوش هم برای تامین مایحتاج زندگی مشارکت داشته و در این میان زنان به لحاظ تعدد و تنوع مسئولیت هایش نه تنها گامی عقب تر نبوده بلکه در بسیاری از موقعیت ها جلوتر نیز بوده است.

نقش محوری زنان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

زنان به عنوان اصلی ترین رکن خانواده ها می توانند در اقتصاد مقاومتی با توجه به شعار سال 95که سال"اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" است با افزایش تولید داخلی در مشاغل مختلف، جلوگیری از اسراف به اصلاح الگوی مصرف خانواده ها به ویژه تغییر و اصلاح سبک زندگی پرداخته و ضمن ایفای نقش موثر در اجتماع و اقتصاد در شکل دهی و عملیاتی نمودن این امر مهم اثرات بسیار مطلوبی داشته باشند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل در خصوص نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: زنان در تمام دوران ها نقش موثری در جامعه ایران داشته اند. در دوران انقلاب اسلامیٰ، در دوران دفاع مقدس، در دوران سازندگی نقش بانوان بسیار پررنگ بوده و اگر نبود نقش بانوان در این دوران به طور حتم پیروزی حاصل نمی شد.

فریبا محمدلو گفت: در این دوران که من از آن به دوران جنگ نرم یاد می کنم کشور با تهدیدهای اقتصادی مختلفی از سوی کشورهای مخالف پیشرفت ایران روبروست که در این دوران نیز نقش زنان موثر و سازنده خواهد بود. اقتصاد مقاومتی هم برنامه ای در راستای مقابله با این قبیل تهدیدها و توسعه و پیشرفت کشور است. زنان در هربرهه ای از زمان که احساس کرده اند می توانند نقش موثر داشته باشند وارد عرصه شده و همپای مردان بلکه بیشتر از آنان نقش خود را ایفا کرده اند.

تجمل گرایی فلج کننده اقتصاد جامعه

پرهیز از اسراف و تجمل گرایی که یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی است اگر در خانواده و به خصوص توسط زن مورد توجه قرار نگیرد خسارت های جبران ناپذیری بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل می کند.

زنان با قناعت و صرفه جویی، انتخاب کالای تولید داخل و حذف روحیه تجمل گرایی و ولخرجی می توانند با مدیریت هزینه های اقتصادی نقش مهمی را در اقتصاد خانواده و جامعه داشته باشند و خانواده را به سمت تغییر عادت های غلط سوق دهند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل گفت: عمده ترین مصرف خانواده ها توسط زنان صورت می گیرند و این زنان هستند که تعیین می کنند چه چیزی برای منزل مورد نیاز است. زنان در راستای اقتصاد مقاومتی و عمل به منویات رهبری و جامه عمل پوشاندن به این مهم باید به این امر اعتقاد داشته باشند که با دوری از مصرف گرایی و تجمل گرایی می توانند به اقتصاد و تولیدات داخلی کمک به سزایی داشته باشند.

محمدلو با اشاره به نزدیک بودن ایام سال نو و آغاز خریدهای نوروزی اظهار داشت: با فرارسیدن سال جدید برخی از زنان اقدام به تعویض مبلمان منزل خود می کنند و برای چشم و هم چشمی با زنان دیگر فامیل اقدام به خرید لوازمی می کنند که به ظاهر مورد نیازشان نیست و این امر روحیه تجمل گرایی را در بین افراد جامعه گسترش می دهد.

وی ادامه داد: زنانی که دچار تجمل گرایی و مصرف گرایی شده اند عامل مهم فلج شدن اقتصاد جامعه هستند این قبیل زنان با خرید کالای خارجی و لوکس در واقع باعث تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی و در نتیجه بیکاری جوانانی می شوند که در واقع فرزندان خود هستند.

زنان می توانند با مراقبت و پرهیز از اسراف در خانواده و دوری از تجمل گرایی، اقتصاد خانواده و جامعه را رونق بخشند با توجه به نقش تربیتی زنان و تاثیرگذاری آنان در خانواده به طور حتم ساده زیستی و قناعت آنان همسر و فرزندانشان را به تدریج به سوی قناعت و ساده زیستی سوق می دهد.

نقش محوری زنان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

مشاغل خانگی ابزاری کارآمد برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

مسئله ای که امروزه بیشتر مطرح است بحث مشاغل خانگی و تعاونی های زنان است که بیشترین سهم را در اشتغال زنان به ویژه در روستاها داشته است زنان با راه اندازی مشاغل خانگی متناسب با علایق و امکانات خود علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده و جامعه در کاهش آمار بیکاری قشر زنان نیز می توانند موثر باشند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل گفت: در حال حاضر حدود 69،4 درصد از زنان مستعد فعالیتهای خود اشتغالی در استان شناسایی شده اند و از بین 718 طرح اشتغال ایجاد شده در سال جاری تعداد282 طرح مربوط به زنان در بخش خود اشتغالی و مشاغل خانگی است همچنین امسال برای 228 نفر از زنان استان با 16 میلیاردو 460 میلیون ریال فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.

محمدلو بیان داشت: زنان در کسب و کارهای خانگی در دو حوزه می توانند موثر باشند یکی در حوزه شهری و دیگری در حوزه روستایی. در حوزه روستایی نقش زنان پررنگ تر است. کشت زعفران، کشت قارچ، پرورش مرغ بومی، تولید گیاهان دارویی از جمله مشاغلی است که زنان با استفاده از تسهیلات خود اشتغالی در روستاها ایجاد کرده اند و علاوه بر پویایی اقتصاد روستا و خانواده به اشتغال و کاهش بیکاری جوانان روستایی و در نتیجه کاهش مهاجرت به شهر کمک کرده اند.

وی ادامه داد: در حوزه شهری تولیدات زنان از تنوع بالایی برخوردار است و بیشتر در حوزه صنایع دستی از قبیل خیاطی فرش بافی گلیم بافی متمرکز بوده و حتی در برخی موارد زنان در حوزه صنعت هم فعال هستند. اعطای تسهیلات ویژه به زنان کارآفرین باعث شده که اگر تا دیروز فعالیت زنان تنها در حوزه اجتماعی و آموزشی تعریف می شد امروزه در حوزه اقتصاد مقاومتی هم زنان شایستگی و توانایی خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهند.

شیدا ظراف جوان اردبیلی ساکن نمین است که با تکیه بر توانایی و تحصیلات خود در زمینه کشاورزی اقدام به کشت زعفران برای اولین بار در شهرستان نمین نموده است و یک تعاونی خانوادگی ایجاد کرده است.

وی در مورد فعالیت خود به ما می گوید: در سال 87 با سرمایه اولیه 700 هزار تومان اقدام به تهیه پیاز زعفران و کشت آن برای اولین بار در استان اردبیل کرده ام و برای محصول تولیدی خود برند و نشان تجاری دریافت کرده ام.

این زعفران کار نمونه استانی که در سال 94 به عنوان زعفران کار نمونه استانی برگزیده شده است به مشکلات زیاد این کار اشاره کرده و می افزاید: تولید زعفران برگ زرینی در تولیدات کشاورزی نمین است که با پشتکار و تلاش شبانه روزی من و خانواده ام این مهم حاصل شده است.

ظراف می گوید: برای توسعه زمین و افزایش اعضای تعاونی و در نتیجه کاهش بیکاری در روستای خودمان نیازمند حمایت مسئولان در قالب اعطای تسهیلات کم بهره هستم که اگر این امر تحقق یابد علاوه بر تامین نیاز استان امکان صادر کردن زعفران تولیدی خودمان به استان های دیگر و حتی خارج از کشور را نیز خواهیم داشت.

فرهنگ سازی تقاضا لازمه اقتصاد پویا

مشاور رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت درامور بانوان استان اردبیل در تبیین اقتصاد مقاومتی فرهنگ را عامل استحکام و پایی اقتصاد مقاومتی در برابر تهدیدها و تحریم های خارجی عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی تقاضا و مطالبات باید از درون خانواده شکل بگیرد چرا که خانواده ها شکل دهنده فرهنگ اجتماع هستند و در درون خانواده این وظیفه بر عهده بانوان است.

کوثری ادامه داد: بانوان نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می دهند و در نقش های همسری مادری و دختری در این اجتماع نقش دارند.در نقش همسری در اقتصاد خانواده در نقش مادری در تربیت فرزندان و در نقش دختری در مطالبات اقتصادی خاص جنسیتی خود در جامعه اثر دارند.

وی نقش بانوان را در اصلاح الگوی مصرف و تغییر سبک زندگی بسیار مهم و اساسی دانست و اظهار داشت: زیر ساخت های لازم برای اقتصاد سالم در خانواده و با مدیریت و کنترل و نظارت زنان شکل می گیرد. بانوان درآمدها هزینه ها سبد خرید خانواده و به طور کلی سبک زندگی و الگوی مصرف خانواده را تغییر می دهند.

رییس گروه نوسازی و تحول اداری سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در جامعه کنونی ما آستانه رضایتمندی بالا رفته است و در جامعه"بیشترین" و "گرانترین" ارزش محسوب می شود دشمنان برای تضعیف پایه های اقتصاد جامعه فرهنگ مصرف ما را مورد حمله قرار داده و در صدد ترویج فرهنگ مصرف گرایی به سبک جوامع غربی در کشور هستند و فرهنگ قناعت را که از توصیه های دین اسلام است در جامعه کم رنگ کرده اند.

کوثری رواج خرید و نوسازی دوره ای لوازم منزل بین بانوان را به عنوان مشکل دیگر اقتصاد کنونی جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: لازم نیست هر کالایی برای منزل خریداری شود بلکه بانوان می توانند کالاهایی را در منزل بازسازی و تعمیر کرده و جایگزین کنند و زمان مصرف کالاها را مدیریت کرده و هر کالایی را دور نیاندازند.

وی افزود: متاسفانه در جامعه کنونی جمله "کیفیت کالای خارجی بالاتر از ایرانی است" به اسطوره ذهنی ما تبدیل شده و به صورت یک باور درآمده است زنان با انتخاب کالاهای باکیفیت ایرانی که مصرف بهینه انرژی داشته باشد علاوه بر کمک به تولیدات داخلی در صرفه جویی و در نتیجه کاهش هزینه خانوار موثر خواهند بود.

مشاور رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت اردبیل بیان داشت: در کشوری مانند کره هنگام تولید تلویزیون رنگی مردم برای مدت ها از اینگونه تلویزیون ها استفاده نمی کردند چرا که بر این باور بودند محصول تولید کشورشان باید به خارج از کشور صادر شده و تولیداتشان را به دنیا معرفی کنند یا کشور آلمان بعد از جنگ جهانی دوم دولت ساخت و ساز را از صفر شروع کرد و مردم نیز دولت را در این زمینه حمایت کردند و اکنون این کشور به یکی از قطب های صنعتی جهان تبدیل شده است.

نقش محوری زنان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

تولید عروسک هایی با لباس محلی

در سال های اخیر ورود بی رویه عروسک های خارجی به ایران و استقبال کودکان از این عروسک ها تعطیلی بسیاری از کارگاه های کوچک و بزرگ تولید کننده اسباب بازی و عروسک را در پی داشته است علاوه بر آن عروسک هایی مانند باربی باعث رواج بی بندو باری در بین کودکان می شود که خود تهدید بزرگی برای کشور است.

فاطمه صفری بانویی است که برای مقابله با این تهدیدها عروسک هایی با لباس محلی اردبیل در کارگاه عروسک سازی خود تولید می کند.

این هنرمند به ما می گوید: در ابتدا به تولید عروسک های پولیشی معمول در بازار مشغول بودم ولی با تشویق و پیشنهاد مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل تولید این نوع از عروسک ها را نیز در برنامه خود قرار دادم که بعد از استقبال زیاد کودکان از این عروسک ها با لباس محلی به فکر تولید انبوه نیز هستم.

این هنرمند صنایع دستی که علاقه و اشتیاق به کارش از میان صحبت هایش معلوم است ادامه می دهد: در کارگاه کوچک خود برای 6 نفر شغل ایجاد کرده ام و در صورت حمایت مالی مسئولان امکان گسترش کارگاه و اشتغال 50 نفر را نیز دارم.

فاطمه صفری بیان می کند: هم اکنون لباس های محلی را به تن دارا و سارا تولید می کنیم ولی در برنامه داریم تا عروسک محلی "آیدین" و "اولدوز"را نیز تولید کنیم که این امر نیازمند حمایت مسئولان ذیربط است.

تولید ملی حکم ضربان حیات کشور است

پیشرفت اقتصاد هر کشور در گرو حمایت از تولید ملی است و هر ملتی برای این که اقتصاد پویا و صنعت توانمند و اشتغال پایا و پویا داشته باشد باید خریدار تولیدات داخلی خود باشد بانوان با خرید و مصرف کالای ایرانی از تولیدکنندگان حمایت می کنند و تولید کنندگان نیز با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی خود باید رضایت مصرف کننده را به دست بیاورند.

تاکید بر ایرانی بودن کالا هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد چرا که مشخص می کند "ایرانی" بودن و "تولید داخل " بودن کالا از اهمیت بالایی نزد خریدار برخوردار است تغییر دیدگاه زنان در هنگام خرید باعث استحکام پایه های اقتصاد کشور شده و ثروت حاصل از پایداری و پیشرفت اقتصاد ناخود آگاه به درون خانواده ها باز می گردد چرا که تولید کنندگان داخلی همان برادرها و خواهر ها و فرزندان ما هستند و زنان ایرانی با مصرف کالای ایرانی و تغییر الگوی مصرف به اقتصاد خانواده و کشور کمک کنند تا اقتصادی پویا صنعتی توانمند همراه با افزایش اشتغال و کاهش بیکاری داشته باشیم سرنوشت ملتی تغییر نمی کند مگر اینکه آن ملت خود تغییر کند.

زن را می توان رکن مولد اقتصاد خانواده و جامعه دانست، رکنی که علاوه بر مدیریت فضای خانه و تربیت فرزندان، می تواند به صورت مستقیم وارد فضای جامعه شود و از طریق صرفه جویی های خرد و پرهیز از اسراف و رواج سبک زندگی درست، جامعه را اصلاح کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.