مؤثرترین شیوه آموزشی برای تفسیر قرآن کریم، شیوه پرسشی است که روحانیون باید در بیان تفسیر قرآن کریم نیز این شیوه را به کار گیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه  امروز در گردهمایی مفسران قرآن کریم استان اصفهان اظهارکرد: بزرگ‌ترین وظیفه روحانیت تبلیغ دین اسلام است.

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی افزود: رقبای امروز از ادیان مختلف برای جذب مردم با استفاده از تجهیزات و امکانات گسترده از شیوه‌های مختلفی وارد میدان شده و مشغول تبلیغات رسانه‌ای با عناوین متنوع هستند.

مدیر امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه گفت: تبلیغ اسلام باید روش‌مند، منظم، مجهز و با استفاده از شیوه‌های نوین و به روزی باشد و 4 رکن اساسی پیام‌رسان، مخاطب، محتوای تبلیغ و قالب تبلیغ باید از ویژگی‌های به خصوصی برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: برای تأثیرگذاری بر مخاطب بدون شک باید از تعالیم قرآنی بهره‌مند شویم، همان‌گونه که نبی مکرم اسلام(ص) با شیوه‌های قرآنی به تبلیغ برای اسلام می‌پرداختند.

کلباسی عنوان داشت: در تبلیغ قرآن که وظیفه اصلی روحانیت شمرده می‌شود، باید هر آنچه که قرآن دستور داده عمل شود چراکه قرآن خود حاوری محتوا و روش‌های منحصر به فرد تبلیغ است.

وی با اشاره به کارساز بودن و مؤثر بودن شیوه‌های تبلیغ قرآنی در رساندن پیام ادامه داد: شیوه گفت‌وگو با مردم نیز در قرآن کریم تبیین شده است، بدون قرآن کسی غنا ندارد و با قرآن کسی فقر و فاقه‌ای نخواهد داشت و در حال حاضر نیز خلأ به وجود آمده در تبلیغات اسلامی ناشی از عدم توجه به شیوه‌های قرآنی است.

مدیر امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به قالب‌های عرضه تفسیر خاطرنشان کرد: یکی از شیوه‌های قرآن مجید برای بیان مطالب شیوه «پرسشی» است.

وی اضافه کرد: حدود هزار آیه در قرآن براساس سؤال نازل شده است که این میزان یک ششم کل آیات قرآن را تشکیل می‌دهد؛ این موضوع بدین معناست که خداوند در قرآن به نحو شگفت‌انگیزی از شیوه‌های پرسشی برای تفهیم مفاهیم استفاده کرده است.

کلباسی با بیان اینکه حمزه استفهامی در قرآن 450 مرتبه تکرار شده است، متذکر شد: در قرآن دائماً سؤال مطرح شده است و یکی از شیوه‌های قرآن در انتقال آسان مطالب و آموزه‌هاست؛ در حال حاضر نیز نظام‌های آموزشی تکامل‌یافته با طرح سؤال، زوایای بحث را روشن ساخته و در ذهن مخاطب ماندگار می‌کنند.

وی ایجاد سؤال و رساندن پاسخ به مستمع را بهترین شیوه آموزشی دانست و ابرازکرد: یک معلم وقتی می‌تواند در کار خود موفق عمل کند که از ابتدا شاگردان خود را در مقابل سؤال قرار داده تا شاگردان خود را به فکر واداشته و سپس به آن سؤال پاسخ دهد.

مدیر امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: عمومی‌ترین، کاربردی‌ترین، آسان‌ترین و مؤثرترین شیوه آموزشی برای تفسیر قرآن، شیوه پرسشی است که روحانیون باید در بیان تفسیر قرآن کریم نیز این شیوه را به کار گرفته و از آن برای تفهیم هرچه بهتر مطالب استفاده کنند.

وی در پایان با بیان اینکه هر آیه قرآن مشتمل بر حقایق و معارف جداگانه‌ است، اظهارداشت: شیوه پرسشی در تمامی آیات قرآن کریم علی‌رغم گسترش موضوعی قابل پیاده‌سازی است.





انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.