یک پژوهشگر افغانستانی گفت: مرزبندی های سیاسی باعث حذف رسم‌الخط فارسی در تاجیکستان، کنار گذاشته شدن زبان فارسی در هندوستان و تضعیف آن در افغانستان شد.

مرزبندی‌های سیاسی به تعضیف زبان فارسی در افغانستان منجر شدمحمد شریف سعیدی شاعر و پژوهشگر برجسته افغانستاني در حاشیه کنگره بین‌المللی عرس بیدل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، برگزاری این گونه همایش‌ها را بسیار نیک و قابل قدردانی دانست و اظهارداشت: زبان فارسی به دلیل گستردگی سبکی و تاریخی خاص خود یکی از پهناورترین جغرافیای زبانی جهان را به خود اختصاص داده است. 

این شاعر و پژوهشگر برجسته افغانستانی تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر و به دلایلی چون مسائل سیاسی و مرزبندی‌هایی در این جغرافیای زبانی صورت گرفته که یک سری مشکلات جدی را در زمینه زبانی بوجود آورده است که حذف رسم‌الخط فارسی در تاجیکستان، کنار گذاشته شدن زبان فارسی از زبان اداری هندوستان و نیز پروسه تضعیف زبان فارسی در افغانستان از جمله مشکلاتی است که گريبانگير زبان فارسی در این روزگار شده است. 

سعیدی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌ها در تجلیل و معرفی فرهیختگان زبان فارسی در وهله نخست می‌تواند چشم اندازی روشن به نسل جوان ارائه دهد تا با ظرفیت‌ها و مفاخر ادبیات فارسی آشنا شوند و در گام بعد نیز می‌تواند حلقه وصلی برای تعاملات اساتید زبان و ادبیات فارسی باشد تا از تجربیات و تحقیقات همدیگر به شکل آسانتری بهره‌مند شوند. 

این شاعر برجسته افغانستانی همچنین درباره انتخاب محمد کاظم کاظمی به عنوان دبیر علمی جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: هر چند اینگونه فعالیت‌ها باید بسیار پیشتر از این صورت می‌گرفت؛ اما خوش حالم که به شکل کاملتری به وقوع پیوسته است. تأکید بر مشترکات زبانی دو کشور ایران و افغانستان تاکید بر همدلی و سرمایه‌های دو کشور دوست و برادر خواهد بود که فارغ از جنجال های سیاسی و منطقه ای همیشه پا برجا و باقی خواهند ماند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار