رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: در یک پدیده نادر و کم نظیر افزون بر ۳۰۰ قطعه پرنده بال لاکی امروز در این شهر مشاهده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد یوسف نژاد گفت: به دنبال گزارشی مبنی بر حضور تعداد زیادی پرنده کوچک و غیر بومی در روی کابلهای برق در محدوده داخل شهر گناباد ماموران حفاظت محیط زیست برای شناسایی گونه به محل عزیمت و بیش از ۳۰۰ قطعه پرنده کوچک با اندازه چکاوک را مشاهده کردند.

وی گفت: بر اساس بررسی ها مشخص شد که این پرنده ها از راسته گنجشک سانان و تیره بال لاکی هستند که از گونه های نادر است و زیستگاه اصلی آنها مناطق شمال ایران می باشد.

رئیس محیط زیست گناباد افزود: مشخصه این پرنده پرهای نرم و ابریشم مانند آن و معنای نام علمی آن نیز دم ابریشمی است و نوک برخی از شاهپرهای بال‌لاکی قرمز و در بال ‌لاکیهای بوهمی و سدری به رنگ قرمز لاکی می‌باشد.

محمد یوسف نژاد افزود: پاهای پرنده کوتاه و قوی بوده و با‌ها و کاکلش نوک‌تیز می‌باشد. پاها، چشمها و نوک پرنده تیره رنگ و خطی سیاه از میان چشمها عبور می کند. پرهای پایین نوک نیز سیاهرنگ و دم بال لاکی کوتاه است و انتهای مربع مانند آن زرد و یا قرمز می باشد.

وی گفت: بال ‌لاکی ها پرندگانی شاخه ‌نشین هستند و در جنگلهای شمالی زندگی می‌کنند. غذای اصلی آنها را از آغاز فصل تابستان تا شروع بهار میوه‌های فصلی همچون توت فرنگی، توت، تمشک، گیلاس، انگور و زغال اخته تشکیل می‌دهد و در فصل بهار نیز از شیره جوانه و گلها تغذیه می‌کنند.

بال لاکی در زمانهای گرمتر سال به شکار حشرات نیز می‌پردازد و بطور معمول لانه‌اش را یا در مناطق دارای میوه فراوان بنا می کند یا آنها را در نزدیکی آب می سازد تا بتوانند حشرات در حال پرواز را شکار کند.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.