رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: در حال حاضر بیش از 20 خانه ارزشمند و تاریخی در این شهرستان توسط بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است.

محسن جاوری، در گفتگو با خبرنگار به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: توسط بخش خصوصی در حال مرمت و است.
وی، تعمیر و بازسازی چهار خانه تاریخی مربوط به دوره‌های قاجاریه و صفویه بصورت مشارکتی با بخش خصوصی را از ابتدای سال جاری تاکنون تاکیدکرد و افزود:این خانه‌ها با یک میلیارد ریال اعتبار ملی و بخش خصوصی تعمیر اضطراری و استحکام بخشی شده‌است.

به‌گفته‌وی، یکی از این چهار باب خانه در شهر نیاسر از توابع کاشان و سه خانه دیگر در شهر کاشان قرار دارد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و بازسازی سه خانه تاریخی دیگر تا پایان سال جاری در شهرستان کاشان خبر داد و گفت: این خانه ها با مشارکت بخش خصوصی به سفره خانه و اقامتگاه های بومی تبدیل می شوند.
جاوری، تبدیل 14 باب خانه تاریخی کاشان به اقامتگاه بومی و یا سفره‌خانه سنتی را یادآورشد و گفت:با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تعداد این خانه‌ها تا پایان سال 96 با مشارکت بخش خصوصی به 29 باب افزایش خواهد یافت.

وی، واگذاری خانه‌های تاریخی به بخش خصوصی را عامل اشتغالزایی و رونق گرفتن صنعت گردشگری در منطقه دانست و گفت: این امر عامل حفظ و حراست بیشتر از این بناها و کاهش هزینه‌های دولت نیز می‌شود.

به‌گفته‌وی،حدود 600 خانه تاریخی که بیشتر از دوره‌های قاجاریه و صفویه است در کاشان وجود دارد.

جاوری، اظهارداشت:با توجه به ازدیاد تنوع در معماری ساخت خانه‌های تاریخی در کاشان از این شهر می‌توان به عنوان موزه خانه‌های تاریخی کشور یاد کرد.

وی، در پایان تصریح‌کرد:نهضت تعمیر، بازسازی، مرمت و استحکام بخشی خانه‌های تاریخی برای نخستین بار در کشور از دهه 70 در شهرستان کاشان آغاز شد که با توجه به اهمیت این خانه‌ها، این روند با مشارکت بخش خصوصی همچنان ادامه دارد .



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.