در این گزارش با اشاره به مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته نظام مدیریت سند دانشگاه اسلامی، اقدامات این کمیته در راستای اجرای کامل این سند مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه جلسه بررسی پیشنویس «چارچوب اقدام آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران» در دستور کار قرار گرفت.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برنامه اساسی و خط مشی اصلی وزارت آموزش و پرورش است و هر برنامه دیگری ذیل این سند و با رعایت جوانب دینی و قانونی اجرا خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از نظرات همه کارشناسان و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت در زمینه تدوین این چارچوب عملیاتی استقبال و استفاده میکنیم و بهتر است به جای رسانه ای کردن مباحث علمی با رویکرد کارشناسی به آنها پرداخته شود.
در ادامه سعدالله نصیری قیداری توضیحاتی پیرامون نحوه تدوین و پیشنویس چارچوب اقدام آموزش 2030 ارائه داد.
وی گفت: همکاری علمی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی و سازمانهای بینالمللی دارای سابقه است.
آنچه توسط کمیسیون ملی یونسکو تدوین شده، سند محسوب نمیشود
دبیر کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: آنچه که توسط کمیسیون ملی یونسکو تدوین شده، چارچوب و برنامه اقدام ملی است و سند محسوب نمیشود.
نصیری قیداری در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات دیگر کمیسیون ملی یونسکو، گفت: کمیته فرهنگی این کمیسیون وظیفه دارد تا مفاخر و مواریث فرهنگی تمدن اسلام و ایران را در سازمانهای بینالمللی ثبت کند و بر حفاظت از این میراث فرهنگی نظارت داشته باشد.
وی ضمن تأکید بر لزوم تأثیرگذاری در تصمیمات نهادهای بینالمللی و انعکاس دیدگاههای جمهوری اسلامی در تدوین اسناد بینالمللی گفت: حتماً باید در نهادهای بینالمللی حضور داشته باشیم تا بتوانیم بر این نهادها و تصمیمات آنها تأثیرگذار باشیم.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به قوانین و مقررات کشور افزود: تمام ارتباطات و مبادلات با سازمان یونسکو باید صرفاً از طریق این کمیسیون باشد.
بدون تصویب نهادهای مسئول تعهدی برای کشور ایجاد نمی شود
نصیری قیداری در پایان سخنان خود ضمن سپاس از رسانهها به دلیل پرداختن به این موضوع گفت: تا موضوع کاملاً در نهادهای مسئول و از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب نشود هیچگونه تعهدی برای کشور ایجاد نخواهد شد.
پس از سخنان دبیر کمیسیون ملی یونسکو، مهندس مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزشوپرورش نیز ضمن تأکید بر مرجعیت «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در حوزه تعلیم و تربیت گفت: آن بخش از پیشنویس چارچوب اقدام 2030 که به نظر ما با «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» تعارض دارد، قطعاً اجرا نخواهد شد.
وی افزود: کمیسیون به ریاست وزیر آموزش و پرورش و با عضویت 18 معاون وزیر و بر اساس مصوبه هیات دولت این پیشنویس چارچوب اقدام را با لحاظ نمودن همه نظرات و در رأس آنها دیدگاههای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد کرد.
برخی از نهادهای بین المللی مغایر با اهداف انقلاب اسلامی
در ادامه حسین کچوئیان نیز ضمن تأکید بر لزوم هوشیاری در تعامل و همکاری با نهادهای بینالمللی مانند یونسکو گفت: این نهادهای بینالمللی با رویکردی خاص و عموماً مغایر با اهداف انقلاب اسلامی شکلگرفتهاند.
وی با اشاره به نحوه تعامل قدرتهای جهانی و در رأس آنها آمریکا با این نهادهای بینالمللی افزود: برخی از تقابلها و مشکلات تاکتیکی آمریکا با نهادهایی مانند یونسکو نباید به همسویی این نهادها با نظام جمهوری اسلامی تعبیر و تفسیر شود.
اولویت نظام علمی اسناد شورای عالی فرهنگی است نه تدوین سند جدید
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: آنچه که برای نظام فرهنگی و علمی ما امروز اولویت دارد اجرای اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است نه تدوین و تصویب سند جدید.
نیاز پیش نویس ملی آموزش 2030 به بازنگری و ویرایش
در ادامه جلسه دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی گفت: آنچه رونمایی شده یک پیشنویس است و حتماً باید با در نظر گرفتن اسناد بالادستی ویرایش و بازنگری شود.
کسی مخالف ارتباطات بینالمللی فعال نیست
حجتالاسلام و المسلمین محمد محمدیان، گفت: کسی مخالف ارتباطات بینالمللی فعال نیست ولی باید در همه تعاملات بینالمللی عزت، حکمت و مصلحت لحاظ شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاهها افزود: از تدوین کنندگان انتظار می رفت قبل از رونمایی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جریان کار قرار میدادند و به زحمات و تجارب قبلی در مسیر تدوین اسناد بالادستی توجه و اهتمام جدی صورت می گرفت.
در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی نیز نظرات و پیشنهادهای خود را ازجمله، تبیین ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و دستاوردها و پیشرفتهای آن درجهان، حساسیت نسبت به موضوع نفوذ در تمام تعاملات بینالمللی و رعایت جوانب حقوقی در امضای هرگونه سند بینالمللی مطرح کردند.
از دیگر پیشنهاداتی که مطرح شد می توان به، طرح و بسط گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه علم و فرهنگ در سطح بینالمللی، اجرای کامل و جامع سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به عنوان مهمترین سند راهبردی در این بخش و تعریف ملاک و معیار معین و دقیق برای بررسی این سند و نقد آن اشاره کرد.
انتهای پیام/