گنجینه ارزشمندی شامل بیش از 2 هزار نسخۀ ارزشمند خطی و چاپ سنگی و بالغ بر 150 نسخه چاپي از آثار محقق اول، همراه با شرح و ترجمه و حاشيه بر آثار وي، در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي موجود است،که قدمت برخي از آثار به قرن هفتم مي‌رسد.

2هزار نسخه خطی و چاپ سنگی از «محقق حلی»در کتابخانه آستان قدس رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس ادارۀ مخطوطات این سازمان گفت: ابوالقاسم جعفر بن حسن بن يحيي بن سعيد حلي، فقيه، اصولي و شاعر بزرگ شيعه در قرن هفتم و مشهور به «محقق حلي» و «محقق اول» است؛ مجموعه ارزشمندي از آثار وي در قالب بيش از 740 نسخه نفيس خطي، 1260 نسخه چاپ سنگي، 135 نسخه چاپي و 14 نسخه ديجيتالي، در گنجينه کتب خطي کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود.
حجت الاسلام نوری‌نیا با بيان اينکه آثار محقق حلي در موضوع فقه، از ابتدا تاکنون جزو کتب درسي حوزه‌هاي علميه بوده، افزود: از آثار وي که از نظر لفظ و معني، از مهم‌ترين کتب فقه شيعه است «شرايع الأسلام في مسائل الحلال و الحرام» نام دارد و نسخه‌هاي متعددي از آن، از قرن هفتم تا قرن چهاردهم در آستان قدس موجود است که از جمله آن، نسخه‌اي به کتابت 740 هجري قمري به کتابت حسن بن حسام است.
وي گفت: همچنين، شروح و تعليقات و توضيحات متعددي با عناويني قابل توجه، بر شرائع نگاشته شده که «جواهرالکلام» در 43 جلد بزرگ، نمونه‌اي از آن است و نسخه آستان قدس از اين شرح، مربوط به قرن سيزدهم است.
رئیس ادارۀ مخطوطات این سازمان به شرح ديگري که بر اين اثر نوشته شده، اشاره کرد و افزود: نسخه‌اي از «غايه المرام في شرح شرايع الإسلام» به کتابت قرن دهم که شارح آن، مفلح بن حسن صميري است، شرحي از موسوي آملي از علماي قرن سيزدهم به نام «مدارک الأحکام في شرح شرائع الإسلام»، شرحي از محمدحسن مامقاني از علماي قرن سيزدهم با عنوان «ذرايع الأحلام في شرح شرايع الإسلام»، و شرح شهيد ثاني بر شرائع با نام «مسالک الأفهام في شرح شرايع الإسلام» از آن جمله است.
نوری نیا به يکي ديگر از آثارمحقق، که گزيدة شرائع است، اشاره و خاطرنشان ساخت: نام اين اثر، «المختصر النافع في فقه الأماميه» است که به علت اختصار و فراگيرندگي آن مورد توجه محافل علمي و تحصيلي بوده و نسخه آستان قدس، به کتابت 915 هجري قمري است «رياض المسائل» از سيد علي طباطبايي شرح آن است.
وی گفت: از ديگر شروح مختصر النافع، «المذهّب» از ابن فهد حلي است که نسخه آستان قدس به کتابت 979 هجري قمري است و شرحي ديگر از «فاضل مقداد» از علماي قرن نهم با نام «التنقيح الرائع» موجود است.
وي افزود: از ديگر آثار محقق حلي، رساله جعفريه است که موسوي استرآبادي در قرن دهم شرحي با نام «المطالب المظفريه في شرح جعفريه» بر آن نوشته و نسخه آستان قدس از اين شرح، به کتابت 976 هجري قمري است.
وی گفت: از ديگر آثار وي «نکت النهايه»، «النافع في مختصر الشرائع»، «المعتبر في شرح مختصر النافع»، «المعارج في اصول الفقه»، «شرح نکت النهايه»، «المعتبر في شرح مختصر المسائل المصريه»، و «المسائل البغداديه» است.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار