طلاق آسیب های مختلفی را در جامعه در پی خواهد داشت که یکی از آنها ایجاد سرنوشتی مبهم برای فرزندان طلاق است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران اعلام کرد: خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی است که انسان بلافاصله پس از تولد ناخواسته به عضویت آن درآمده و بر حسب میل فطری و عشق و علاقه غریزی از سوی والدین مورد مراقبت و حمایت قرار می گیرد.

در خانواده نخستین نیازهای فرزند از جمله نیاز به تغذیه، نیاز به محبت، نیاز به پذیرفته شدن، نیاز به آموزش و اجتماعی شدن بر آورده شده تا فرد مراحل رشد خود را طی کند.

اگر نوباوه در همان ساعت نخست زندگی از سوی والدین مراقبت نشود، یقینا از بین خواهد رفت و در صورت مراقبت اولیه و رفع نیازهای زیستی، اگر از سوی والدین مورد حمایت عاطفی قرار نگیرد حتما دچار مشکلات روحی و روانی شده و در آینده سازگاری فرد با محیط مختل شده ویا از بین خواهد رفت. و فرد از نظر تربیتی نیز دچار مشکل ویا نقص تربیتی می شود .

فرزندان در همه احوال و حتی پس از بلوغ و ورود به سنین نوجوانی و جوانی و همچنین بزرگ سالی به محبت والدین نیازمند هستند.

تربیت صحیح فرزندان به عنوان نیروی انسانی ای کارآمد و تاثیر گذار آینده جامعه در دنیای معاصر از اهداف همه دولت ها است به همین دلیل دولت ها به خوبی به نقش و اهمیت خانواده در تربیت نسل آینده مملکت خود پی برده و در زمینه تاثیر مثبت والدین بر فرزندان به عنوان نیروی انسانی کارآمد، تاثیرگذار و آینده سازان کشور خود تحقیقات گسترده ای را انجام داده اند.

در این وادی تحقیقات مختلفی نیز در زمینه محرومیت فرزندان از والدین انجام شده که در این زمینه نتایج مهمی نیز بدست آمد.

طلاق پدیده ای است که صرف نظر از دلایل بوجود آمدن آن علت ناسازگاری زوجین در کشور ما به صورت چشمگیری هر روز به آمار آن افزوده می شود.

آیا تا کنون در رابطه با سرنوشت فرزندانی که وابستگی شدیدی به والدین خود از نظر برآورده شدن نیازهای عاطفی،زیستی و روانشناختی و حتی اجتماعی دارند، چاره ای اندیشیده شد.

این در حالی است که بسیاری از آسیب های اجتماعی دامنگیر فرزندان طلاق بوده و خیلی از ارتکاب به جرائم در جامعه کنونی ما بوسیله همین فرزندان طلاق صورت می گیرد.

وجود پدر و مادری مهربان و مثبت گرا در رشد فرزندان تاثیر مستقیمی دارد، در صورتی که والدین نه فقط در نوباوگی بلکه در سالهای بعدی هم با عاطفه واکنش نشان دهند، کودکان احتمالا رشد مطلوبی خواهند داشت.

در مقابل فرزندان والدینی که مدت طولانی به صورت بی عاطفه واکنش نشان می دهند،و از این رو،رفتارهای دوری جو،مقاوم،یا آشفته را به وجود می آورند،بیشتر در معرض خطر مشکلات تحصیلی،هیجانی،و اجتماعی قرار دارند.

طلاق باعث محرومیت فرزندان از والدین و ایجاد مشکلات روحی و روانی و اختلال در رشد صحیح آنها می شود، جدای از درگیری های قبل از طلاق والدین که آسیب های روحی و روانی فراوانی را برای فرزندان خانواده ها به همراه دارد، عواقب بعد از طلاق نیز باعث سرخوردگی و استرس و حتی اضطراب و افسردگی کودکان می شود.

مشکلات والدین بعد از طلاق و تصمیماتی که از سوی آنها گرفته می شود ویا زندگی با یکی از والدین در پی جدایی از دیگری و یا عوض کردن محیط زندگی در پی همراه شدن با هر یک از والدین جدا شده از هم در پی قرار دادن نوبت سرپرستی فرزند و مشکلات اقتصادی پس از طلاق باعث رنجش فرزندان می شود.

این موضوع احتمال ایجاد افسردگی در فرزند را افزایش می دهد و این موضوع زمانی شدت می یابد که فرزند به یک یا هردو والدین به شدت وابسته بوده و اکنون باید از یک یا هردوی آنها به دلیل طلاق و نه مرگ محروم شود.

افسردگی در کودکانی که از مادرانشان جدا شده اند، دیده شده است.

موضوع دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که درصورت طلاق به علت دچار شدن والدین بویژه والد سرپرست فرزند به اختلال افسردگی این افراد در انجام وظایف پدری و یا مادری خود با مشکل مواجه می شوند ،چرا که توان ایفای نقش خود را در زمان نشاط و شادابی قبل از طلاق نخواهند داشت، و به این ترتیب این احتمال وجود دارد که چنین والدینی هیجانات خود را حتی به فرزندان خود نیز انتقال داده و زمینه ایجاد افسردگی در آنها را فراهم کند.

بسیاری از مبتلایان به افسردگی عمده اظهار می دارند که اندکی قبل از شروع افسردگی،برای آنها رویدادی دردناک پیش آمده است.

از دست دادن همسر یا شریک زندگی،به علت فوت یا طلاق،رویدادی به شدت آسیب زاست که به احتمال زیاد باعث بروز افسردگی می شود.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.