ی
نشست خبری علیرضا زاکانی امروز صبح 27 دی ماه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری علیرضا زاکانی رئیس "کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن" در مجلس نهم بمناسبت سالگرد اجرای برجام برگزار شد.

زاکانی در ابتدای نشست اظهار داشت: از یکسال گذشته قبل از توافق ژنو یک کشش مضاعفی در بازار جهانی برای خرید نفت از کشور ایران وجود داشت به گونه‌ای که امکان پایین آمدن آن را هم از کشورمان نمی‌داد اما امروز می‌بینیم که قیمت نفت به کمتر از صفر نزول یافته است.

**درآمد کشور نسبت به زمان تحریم‌ها پایین آمده است

وی افزود: متأسفانه درآمد کشور نسبت به زمان تحریم‌ها پایین آمده است و امروز که ما یک سرمایه بزرگ هسته‌ای را قبول کرده و با آن معامله کرده‌ایم شاهدیم که طرف مقابلمان آمریکا به آن نیازمند است. اگر اوباما توافق هسته‌ای با ما نداشت باید به جای گریه خون گریه می‌کرد.

زاکانی تأکید کرد: علیرغم وجود اسنادی در کشور و همچنین اسنادی بین‌المللی متأسفانه دولت حرف درست را به مردم نزده است و همچنین برخی کارشناسان ما از اصل این مذاکرات نیز بی‌اطلاع‌اند و حتی می‌گویند این مذاکرات از اساس غلط بوده است.

نماینده مجلس نهم بیان کرد:‌ در مرحله اول باید 5 نفر عضو ارشد سند برجام را پیگیری می‌کردند و بعد آقای صالحی و وزیر دفاع به آنها اضافه شدند. آن 5 نفر به‌صراحت اعلام کردند که ما نسبت به محتوای برجام بی‌خبریم و این به ضرر ما بود پرا که فرصت کمی داشتیم و باعث شد سند برجام در پاویون فرودگاه بررسی شود از این رو باید آن را سند پاویونی نامید.

**دنیا بداند بدون ایران مشکل منطقه‌ای و جهانی‌ حل نخواهد شد

وی اضافه کرد: با این اقدامات تیم هسته‌ای به نظر می‌رسد که ما منزوی هستیم و آنچه که قرار است دشمن بگوید را برخی ها با القاهای غلط به ما آن را انتقال می‌دهند اما باید دنیا بداند که بدون ایران مشکل منطقه‌ای و جهانی‌ حل نخواهد شد.

نماینده سابق مجلس نهم گفت: ما مخالف مذاکرات نیستیم زیرا مذاکره و معامله خوب است اما شرط آمریکا این است که از موضع حکومت خود دست بردارد و دائما برخی‌ها در کشور اشتباهات آمریکا را توجیه می‌کنند. دولت با چه حقی در برابر ملت عهدشکنی می‌کند، طبق بیانات مقام معظم رهبری ما چیزی را از دست نمی‌دهیم و آنچه که بدست می‌آوریم ارزشش بسیار بالاست.

**دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای این صنعت مهم کشور را بد معامله کردند

وی افزود: دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای این صنعت مهم کشور را بد معامله کردند به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب در این باره تأکید کردند دولت مواظب باشد سرمایه سنگینی را که در معاوضه از دست داده‌ایم، ساده‌سازی نکنند و دستاوردهای هسته‌ای را سبک نشمارند و ما می‌بینیم که دولت از ابتدا این موضوع را سبک می‌شمرد و به نظر می‌رسد هیچ هزینه و فایده‌ای نداشته است. در سال 86 آمریکا بخشی از صنعت پزشکی‌مان را حذف کرد و امروز نوزاد ناقص‌الخلقه‌ای شده‌ایم که باید تیمار شویم.

**دولت باید واقعیت را به ملت بگوید

زاکانی با تأکید بر اینکه دولت باید واقعیت را به ملت بگوید تصریح کرد: دولت باید به گونه‌ای عمل کند که در جهان برای آمریکا رسوایی درست شود تا همه بدانند که این کشور قابل اعتماد نیست اما دولت اقداماتش به گونه‌ای دیگر است و این چیزی غیر از ظلم به مردم نیست. 

وی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت بعد از برجام هیچ برنامه‌ای مدونی در کشور نداشته است و محصول برجام هواپیمای ایرباس 321 می‌شود و در بزرگترین جایگاه رسمی کشور اعلام می‌شود که باید این هواپیما در مشهد طواف کند!، با این اقدامات برای حل مسائل داخلی‌مان به دشمن امیدوار می‌شوند و سراغ کدخدا می‌روند اما این کدخدا هم چارچوب حقوقی و منطقی ندارد که به وعده‌هایش عمل کند امروز می‌بینیم که متاسفانه باور به توانمند داخلی‌مان صفر می‌شود و این بسیار تاسف بار است.

**محصول برجام هواپیمای ایرباس 321 شد

نماینده مجلس نهم تصریح کرد: به دنبال توافق هسته‌ای اوباما گفت من با دشمنم مذاکره کردم اما دولت علاقمند است که بگوید با نزدیک‌ترین دوستش این توافق را انجام داده است. یکی از مواردی که به آن توجه نشد عدم سعه صدر است که در این راستا سیاسیون آمریکایی‌ نقش پلیس بد را بازی می‌کنند و با روی کار آمدن ترامپ شاهدیم که دو وزیرش موضعی متفاوت درباره سند برجام دارند تا بتوانند فشار خود را در این زمینه بیشتر کنند و امتیاز بیشتری را از آن خود کنند.

زاکانی افزود: با این وجود می‌بینیم از برجام دو؛ سه و ... می‌گویند و قول‌هایی می‌دهند. حتی حاضر نیستند با منتقدان نیز به بحث و تبادل نظر بپردازند و نظرات کارشناسان را برنمی‌تابند و می‌گویند به ما اعتماد کنید اما مردم را به سراب می‌برند. دولت باید دقت کند در مسیری که قرار گرفته حاصلش تجربه حداقلی برای ما است و آمریکا مشت چدنی خود را در دستکش مخملی قرار داده و برخی به عمق نفوذ دشمن آگاهی ندارند.

**روحانی به مردم بگوید برجام چه میزان سود اقتصادی داشت

رئیس کمیسیون برجام در مجلس نهم با طرح این سوال که در بخش اقتصادی برجام چه تاثیری در قیمت ارز داشت گفت: شاهد بودیم رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که در بخش اقتصادی هیچ دستاوردی نداشته‌ایم از این رو رئیس جمهور صریحا بگوید برجام چه مقدار و در چه ابعادی سود اقتصادی داشته است، دولت امروز به دولت انشا تبدیل شده و امیدواریم به دولت اجرا تبدیل شود.

زاکانی افزود: قبل از برجام روحانی گفته بود روزی 1500 میلیون دلار به نفع کشور می‌شود، این پول کجا رفته است دولت بگوید سرمایه‌اش به کدام سمت سوق داده است، حداقل مشکلات بیکاری کشور را حل کند. با خرید ایران از شرکت بوئینگ در آمریکا 100 هزار شغل برای مردمش ایجاد شده است آن وقت در ایران چه تعداد کارخانه کوچک و متوسط داریم که رو به تعطیلی رفته‌اند و امروز نقدینگی 1180 میلیارد تومان شده است و می‌گویند دست یک عده‌ محدود قرار دارد و 90 درصد سپرده بانکی دست برخی از بانک‌ها است که باید همه این موارد بررسی شود.

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه قوه قضاییه امروز برای پیگیری اموال بلوکه شده حرکت خوبی را شروع کرده که می‌تواند روزنه امیدی باشد گفت: باید موضوع برجام و رسوایی آمریکا در دستور کار دولت باشد به گونه‌ای که یک کار حرفه‌ای و درست را از سوی این نهاد شاهد باشیم تا اینکه در منطقه و سطح جهان همگی آمریکا را بهتر بشناسند نه اینکه به دنبال بزک کردن این کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید به توانمندی داخلی تکیه کرده و در برجام تعهداتش را به نتیجه برساند و در مسیری حرکت کند که به عنوان عبرتی بزرگ ثبت و ضبط شود، ادامه داد: یکی از اشتباهات بزرگ برجام این بود که صورت مذاکرات نداشت که بعدها صدای آن درخواهد آمد به گونه‌ای که به ما گفتند مذاکرات مهم هسته‌ای با مداد و با دست نوشته شده است و می‌گویند ما خبر نداریم که در این مسیر چه اتفاقی رخ داده و با این اتفاق به دنبال شرمنده‌سازی ایران هستند.

زاکانی افزود: آنها می خواهند ایران شرمنده و بازنده را در مقابل آمریکا تداعی کنند با این حال امیدواریم آنچه که مسئولین در ماه‌های پایانی دولت می‌خواهند بیان کنند، واقعیت را به مردم بگویند.

**امروز امنیت و آسایش در کشور به برکت خون شهیدان به ارمغان آمده است

وی به ادعای برخی‌ها مبنی بر اینکه برجام سایه جنگ را از سر ایران برداشت اشاره و این دیدگاه را از اساس غلط دانست، ادامه داد: امروز امنیت و آسایش در کشور به برکت خون شهیدان به ارمغان آمده است و باید این خون را پاس داشت.

زاکانی تصریح کرد: اگر مقاومت در سوریه، عراق و مدل موفق دفاعی و مستشاری ایران نبود امروز از دست وحشی‌هایی چون داعش در منطقه در امان نبودیم و باید در تهران با آن‌ها مواجه می‌شدیم. 

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تحریم‌ها و نقش هایی که از سوی آمریکا در برجام شاهد بودیم دولت چه اقداماتی را باید انجام دهد گفت: ما در کمیسیون برجام در مجلس نهم 40 روز و هفتاد ساعت کار جمعی کردیم و در این راستا از کارشناسان کشور در حوزه و دانشگاه کمک گرفتیم و در این جلسات گفتیم تمام نکاتی که پیشداوری می‌شود در پشت درب کمیسیون قرار گرفته تا حق ملی تامین شود.

نماینده مجلس نهم اضافه کرد: در این راستا کمیسیون برجام در مقام داور به یک نتایجی رسید و در هفت بخش در یک گزارش منعکس شد، طبق آن گفتیم که 37 بند و 5 متمم این سند هیچ راهی را برای اینکه بتوانیم به حقوقمان برسیم تامین نمی‌کند همچنین بند 36 جملات ابهام‌آمیز داشت که امکان سواستفاده به طرف مقابل را می‌داد و در ادامه هم می‌دیدیم آمریکا مکررا برخی افراد را پس از اجرا نقض کرد و همواره حرکت و اهدافش در راستای زیاده‌خواهی بود.

زاکانی تاکید کرد: آمریکا امروز در هر موضوعی که حضور داشته برجام را نقض کرده است. ما از فشار تحریم در سال 93 عبور کرده بودیم اما امروز شاهدیم که این تحریم‌ها دوباره به ما آسیب زدند.

**امنیتی‌ترین کابینه انقلاب را دولت یازدهم بسته است

نماینده سابق مجلس نهم در پاسخ به این سوال که در قرارداد ایرباس دولت مدعی شده که رقم قراردادها محرمانه است آیا این به معنای تناقض مالی نیست؟ اظهار کرد: امنیتی‌ترین کابینه انقلاب را دولت یازدهم بسته است البته اگر غیرامنیتی باشد استثناست و در صورت امنیتی شدن نگاه غالب مخفیانه است و کسانی در این بحبوهه صحن گردان شدند سودهای کلانی بردند.

وی با اشاره به اینکه در موضوع آی تی سی ما تذکر داده و اعلام کردیم که مصوبه دولت اشکال دارد و بعدها دیدیم که معاون اول رئیس جمهور نیز گفت، در یک سند 13 صفحه‌ای 150 اشکال وجود دارد، ادامه داد: در موضوع FATF باید اسنادی محرمانه وجود داشته باشد که ما باید با دستگیری یک جاسوس متوجه آن شویم و همچنین بعدها متوجه شویم که نباید این موضوع عمومی می‌شد. متأسفانه دولت دغدغه دیگران را دارد و به آنچه که برخی‌ها به آن دیکته می‌کنند، عمل می‌کند به جای آنکه مشکلات داخلی کشور از جمله بیکاری را حل کند.

زاکانی تصریح کرد: کسی با هواپیمای نو مخالفتی ندارد اما چرا برای خطوط ریلی و جاده‌ای کشور که 70 درصد مردم از این خطوط حمل و نقل استفاده می‌کنند هزینه نمی‌شود، متأسفانه می‌بینیم که برخی اسناد محرمانه در این قراردادها وجود دارد و برخی از قبل آن پورسانت می‌گیرند.

نماینده مجلس نهم با اشاره به اینکه در آمریکا دو موضع متفاوت در مورد برجام وجود دارد، گفت: اولین گروه در آمریکا برجام را دستاوردی برای خود می‌دانند و تمام تلاششان صیانت از آن است چون بر این باورند که صنعت هسته‌ای ما را محدود کرده‌اند و همینطور این صنعت محدودشده را در مسیری قرار داده‌اند که ماحصلش بتواند در کنار بهره‌مندی از منابع سرشار انرژی کشورمان، ما را در آینده‌ای نه‌چندان دور به کشوری بالاجبار مستعمره خود تبدیل کنند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با اشاره به اینکه گروه دوم نیز به این موضع راضی نیستند و به دنبال شکستن برجام هستند گفت: عده‌‌ای در آمریکا معتقدند باید برجام را بازبینی کنیم و هدفشان این است که حداقل‌هایی که در برجام وجود دارد، به‌عنوان جایگزین و مبدل به ایران ندهند و یک شرمندگی بزرگ را برای ایران در اذهان جهانیان به تصویر بکشند.

**اولویت‌های اساسی کشور وارونه شده است

نماینده مجلس نهم تأکید کرد: به نظر میرسد اولویت‌های اساسی کشور وارونه شده به جای آنکه به مسئله اصلی کشور توجه شود دولت با نگفتن واقعیت‌ها دست به شو درمانی زده تا از التیام مردم بکاهد، امثال قرارداد کرسنت نیز محرمانه بود که کشور را نزدیک به 10 هزار دلار متضرر کرد.

وی درباره تمدید نشدن قرارداد ایسا گفت: در کمیسیون برجام نیز این توافق بررسی شد و تا پایان سال 2016 نیز قرار بر این بود که تحریم آن برداشته شود و وزیر امور خارجه کشور نیز به مجلس آمد و رسما گفت این قانون اگر تمدید شود خلاف است اما دیدیم این قانون از سوی آمریکا تمدید شد و برخی‌ها لبخند زدند، در این پروسه متأسفانه برخی‌ها عجول بودند.

زاکانی تصریح کرد: تمامی مشکلاتی که به وجود آمد از گذشته قابل پیش‌بینی بود و برای بازگشت پول به کشورمان آمریکایی‌ها بهانه‌جویی کردند.

**دولت با اقداماتش فرار روبه جلو داشته و فضا را دوقطبی می‌کند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در توییتر خود از دستگیری دو بدهکار بانکی خبر دادید و گفتید که برادر رئیس جمهور در آن دست داشته است در این باره توضیح دهید گفت: در ماه چهارم سال اعلام کردم که دو نفر به نام‌های دانیال زاده و مالامیر معوقات بانکی سنگینی دارند و یکی از آنها فقط یک فقره معوقه بانکی 2 هزار و سیصد میلیارد تومان به بانک ملی داشت که از سوی دستگاه قضا دستگیر شدند. این فرد از من شکایت کرده بود اما پس از پیگیری‌های قضایی شکایتش را پس گرفت این فرد همچنین ارتباطات نادرستی با مسئولین کشور دارد و حامیانش طبق گفته‌اش فریدون برادر رئیس جمهور است.

نماینده سابق مجلس نهم تصریح کرد: دولت با اقداماتش فرار روبه جلو داشته و فضا را دوقطبی می‌کند و حتی جوسازی و هیاهو راه انداخته است تا مانع از پیشروی قوه قضاییه برای بررسی پرونده‌ها شود، حتی برای انتخابات آینده دوقطبی کاذب در جامعه ایجاد کرده است. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار