نماینده سابق مجلس گفت: باید معلوم شود کاسبان تحریم چه کسانی هستند که از بستر تحریم سواستفاده کردند.

باید معلوم شود کاسبان تحریم چه کسانی هستند/ برخی مسئولان معتقدند آمریکا گره‌گشای مشکلاتمان استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس ظهر امروز در همایشی تحت عنوان "از فتنه تا برجام" که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: در سال 88 دچار فتنه اکبر شدیم به این معنا که اتفاقی افتاد که الگو و نقشه آن جهانی و بر علیه انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: عده‌ای در داخل کشور آمدند و سکان فتنه را بر عهده گرفتند و به دلایل مختلف دانسته و یا ندانسته از دشمنان بازی خوردند.

زاکانی با اشاره به اینکه ماحصل فتنه 88 در کشور شرایط نابسامانی را ایجاد کرد، افزود: فتنه 88 آسیب‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرد.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اولین دسته این آسیب ها ناظر به کسانی بود که در داخل کشور این فتنه را بازیگری کردند، متذکر شد: به اعتقاد بنده خسارات زیادی در وهله اول متوجه کسانی شد که به نوعی مسئولیت نظام را بر عهده داشتند اما بازیگر فتنه شدند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه اولین خسارت این بود که این فعالان سیاسی کشور قانون‌شکنی کردند، اظهار داشت: خسارت بعدی آن بود که این مسئولان ادعا داشتند که می‌خواهند با دروغگویی مبارزه کنند اما خودشان بزرگترین دروغ‌ها را گفتند و به نظام تهمت‌های بزرگی زدند.

**لجاجت فتنه‌گران کشور را دچار مخمصه کرده است

وی با بیان اینکه متاسفانه فتنه‌گران بر حرف غلطشان لجاجت ورزیدند که این لجاجت روز به روز کشور را بیشتر دچار مخمصه کرد به طوری که به گفته مقام معظم رهبری این ماجرا کشور را تا لب پرتگاه برد.

زاکانی با اشاره به اینکه آسیب بعدی این بود که این افراد به عنوان مسئول کشور آمدند و بازیگر سناریویی شدند که از بیرون مرزها مدیریت می‌شد، تصریح کرد: اسناد این مسئله کاملا موجود است که دشمنان از سال 79 یعنی حدود ده سال برای تدارک این فتنه کار کرده بودند.

نماینده سابق مجلس افزود: آسیب دیگر این مسئله آن بود که این افراد با این اقدامشان نظام را از بخشی از ظرفیت‌های جامعه محروم کردند و آن افراد امروز به حاشیه رفته‌اند.

**رفسنجانی معتقد بود کف خواسته رقیب احمدی‌نژاد ابطال انتخابات است

زاکانی با اشاره به اینکه در آن برهه دیداری با سران فتنه داشتیم، یادآور شد: در آن دیدار هیچ کدام حرف حسابی نداشتند اما ادعاهای بزرگی مطرح می‌کردند که 23 خرداد یعنی فردای روز انتخابات هاشمی رفسنجانی گفت کف خواسته آخرین نخست‌وزیر کشور ابطال انتخابات است و وی قانون و مجاری آن را قبول ندارد.

نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که فتنه 88 ایجاد کرد این بود که در درون جامعه شکاف ایجاد شد و مردم در مقابل هم قرار گرفتند، گفت: این مسئله آفت بزرگی بود که نگاه بخشی از جامعه را به نظام غبارآلود کرد و اگر حمایت مردم از نظام دچار ریزش شود،‌بزرگترین خسارت‌ها به نظام وارد می‌شود.

**خاصیت رای مردم در سال 88 از بین رفت

وی با بیان اینکه در سال 88، 40 میلیون رای به صندوق‌ها ریخته شد، یادآور شد: این مسئله بزرگترین حماسه‌ای بود که برای مردم برای عبور کشور از بن بست‌ها و موانع خلق کردند اما کسی باور نمی‌کرد که به سادگی این چهل میلیون رای بی‌خاصیت شود.

وی ادامه داد: آثار سو آن قانون‌شکنی تا سالیان سال برای کشور باقی می‌ماند و این مسئله باعث شد که ما دچار خسارت جانی، مالی و آبرویی بشویم.

زاکانی با اشاره به تاثیرات سو فتنه 88 در سطح بین‌المللی اظهار داشت: فارغ از این که تا حد زیادی ابهت نظام در سطح بین‌المللی شکسته شد، مردمسالاری دینی که همواره به آن افتخار می‌کردیم نیز خدشه‌دار شد.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه فتنه‌گران آبرویی کشوری را که بنا است الگو و منشا تمدن شود بردند، تصریح کرد: با اقدامات این افراد دشمن امیدوار شد که می‌تواند در جامعه روزنه‌هایی پیدا کند و از آن روزنه‌ها به ما آسیب بزند.

**کف ماجرای فتنه تصویب قطعنامه 2231 است

وی با بیان اینکه عده‌ای در داخل کشور با برهم زدن اوضاع به دشمنان چراغ سبز نشان دادند تا آنان ما را تحریم کنند، اظهار داشت: کف ماجرای فتنه تصویب قطعنامه 2231 و تحریم کشورمان بود.

زاکانی با اشاره به سخنی از سفیر آمریکا در بحرین گفت: وی در جایی مطرح کرده بود که ما از تحریم ایران خواسته‌هایی داریم؛ سقف خواسته ما این است که مردم بر اساس فشار اقتصادی شورش کنند و قالب موجود را بشکنند.

نماینده سابق مجلس افزود: سفیر آمریکا در بحرین در اظهاراتش مطرح کرد که کف خواسته از تحریم ایران این است که مردم ایران بدانند که زمانی می‌توانند از فشار اقتصادی بیرون بیایند که به افرادی چون رئیس دولت اصلاحات و نخست‌وزیر سابق در کشورشان تمایل پیدا کنند.

وی تاکید کرد: نتیجه فتنه 88 شرایط و امکانی را بوجود آورد که نفوذ و تاثیرگذاری دشمن در کشورمان افزایش یابد.

**برخی مسئولان معتقدند آمریکا گره گشای مشکلات ما است

زاکانی با بیان اینکه متاسفانه در بین مسئولان ما هستند کسانی که می‌گویند خودمان توانایی حل مشکلات کشور را نداریم و برای گشودن گره‌ها باید از آمریکا کمک گرفت، اظهار داشت: متاسفانه این افراد در جامعه القا می‌کنند که ما نمی‌توانیم که در برابر آمریکا بایستیم.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه این مسئولان در توضیح ادعای خود کاهش صادرات نفت را بهانه می‌کنند، تصریح کرد: در سال 2011 آمریکایِی‌ها قانونی‌ تصویب کردند که به موجب  آن هر سال 500 هزار بشکه از صادرات نفت ما کاهش یابد، اما خود آنان بعد از مدتی اقرار کردند که نمی‌توانند مانع ایران شوند به طوری که در سال 91 و در اوج تحریم‌ها ما 1 میلیون و 800 هزار بشکه نفت و معیانات گازی فروختیم.

**ایران تحریم پذیر نیست

وی تاکید کرد: کشور ایران به هیچ وجه تحریم‌پذیر نیست در صورتی که اراده همگان استفاده درست از ظرفیت‌های داخلی‌مان باشد.

زاکانی با اشاره به اینکه در کمیسیون ویژه برجام همه مسئولان متفق‌القول می‌گفتند اگر آمریکا امکان و توانایی حمله به ایران را داشت لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد، اذعان داشت: ما باید برای توانمندی‌های داخلی خود ارزش قائل باشیم و سرمایه‌هایمان را ارزان به خارجی‌ها ندهیم.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه اگر کسی برجام بخصوص ماده 36 و 37 آن به نام "مکانیزم ماشه" را یکبار خوانده باشد متوجه می‌شود که این مواد حکایت از این دارد که اگر طرفین ماجرا  احساس کنند که نقض برجام صورت گرفته است چه ادعای آنان درست باشد و چه نباشد بعد از دو ماه تمام قطعنامه‌ها و تحریم‌ها بازخواهد گشت، متذکر شد: با وجود چنین ماده‌ای در مفاد برجام مسئولان ما آن را پذیرفتند و ادعایشان این بود که آمریکا قول دادند در حالی که آنها بارها ثابت کردند به قول خود پایبند نیستند.

** در تصویب برجام تعجیل کردیم

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ماجرای برجام زمانی که ما وظایفمان را انجام دادیم و طرف مقابل فقط مذاکره می‌کردند خواستار این بودند که ما عجله کنیم تا بلکه تعهدات آنان نیز معلوم شود اظهار داشت: در مقابل زمانی که سند برجام آمد مقام معظم رهبری فرمودند عجله نکنید و به دقت و کلمه و کلمه این توافقنامه که برای ما هزینه خواهد داشت کارشناسی کنید.

**کاسبان تحریم باید مشخص شوند

زاکانی با تاکید بر اینکه در ماجرای برجام برخی به دنبال منافع خودشان بودند، اظهار داشت: عده‌ای در زمان تحریم در کشور کاسبی‌ کردند و باید معلوم شود که کاسبان تحریم چه کسانی هستند و از بستر این ماجرا چه سواستفاده‌هایی را کرده‌اند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: دولت باید در این زمینه گزارش جدی ارائه دهد و به صراحت به مردم بگوید که کاسبان تحریم چه کسانی بودند و نباید مردم را در ابهام بگذاریم و فقط شعار بدهیم.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه فساد در کشور حالت سیستمی پیدا کرده است، گفت: اگر با یک نفر درگیر شویم، می‌بینیم که بسیاری از ان فرد حمایت می‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه در دوره قبل از انقلاب نظام ستم شاهی بر اساس ناپاکی شکل گرفته بود و آنان به دنبال چپاول سرمایه‌های کشور بودند، تصریح کرد: الان شرایط متفاوتی داریم چرا که بر دامن پاک نظام جمهوری اسلامی لکه‌های ننگ و تاریکی نشسته است که نظام را آلوده کرده و باید همگی از این شرایط نجات دهیم.

نماینده سابق مجلس با استناد به نامه مقام معظم رهبری در تاریخ 10/2/80 به سران قوا، متذکر شد: ایشان در ان نامه هشت ماده‌ای خواستار مبارزه با فساد شدند و تاکید کردند که کوتاهی در مبارزه با آن همدستی با مفسدان است اما متاسفانه ما در این 15 سال چیزی ندیده‌ایم.

زاکانی با انتقاد از این که امروز بسیاری از مردم در آتش سختی و بیکاری دست و پا می‌زنند و عده‌ای حرف خودشان را می‌زنند خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های کشور بسیار بی‌نظیر است که با تکیه بر ان می‌توانیم تحولات مثبتی را در کشور ایجاد کنیم به شرطی که در این راستا خود را وقف انقلاب کنیم و دست از منافع فردی برداریم.


انتهای پیام/
برچسب ها: فتنه ، کاسبان ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار