معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که عوارض آلايندگی 4 هزار واحد صنعتی 3 تا 5 هزار ميليارد تومان است، افزود: در سال گذشته تنها 700 میلیارد تومان از این مبلغ محقق شده است.

تنها 700 میلیارد از عوارض آلايندگی محقق شده استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (یکشنبه) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: 4 هزار واحد صنعتی در لیست واحدهای آلاینده کشور هستند که طبق پیش بینی‌های انجام شده، این تعداد واحد باید 3 تا 5 میلیارد تومان عوارض ناشی از آلايندگی پرداخت کنند، اما سال گذشته با کنترل های انجام شده از امور مالیاتی کشور تنها 700 میلیارد تومان از این میزان محقق شده است. 

 عوارض آلایندگی منبع درآمد شهرداری شده است

متصدی گفت: عوارض آلایندگی منبع درآمدی برای شهرداری شده است، شهرداری باید اولویت‌های زیست‌ محیطی را در قبال در یافت این عوارض مورد توجه قرار دهد اما متأسفانه امروزه این اتفاق نمی‌افتد.

وی در ادامه در خصوص اولویت‌های زیست‌ محیطی رفع آلایندگی از جانب شهرداری‌ها تصریح کرد: شهرداری با دریافت این عوارض باید آن را به منظور ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی مثل مترو هزینه کند نه اینکه این هزینه را در ساخت بزرگراه‌ها و معابر خرج کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هزینه‌کرد آلودگی برای فضای سبز مناسب نیست و باید شهرداری‌ها به سمت کاهش منابع آلودگی هوا در منطقه خود اقدام کنند افزود: اولویت‌های زیست‌ محیطی در شهر‌های آلوده باید توسط شهرداری‌ها مشخص و در نهایت وظایف در غالب آن اولویت‌ها به اجرا درآید.

متصدی ادامه داد: در موضوع میزان پرداخت مالیات ناشی از عوارض آلایندگی محیط زیست به علت خلأ قانونی نه ناظر است و نه پیگیری‌کننده نحوه پرداخت و خرج آن ، سازمان محیط زیست تنها وظیفه تشخیص منابع آلاینده و اعلام آن‌ها به امور مالیاتی را بر عهده دارد، محیط زیست لیستی تهیه می‌کند که در آن نوع صنعت مشخص شده و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود که بر اساس این لیست صنایع موظف‌اند یک در صد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: این همان ضعف و خلأ قانونی موجود در عوارض آلایندگی است که چرا برای محیط زیست نقص نظرتی در نظر گرفته نشده است، البته تلاش کرده‌ایم تا این موضوع را در قالب مالیات بر ارزش افزوده و در برنامه ششم توسعه بگنجانیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اصلاحاتی را انجام داده‌ایم تا عوارض ناشی از منابع آلاینده در جهت اصلاح زیر ساخت‌های زیست محیطی مصرف شود.

 تراکم فروشی و از افزایش آلودگی هوا

متصدی بیان داشت: موضوع دیگری که در افزایش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهر‌ها نقش دارد بحث ساخت و ساز‌ها و موارد مرتبط با آن است، متأسفانه عمر بناهای ساختمانی اعم از مسکونی و تجاری به علت افزایش قیمت زمین و موضوعاتی مانند تراکم‌فروشی کاهش پیدا کرده است به همین دلیل انگیزه‌هایی برای تخریب زودهنگام واحد‌ها در بین مردم ایجاد شده است.

وی افزود: عمر واحد‌های ساختمانی در شهر تهران به زیر 20 سال و حتی در برخی موارد به 15 سال هم رسیده است که این موضوع دو مشکل عمده را در زمان تخریب و ساخت و ساز ایجاد می‌کند، چرا که انتقال نخاله‌ها به خارج از شهر و ورود مصالح جدید از جمله موضوعاتی است که به علت حمل و نقل آن‌ها با کامیون‌ها بسیار فرسوده حتی با عمر بالای 40 سال انجام می‌شود که آلودگی فراوانی را برای شهر‌ها به ارمغان آورده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: زمان فعالیت این کامیون‌ها که از ساعت 10 شب تا 6 صبح می‌باشد دقیقا در بررسی‌های انجام شده نشان از افزایش ذرات معلق با قطر 2.5 میکرون را دارد.

تردد شبانه 100 هزار کامیون فرسوده در تهران

متصدی با تأکید بر اینکه تردد کامیون‌های فرسوده به 100 هزار می‌رسد، افزود: صنعت هم انتظار داریم نیروی انتظامی کنترل شبانه خود را که به طور قانونی بر عهده این ارگان گذاشته شده به طور جدی‌تر انجام دهد، شهرداری‌ها هم که طبق قانون موظف به ساماندهی این موضوع هستند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تردد این کامیون در جهت حمل نخاله و ورود مصالح در قالب مؤسسات مدیریت شده انجام شود.

وی افزود: این کامیون‌های فرسوده نه تنها تولید آلودگی می‌کنند بلکه ایمنی شهروندان را نیز به نوعی دچار اختلال می‌کند.

70 درصد کشور تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار می‌گیرند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات در نظر گرفته شده برای سال آینده در خصوص بهبود کیفیت هوا گفت: ساماندهی خودرو‌های دیزلی یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سال آینده است که در این زمینه دولت مصوبه خوبی طی امسال داشته است به طوری که مصوب شده در صورت تردد خودروهای فرسوده به ازای هر 24 ساعت آن خودرو به مبلغ 50 هزار تومان جریمه شود.

متصدی ادامه داد: در بحث تکمیل توزیع سوخت مناسب و یورو 4 نیز تصمیم داریم در کل کشور وکلانشهر‌ و در شهر‌های کوچک به ویژه شهرهایی که در مسیر کلانشهر‌ها وجود دارند سوخت یورو 4 را توزیع کنیم، در استان مرکزی توزیع سوخت و یورو 4 را در تمامی شهر‌ها شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: توزیع سوخت یورو 4 را در قم و در شهر‌های کوچک مسیر تهرن  مشهد نیز آغاز کرده‌ایم تلاش می کنیم تا اواسط سال آینده 70 درصد کشور را تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار دهیم.

 افز ایش مصرف 34 درصدی گاز در نیروگاه‌ها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: موضوع دیگری که در میزان آلودگی کلانشهر‌ها تأثیر دارد آلودگی ناشی از منایع خانگی است که در این زمینه معاینه فنی موتورخانه‌ها نقش زیادی را به ویژه در فصل زمستان ایفا می‌کند.

متصدی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا برای سال آینده توزیع 100 درصدی گاز طبیعی در نیروگاه‌ها است، در دو سال گذشته میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها 34 درصد افزایش یافته است و درصد کمی از نیروگاه ها در فصول سرد سال از مازوت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر استفاده از مازوت به زیر 10 درصد رسیده و محاسبات ما برای امسال مصرف 8 در صدی مازوت را نشان می‌دهد.

قطع گاز از سوی ترکمنستان و بروز مشکلات

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر تهدیدات قطع گاز از سوی کشور ترکمنستان گفت: با قطع گاز از سوی ترکمنستان دچار اشکالاتی شده‌ایم اما نیروگاه‌های ما در حال حاضر تنها حدود 10 درصد از مازوت استفاده می‌کنند بنابراین وقتی فشار شبکه پایین بیاید مجبوریم از مازوت استفاده کنیم.

متصدی ادامه داد: در خصوص قطع گاز از سوی ترکمنستان در بخش خانگی اولویت تأمین گاز شهر‌های شمالی کشور بود خوشبختانه با تمهیدات درنظر گرفته شده دچار مشکلات آنچنانی نشده‌ایم.

وی افزود: در مورد تهدیدات قطع گاز از سوی ترکمنستان در زمینه نیروگاه‌هایکشور نیز گفت: نیروگاه‌هایی مثل مشهد تبریز، شهید رجایی و قزوین از جمله نیروگاه‌هایی هستند که به صورت اختلاتی یا 100 درصدی از گاز استفاده می‌کنند، اکنون نیروگاه بعثت ، منتظر‌القائم کرج ، شهید رجایی 100 درصد گازسوز شده شاهزند اراک و توس مشهد هم تا حدودی از گاز استفاده می‌کنند نیروگاه ایرانشهر و زرند که دو نیروگاه‌ کوچک هستند هم به علت ساختارشان نمی‌توانند به غیر از مازوت سوخت دیگری مصرف کنند و ما به وزارت نیرو درخواست تغییر مشعل و از رده خارج شدن آن‌ها را داده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: به طور کلی برای مقابله با تهدیدات ناشی از قطع گاز از سوی ترکمنستان تمهیدات خوبی در نظر گرفته ایم اما در شرایط اضطراری ممکن است مجبور به استفاده از مازوت باشیم.

مصرف مازاد 100 میلیون متر مکعب گاز خانگی در روز

متصدی با بیان اینکه مردم در بخش خانگی 500 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند افزود: بهدلیل الگوی مصرف نادرست در منازل به طور منطقی باید 360 تا 400 میلیون متر مکعب گاز مصرف شود ولی با توجه به آمار واقعی میزان مصرف گاز در کشور 100 میلیون متر مکعب به دلیل الگوی مصرف نادرست هدر می‌رود.

وی افزود: به طور کلی از میزان مصرف انرژی 95 درصد آن هدر رفته و تنها 5 درصد انرژی به طور بهینه مصرف می‌شود پس باید به سمت مصرف انرژی بهینه و اصلاح و الگوی مصرف پیش برویم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: میزان مصرف گاز در نیروگاه 360 میلیون متر مکعب در روز است که اگر حرارت خانه‌ها را یک تا دو درجه پایین آوریم می‌توانیم از 500 میلیون متر مکعب مصرف روز گاز در بخش خانگی 80 تا 100 متر مکعب را صرف گاز نیروگاه‌ها کنیم.

متصدی اضافه کرد: بخش دیگری هم با استفاده مصرف گازوئیل به عنوان تأمین سوخت نیروگاه‌ها که آلایندگی کمتری دارد بهره‌مند شویم.

معرفی 145 واحد صنعتی آلاینده به مراجع قضایی

وی با اشاره به شروع طرح ضربتی صنایع استان تهران درباره نتایج 6 ماهه اول این طرح گفت: پایش 6 هزار واحد صنعتی، صدور اخطاریه به 2 هزار و 300 واحد صنعتی، ارائه خود اظهاری از جانب 831 واحد، معرفی 145 واحد به دادگاه و پلمپ 36 واحد صنعتی آلاینده نتیجه طرح ضربتی در 6 ماهه اول امسال در استان تهران بوده است.

کاهش تعداد روزهای ناسالم در تهران و اصفهان

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط درباره تعداد روزهای هوای سالم تهران بیان داشت: به طور متوسط تا 17 دی ماه امسال در شهر تهران به 63 روز رسیده است در حالی که در سال 92 تعداد روزهایی که میزان شاخص از 100 گذشته بود نسبت به مدت مشابه در امسال 160 روز بوده است.

متصدی ادامه داد: این در حالی است با اقدامات کنترلی سطح میزان شاخص از 140 عبور کند، در حالی که در سال‌ها گذشته سطح شاخص از 200 می‌گذشت کمیته اضطراب تشکیل و مدارس تشکیل می‌شد اما در زمانی که شاخص 140 بوده و در شرایط هشدار برای گروه‌های حساس جامعه بوده‌ایم جلسه کمیته اضطرار را تشکیل و مدارس را تعطیل کرده‌ایم، این آمار نشان می‌دهد که در شهر تهران بالغ بر 3 ماه وضعیت هوا بهتر شده است.

وی درباره یکی دیگر از کلانشهر‌های آلوده کشور یعنی اصفهان بیان داشت: در اصفهانی در سال 92 در 257 روز شاخص کیفی هوا بالاتر از 100 بوده اما هم اکنون این آمار به 52 روز تقلیل یافته است در روز رحلت هاشمی رفسنجانی هم به دنبال تأمین گاز نیروگاه شهید رجایی بوده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط با تأکید بر اینکه در تاریخ کشور تاکنون کسی نیروگاهی را به تعطیلی نکشانده است، افزود: سال گذشته نیروگاه تبریز را تعطیل و 4 ساعت خاموشی داشته‌ایم اما در عوض سوخت آن تغییر پیدا کرد.

متصدی ادامه داد: دو مورد از نیروگاه‌های اصفهان را ظرف دو ساعت و نیم پلمپ کردیم.

وی با اشاره به قطع گاز از سوی ترکمنستان گفت: نیروگاه شهید رجایی قزوین را علی‌رغم قطع گاز از سوی ترکمنستان 100 درصد گازسوز کرده‌ایم به همین دلیل اگر امسال این ورژن اتفاق افتاد در سال 92 داشتیم میزان شاخص کیفی هوا به فراتر از 200 هم می‌رسید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: اعداد و ارقامی که درباره وضعیت کیفی هوا اعلام می‌کنیم یقین داشته باشید که صحت دارند حتی اگر شاخص به عدد 200 هم برسد ترس و ابایی از گفتن آن نداریم چرا که معتقدیم که باید واقعیت را به آن اعلام کنیم تا آن‌ها از خودشان مراقبت کنند.

فعالیت 188 ایستگاه سنجش آلودگی در کشور

وی گفت: امروزه 188 ایستگاه در کل کشور فعال هستند این در حالی است که در سال 90 ایستگاه‌ها خاموش بوده و از سال 91 به تعداد ایستگاه‌های کمی از سنجش آلودگی فعالی بودند ما شروع به سقف گزارش‌های آلوگی هوا کرده‌ایم، امروزه نه تنها با روند رو به رشد تعداد ایستگاه‌ها در کل کشور روبه‌رو هستیم بلکه همه آن‌ها نیز به طور شبانه‌روزی فعال هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ادامه داد: هر ایستگاهی سالانه بیش از 40 میلیون تومان هزینه دارد، همچنین 44 ایستگاه رودخانه‌ای را به منظور سنجش میزان آلودگی آب‌ها ایجاد کرده‌ایم.

*کارنامه سبز دستگاههای دولتی

متصدی در خصوص مصرف گاز در ساختمانهای دولتی گفت: کل ساختمانهای دولتی معاینه فنی می‌شوند و از تارخ 2 تیر امسال هیات وزیران استاندارد 16000 را برای ساختمانهای دولتی اجباری کرده است که باید تا سال آینده 20 درصد از مصرف سوخت خود را کاهش دهند و در بحث مدیریت سبز نیز باید دستگاهای دولتی مصرف انرژی، آب  وکاغذ خود را تقلیل دهند.

وی با اشاره به تدوین کارنامه سبز دستگاهی دولتی بیان داشت در دو سال گذشته محیط زیست رتبه اول را در میان دستگاهها داشت اما امسال رتبه چهارم را کسب کرده است،‌بنیاد شهید رتبه اول را به خود اختصاص داده است ومحیط زیست با کسب عدد 18 از 20 در رتبه چهارم قرار دارد.

*قیمت خودوری هیبریدی و بنزینی در ایران یکی است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است،‌سیاستهای سازمان به بهبود اجرای سیاستهای دیگر سازمانها کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر شهرداری ماشین هیبریدی را وارد سیستم حمل و نقل کشور می‌کند دلیل آن سیاستهای درستی است است که دولت در نظر گرفته است. ایران تنها کشوری است که در آن قیمت خودروهای هیبریدی و بنزینی یکی است، البته ما تولید خودروی هیبریدی در کشور نداریم.

متصدی در باره موتور سیکلتهای کاربراتوری نیز بیان داشت: تولید موتور سیکلت کاربراتوری را از 95/7/1/ ممنوع کرده و تنها تکنولوژی انژکتوری را به عنوان جایگزین آن قبول داریم که هم اکنون 30 مدل از موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: به وارد کنندگان هم اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند شماره گذاری انجام دهند موتوری که از مبدا وارد می‌کنند باید انژکتوری باشد البته ممکن است عده‌ای فکر کنند که با گذاشتن یک کیت موتور را  انژکتوری کنند که این موضوع مورد قبول سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

متصدی درباره موتور سیکلتهای برقی بیان داشت: باید در ارائه تسهیلات قیمت موتور سیکلتهای برقی منطقی شود البته تولید باطری لیتیمی توسط وزارت دفاع آغاز و امروزه شاهد تولید آن هستیم.

*سیستم حمل و نقل مینی‌بوسی باید در شان مردم باشد

متصدی بیان داشت: در حال حاضر مینی‌بوس‌ها یکی از مشکلات شهری در ایجاد آلودگی هوا محسوب می‌شود که شهرداری ها به عنوان متولی  بهره گیری از این دستگاهها به عنوان خدمت رسانی به مردم باید وسیله‌ای را در اختیار مردم قرار دهند که در شان مردم باشد. سیستم حمل و نقل مینی‌بوسی ما نیازمند بازبینی است.

*تردد 11 میلیون موتور سیکلت در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توقف تولید موتور سیکلتهای کاربراتوری از ابتدای مهر امسال گفت: از بهمن ماه سال گذشته پیگیر این موضوع بودیم. این موضوع منتقدان و موافقان زیادی داشته است حتی در برهه‌ای از زمان تلاش کردند این موفقیت کشور را در ارتقای تکنولوژی موتور سیکلت را با بحث‌های حاشیه‌ای زیر سوال ببرند.

وی ادامه داد: اما مصوبه دولت از 2 تیر امسال و همچنین مصوبه کمیته آلودگی هوا از 1 مهر  امسال در خصوص موتور سیکلتهای کاربراتوری تغییر نکرده است و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی را برای تولید این گونه موتور سیکلتها صادر نکرده است.

متصدر با بیان اینکه هر موتور سیکلت 5 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد ی‌کند افزود : در حال حاضر 11 میلیون موتور سیکلت در کشور وجود دارد که از این میزان حدود سه ونیم میلیون موتور سیکلت در تهران تردد می‌کند اگر میزان تولید آلودگی هوا توسط اینگونه موتور سیکلتها را محاسبه کنیم موتور سیکلتهای کاربراتوری معادل 44 یا 45 میلیون دستگاه خوردو آلایندگی ایجاد  می‌کند. این در حالی است که تعداد خودروهای کشور به 18 میلیون می‌رسد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: با اولویت قرار گرفتن موتور سیکلتها کاربراتوری از سال گذشته باعث ایجاد برش یکساله کاهش آلودگی هوا و تصویب مصوبه‌ای از جانب دولت شد.

وی افزود: دولت یازدهم بیشترین مصوبه  را رد مورد محیط زیست و آلودگی هوا داشته است به طوری که در سال 93 مصوبه‌ای با عنوان راهکارهای کاهش آلودگی هوا و در تیر 95 نیز اقدامات کوتاه مدتی برای کلانشهرها به تصویب رسانده است، به طور کلی 19 فعالیت بسیار عمده  و اثر گذار در قالب این مصوبات انجام شده است.

متصدی تصریح کرد: دولت متعهد به اجرای مصوبات آلودگی هوا شده و بیشترین میزان عملکرد را در اجرای مصوبات آلودگی هوا داشته‌ایم، که نتایج آن هم اکنون قابل مشاهده است، مسئله معاینه فنی ،‌کنترل کاتالیز و بهبود کیفیت خودروهای در حال تردد مسئله کمی نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر شاهد بهره‌برداری از سیستم سیمفا هستیم و 44 مرکز به این سیستم متصل شده‌اند،‌اما عملکرد هم باید مطابق با ساختار اصلاح شود. حدود مجازی که در گذشته برای معاینه فنی تصویب شده بود عملکرد مناسبی نداشت چرا که به هیچ وجه کاتالیز در این سیستم کنترل نمی‌شد اما در سال 94 حدود مجاز معاینه فنی کشور را تغییر دادیم که اجرای آن در سیمفا کمک شایان توجهی به بهبود کیفیت خودروهای در حال تردد خواهد داشت.

وی بیان داشت: در این سیستم جدید کاتالیز، کنیستر و متعلقات مربوط به احتراق در حدود مجاز معاینه فنی دیده شده است.

*کاهش معاینه فنی از 5 سال به 2 سال

متصدی با انتقاد از مدت معاینه فنی که به اشتباه 5 سال در نظر گرفته شده بود، افزود: در قانون هوای پاک مدت زمان معاینه فنی خودروها را از 5 سال به 2 سال برای خودروهای شخصی و یکسال برای خودروهای عمومی در نظر گرفته‌ایم که برای اجرای آن منتظر تصویب مجلس هستیم.

*خروج 15 هزار تاکسی فرسوده از تهران

متصدی درباره خروج تاکسی‌های فرسوده افزود: از 20 دی ماه سال گذشته بحث خروج تاکسی‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته که بر اساس برنامه‌ریزس قرار بود تا مهر ماه امسال 90 هزار تاکسی فرسوده جابجا شود که تا امروز 38 هزار تاکسی فرسوده تحویل داده شده که از این میزان 15 هزار آن برای تهران است.

وی ادامه داد: 12هزار و پانصد تاکسی جدید جایگزین تاکسی فرسوده در تهران شده که 2500 تاکسی دیگر به دلیل وجود مشکلاتی به دنبال گرفتن مصوبه‌ای برای تعویض آنها هستند.

*خروج اتوبوس‌های فرسوده با استفاده از تسهیلاتی بانکی با سود پایین

متصدی در پایان درباره از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده حمل ونقل عمومی گفت: استفاده از تسهیلات اعطایی با سود پایین و ارائه تخفیفات به خودروسازان از جمله مواردی است کع می‌تواند در اجرایی شدن خروج اتوبوس‌های فرسوده حمل ونقل عمومی کمک کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار