پایش و مراقبت بیماری های ویروسی VHS و IHN در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در همه مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان دامپزشکی استان  افزود: در این طرح کارشناسان دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردآبی، ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی ثبت می کنند.

 وحید ابراهیم نژاد حمیدی گفت :  بیماری ویروسی VHS که به سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان هم معروف است، عمدتا در فصول سرد سال و در ماهیان قزل آلا بروز می کند و اگرچه قابل انتقال به انسان نیست، اما باعث بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می شود .

حمیدی ، عمده راه انتقال این بیماری را  به استخرهای آبزی پروری از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب و غذا و جابه جایی بین مزارع بیان و به آبزی پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای ادارات دامپزشکی خودداری کنند و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز فقط از مراکز مجاز زیر نظر سازمان های دامپزشکی و شیلات تهیه کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان دامپزشکی استان از جمله اهداف این طرح را تعیین میزان شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقاء وضعیت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی بیان کرد.

حمیدی افزود: با توجه به راه اندازی آزمونهای تشخیص بیماریهای ویروسی ماهیان سردابی در استان، تمامی آزمایشهای تشخیص مولکولی بیماری های VHS و IHN در بخش مولکولی آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با استفاده از تجهیزات مدرن آزمایشگاهی انجام می شود.
انتهای پیام/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار