یک مخترع جوان کرمانشاهی موفق به اختراع دستگاه "نگهدارنده مکانیکی پروب سونوگرافی با پنل کنترل" شده که می‌تواند خودش کار سونوگرافی را تحت هدایت پزشک با استفاده از پنل کنترل و بدون دخالت دست انجام دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛زهرا حسینی مخترع این دستگاه گفت: دستگاه "نگهدارنده مکانیکی پروب سونوگرافی با پنل کنترل" به کمک پزشک می‌آید تا این عوارض را برطرف کند.

حسینی افزود: این دستگاه به وسیله پایک‌هایی به دیوار یا دستگاه سونوگرافی نصب می‌شود، سپس سیم پروب و نیز خود دستگاه پروب (وسیله چرخشی سونوگرافی) در جایگاه‌های مشخص شده روی این دستگاه قرار داده می‌شود.

این کارشناس رادیولوژی تصریح کرد: پس از نصب هلدر مکانیکی سونوگرافر بر روی پروب‌، دستگاه آماده استفاده بدون کمک و دخالت دست است.

حسینی خاطرنشان کرد: این اختراع طوری طراحی شده که قابلیت نصب برروی پروب‌های موجود را دارد که به کاهش هزینه و افزایش کارایی آن کمک بسیاری می‌کند.

وی افزود: این اختراع قابلیت انجام تمامی حرکات مورد نیاز در سونوگرافی از جمله حرکت به چهار جهت، زاویه گیری و تنظیم میزان فشار و فاصله وارده بر ناحیه آناتومیکی با توجه به جثه بیمار را از طریق پنل کنترلی که قابلیت جابجایی داشته و بر روی میز پزشک و یا در کنار پنل کنترل دستگاه سونوگرافی یا هرجای دیگر بسته به راحتی و سلیقه پزشک سونوگرافر می‌تواند قرار گیرد را دارد.

حسینی یادآور شد: پروب سونوگرافی به راحتی و در کمترین زمان داخل این دستگاه قرار می گیرد و با یک پنل کنترل، حرکات مورد نیاز پروب را دستگاه انجام می دهد، اما در حال حاضر پزشک باید پروب را با دست حرکت دهد که این کار آسیب‌های زیادی به ناحیه دست، مچ دست، شانه و گردن او وارد می کند و از آسیبهای جدی شغلی به حساب می‌آید که مقالات خارجی بسیار زیادی در این خصوص تا به حال نوشته شده، اما با استفاده از این وسیله از بروز این آسیب‌ها پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت اختراع دستگاه "نگهدارنده مکانیکی پروب سونوگرافی با پنل کنترل" انجام شده است، گفت: این دستگاه نمونه خارجی ندارد و پیگیر هستم تا آن را به تولید انبوه برسانم.

این کارشناس رادیولوژی اظهار کرد: با توجه به اینکه افراد استفاده کننده‌از این وسیله، پزشکان متخصص رادیولوژی در داخل و سونوگرافرها در خارج از کشور می‌باشند و این وسیله به عنوان محافظی برای سلامت آنها در برابر آسیب‌های شغلی تلقی می شود، هزینه خرید آن با توجه به کارایی وسیعی که خواهد داشت، بالا نیست.

حسینی با بیان اینکه ساخت این دستگاه هفت ماه زمان برده است، گفت: تاکنون 25 میلیون تومان صرف ساخت این دستگاه شده، اما برای تولید صنعتی و دریافت استانداردهای لازم حدود 200 میلیون تومان دیگر نیاز است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.