اخبار مهم معاونت علمی و فناوری در هفته گذشته را می‌توانید در زیر دنبال کنید.


به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمایت ویژه معاونت علمی فناوری از طرح‌های حوزه سلامت و امنیت غذا ،راه اندازی خانه دانش‌آموزی گیاهان دارویی با همکاری آموزش و پرورش، جوانان نخبه به جای گذراندن سربازی پژوهش می کنند از اخبار معاونت در هفته گذشته است.

**اشتغال زایی گسترده حوزه زیست فناوری در کشور
مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری گفت: به تازگی در کشور فعالیت های اقتصادی خوبی در زمینه زیست فناوری صورت گرفته است و بسیاری از جوانان صاحب ایده و نخبگان دانشگاهی در این حوزه مشغول به کار و تحقیق هستند.
  
وی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان در دنیا سالانه بیش از 2 تریون دلار از فروش محصولات فناور خود سود به دست می آورند و این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای این حوزه و بازار هدف داخلی و بین المللی است.

قانعی ادامه داد: حوزه زیست فناوری علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان سبب محافظت از محیط زیست کشور می شود و گردش مالی خوبی را به همراه دارد به طوری که مقوله زیست فناوری در دنیا می تواند مشکلات منابع طبیعی را بر طرف کند.

**حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری از طرح‌های حوزه سلامت و امنیت غذا
سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: سلامت غذا، قیمت مناسب و در دسترس بودن برای کشور بسیار اهمیت دارد و ما باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم زیرا آن غذایی که مردم مصرف می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که سلامت جامعه تحت پوشش همین مسئله قرار دارد.

وی بیان کرد: آلاینده‌های غذایی از تنوع زیادی برخوردار بوده و این حوزه نفوذ جدی فن آوری نوین را می‌طلبد که در همین راستا در بحث تشخیص آلاینده های غذایی یک برنامه مشترک با سازمان غذا و دارو انجام و در این راستا 200 نوع سم با قابلیت تشخیص اضافه شده است.

ستاری ادامه داد: با ارجاع طرح تشخیص آلاینده های غذایی زمان تشخیص سریع تر شده است و سرمایه‌گذاری نرم افزار و سخت افزاری باید در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه وجود آزمایشگاه مبدا در کشور سبب شناسایی زودتر نقاط خطر می‌شود و این مسئله یکی از اولویت‌های سازمان غذا و دارو به طور جدی است و معاونت علمی و فناوری حمایت همه جانبه مالی و تجهیز‌اتی از این نوع پروژه‌ها انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: بازاری که سازمان دامپزشکی برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده سبب شده تا این سازمان در قسمت آی تی توسعه پیدا کند و این مسئله نشان دهنده استقبال بالا از ایده‌های نو و خلاقانه است.

ستاری تاکید کرد: تفکرات سنتی جلوی بازارهای شرکت‌های دانش بنیان نو و استارت آپ‌ها را گرفته و در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان نوپا باید از طریق روش‌های الکترونیکی به فعالیت بپردازند.

وی افزود: این شرکت‌های نوپا با ارائه محصولات جدید بازارهای داخلی را کشف می‌کنند و این سیستم می‌تواند نحوه استفاده مردم را از محصولات متنوع گسترش دهد.

**راه‌اندازی خانه دانش‌آموزی گیاهان دارویی با همکاری آموزش و پرورش
محمد رضا عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری گفت: گیاهان دارویی امروزه به عنوان یک صنعت مهم و حیاتی در دنیا محسوب می شود و کشت و فناوری محصولات دارویی به خوبی در کشور صورت می گیرد.

وی بیان کرد: در گذشته بحث گیاهان دارویی به صورت خاص و منفرد مطرح می‌شد اما امروزه این صنعت به یک جایگاه و برنامه رسیده است و جزو اولویت های کشور به حساب می آید و به تازگی تصویب سند ملی گیاهان دارویی بوسیله رئیس جمهور ابلاغ شده و در برنامه پنجم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است.

عصاره ادامه داد: یک سری اقدامات برای عملیاتی شدن این سند با همکاری سازمان های ذیربط انجام شده و این سند بر اساس یک نگاه ملی و بر پایه اسناد بالادستی کشور با همکاری بخش های دولتی و خصوصی انجام می شود.

دبیر ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری تاکید کرد: برنامه گیاهان دارویی از مدل سند توسعه ملی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک نقشه ملی تبدیل شده است و  اقدامات دیگری برای بالابردن سطح کیفی آن در حال انجام است.

عصاره ادامه داد: تعداد پژوهشکده و سلامتکده دانش آموزی در این سند افزایش یافته و موتور این صنعت به حرکت افتاده است ولی سرعت پیشرفت آن کم است.

**فرصت پژوهش برای جوانان نخبه مشمول سربازی
محمد صاحبکار خراسانی رییس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی و فن‌آوری از شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ‌های دانشگاهی حمایت ویژه ای می‌کند تا محصولات داخلی شان تجاری سازی شود و بازارهای هدف داخلی و خارجی و بین‌المللی را کسب کنند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که نخبگان جوان فعال در شرکتهای دانش بنیان با آن روبرو هستند بحث سربازی و نیمه تمام ماندن تحقیقات و پژوهشهای آنها است که این مساله با ورود جدی معاونت علمی فن آوری طی چند سال اخیر برآورد شده است.

صاحبکار ادامه داد: افراد نخبه‌ای که در شرکتهای دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند و ایده‌های آنان در حال اجرا شدن است، طبق قانون می‌توانند پس از گذراندن دوران آموزشی سربازی و گرفتن برگ سبز به جای حضور در مراکز نظامی و گذراندن بقیه خدمت سربازی با انجام یک پروژه تحقیقاتی موفق در دستگاه‌های نظامی و یا اجرای یک پروژه موفق در شرکت‌های دانش بنیان کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: شیوه نامه‌ای تحت عنوان دانش آموختگان برتر فن آور تنظیم شده است تا افراد نخبه و دارای ایده های برتر در صورت کسب امتیازات لازم در زمینه تحقیق از خدمت نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند و اینکار با همکاری بنیاد ملی نخبگان انجام می‌شود و این گونه افراد نخبه به ستاد نیروهای مسلح جهت دریافت امریه معرفی می شود.

**اخذ مجوز برای فعالیت 2 هزار و 800 شرکت دانش‌بنیان
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم‌اکنون در زمینه برخی از طرح‌ها و ایده‌های مهم کشورمان به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته که ظرفیت نیروی انسانی ما در عرصه دانش و فناوری گواه همین موضوع است.

وی ادامه داد: نمونه بارز این پیشرفت‌ها شامل تجاری‌سازی بسیاری از طرح‌های نوآور و اختراعات با دانش بومی بوده به گونه‌ای که این موضوع درآمدزایی قابل ملاحظه‌ای را نیز برای کشور به همراه داشته است.

وی با تأکید بر اینکه شاید بسیاری از افراد نسبت به دادن فرصت‌های تجاری برای اختراعات و طرح‌های فناورانه و حتی تأثیر این طرح‌ها و دستاوردها در رشد اقتصادی کشور باور آنچنانی نداشتند، عنوان کرد: این موضوع برخلاف تصور برخی‌ها توهم و رویا نیست و با توجه به وجود نیروی انسانی جوان و سرمایه‌های بالقوه علمی در آنها باید عرصه برای اعتماد به مخترعان، نوآوران، ایده‌پردازان و صاحبان طرح جوان کشور بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.