رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به توانایی دانشگاهها در تبدیل دانایی به دارایی گفت: این دانشگاه در مسیر کمک به توسعه صنعتی و بازار اقتصادی کشور قرار دارد.

مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال راه اندازی مقطع کارشناسی فنی و حرفه ای هستیم که البته باید دوره کارشناسی ما با کارشناسی سایر دانشگاهها کاملا متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه باید شرایط به گونه ای باشد که فارغ التحصیل به راحتی وارد بازار کار شود، ادامه داد: در دولت ها و کشورهای مختلف برای آموزش تئوری و مهارتی دو شیوه را پیش می گیرند.

شفیعی با اشاره به این دو روش اظهار داشت: یکی از این شیوه ها آن است که تئوری در دانشگاه البته با برخی از بزرگان صنعت تدریس می شود و دانشجویان ضمن آشنایی با صنعت در این دوران کارآموزی 6 ماه تا یکساله خود را در صنعت انجام می دهند اما در شیوه دیگر (مثلا در کشور آلمان) دانشجویان یکسال به دانشگاه و یکسال به صنعت می روند و دانشگاه وظیفه آماده سازی آنها را برعهده دارد.

وی افزود: اما در کشور ما تاکنون نه دانشگاه و نه صنعت این مسئولیت را برعهده نمی گرفتند (البته موضوعات مطرح شده نسبی است) و حتی صنعت در صورتی که فارغ التحصیلان آموزش های لازم را ندیده بودند آنها را پذیرش نمی کرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه بدون ارتباط صنعت و دانشگاه فارغ التحصیلان کشور صدمه می خورند، عنوان کرد: در دانشگاه ما این ارتباط ضعیف نیست و برخی از مراکز بزرگ ما مثل شهید مهاجر اصفهان و فولاد مبارکه و ذوب آهن برای فارغ التحصیل شدن و جذب دانشجویانمان روزشماری می کنند.

به گفته وی، دانشگاهها در کلان باید به اقتصاد توجه داشته باشند یعنی بتوانند علم را به ثروت و دانایی را به دارایی تبدیل کنند. 

شفیعی بیان کرد: اگر دانشگاهها و مراکز آموزشی ما بعد از 20 نتوانند فردی را برای ورود به بازار کار آماده کنند هرچند ارتقای علمی اتفاق افتاده اما ر رشد اقتصادی سهیم نبوده ایم.

وی یادآور شد: امیدواریم با 171 مرکز و 180هزار دانشجوی فوق دیپلم و کارشناسی خود بتوانیم به گونه ای وظایمان را اجرا کنیم که کمکی به به توسعه صنعتی مملکت و بازار اقتصادی کشور کرده باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار