اصفهان؛

سهم 10 درصدی استان اصفهان در مرغداری‌های کشور

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان گفت: 10 درصد مرغداری‌های کشور در استان اصفهان قرار دارد که در حال حاضر هیچ یک از این مرغداری‌ها درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مرتضی رحمانی امروز در جلسه کارگروه بهداشت سلامت و امنیت غذایی اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای طیور یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های مسری طیور است.

وی افزود: ویژگی‌های مهم بیماری آنفلوانزای طیور سرعت‌بالای انتشار آن در بین طیور صنعتی بوده که باعث تلفات و خساراتی جبران‌ناپذیری می‌شود، طیور در هر سنی ممکن است به بیماری مبتلا شوند و با توجه به اینکه عامل بیماری ویروسی است، درمانی برای آن متصور نیست.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان با بیان اینکه خسارات ناشی از بیماری آنفلوانزای طیور از دو جنبه بهداشتی و اقتصادی برخوردار است که دارای اهمیت ویژه‌ای است، تصریح کرد: از جنبه بهداشتی بیماری آنفلوانزای طیور، قابلیت انتقال به انسان را دارد و از نظر جنبه اقتصادی این بیماری، تلفات زیادی را در مرغداری‌های صنعتی می‌دهد.

وی تأکید کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی در کنترل و پیشگیری از خسارات بیماری آنفلوانزای طیور مؤثر خواهد بود که مرغداران باید با شبکه دامپزشکی استان اصفهان هماهنگی به عمل آورند و توصیه‌های بهداشتی را دریافت کنند و ضوابط امنیت زیستی این بیماری را برای طیور خود رعایت کنند.

رحمانی ادامه داد: در حال حاضر 11 استان در سراسر کشور اعم از استان‌های شمالی و مرکزی مانند استان مرکزی و لرستان درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند که در این استان‌ها حدود 2 هزار واحد مرغداری با 5 میلیون قطعه پرنده با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 درصد مرغداری‌های کشور در استان اصفهان قرار دارند، اضافه کرد: به طور کلی می‌توان گفت که کشور ایران بعد از صنعت نفت بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش طیور کرده است؛ صنعت طیور، صادرات زیادی به کشورهای اطراف مانند عراق دارد که این موضوع بسیار مهم است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ یک از مرغداری‌های استان اصفهان درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیستند اما این بیماری تا یکی از مرغداری‌های یکی از روستاهای استان لرستان رسیده است که این می‌تواند هشداری برای مرغداران استان اصفهان باشد.

وی با اشاره به گرانی تخم‌مرغ، ادامه داد: با توجه به گرانی تخم‌مرغ در کشور می‌توان فهمید که یکی از دلایل این گرانی وجود بیماری‌های این ‌چنینی در 11 استان کشور است که باید دیگر مرغداری استان‌هایی که درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیستند، مراقب طیور خود باشند تا طیورشان دچار این بیماری نشوند.

رحمانی تصریح کرد: مراکز بهداشت شهرستان اصفهان نیز در موضوع بیماری‌های صنعت طیور به دامپزشکی کمک شایانی می‌کند و در صورت مشاهده این نوع بیماری چه در نوع انسانی و چه در نوع پرندگان به شبکه دامپزشکی اطلاع خواهد داد که از شهریورماه سال جاری اقدامات مرکز بهداشت شماره یک شهرستان اصفهان در این خصوص آغاز شد.

وی اضافه کرد: همه ارگان‌ها در این موضوع به نحوی ارتباط دارند که باید این ارگان‌ها نماینده‌ای برای این موضوع معرفی کنند تا در معدوم‌سازی این بیماری در مرغداری‌ها بیش از پیش موفق باشیم و از بروز بیماری‌های جدید جلوگیری کنیم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان با بیان اینکه مرغ سرمایه ارزشمندی برای هر مرغدار است، عنوان کرد: لازم است تا همه مرغداران این مسأله بیماری را جدی بگیرند تا دچار ضرر و زیان نشوند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.